S
steve5432: Påminner mig om när jag i vårat förra hus skulle kolla på ett gult kabelrör som stack upp utanför garaget ca 2 dm. Det såg ut om om man hade varit duktig och dragit ett gult anläggningsrör från huset till garaget. problemet var att jag fick en 2 dm lång stupp av gult markröri handen. Det som kom upp ur marken och in i garaget var en vanlig EKK. Man hade alltså tagit en stump
7 svar · 1,9k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Nä, precis, det var TS' bank som föreslog blancolån. Det gör inte banken i första taget om det finns ekonomisk möjlighet att höja belåningen på huset. Riktlinjerna för bostadslån är strikta, och banken har i princip ingen möjlighet att frångå dem, då blir det pisk av Finansinspektionen.
6 svar · 2,7k läst
C
coretemp: [citat] Tusen tack!
6 svar · 3,5k läst
R
Race1: [citat] Jag?
20 svar · 5,7k läst
C
cpalm: [citat] Det vanliga är väl till och med att det ingår i bolagsordningen så att man inte riskerar att tappa kontrollen över aktierna vid t.ex. bodelning eller liknande. https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/starta/bolagsordning/paragrafer-1.3225#hembud
75 svar · 16,9k läst
S
SueCia: [citat] inte många, framförallt inte hantverkare.. :( vill du ha det felfritt så får du bygga själv. Annars får du acceptera hantverkarnas byggslarv.
12 svar · 2,7k läst
D
daVinci: [citat] Tror att en BRF behöver minst 4 medlemmar. Låter som 3 i ditt fall. Seadan är banker tveksamma till föreningar med mindre än 10 medlemmar. (Inte omöjliga dock).
16 svar · 3,0k läst
M
Mellanbarn: Ägs villan av privatperson eller företag? Du skriver både och. Tror det kan vara en avgörande sak kring besittningsrätt.
7 svar · 1,3k läst
J
Joshentoshen: Nu har ju det skeppet redan seglat i det här fallet, men som köpare bör man alltid själv kolla upp att det finns giltiga tillstånd för ex. avloppsanläggning samt att det inte finns föreläggande/förbud som belastar fastigheten. TS har ställt de frågorna till mäklaren som i de bästa av världar borde veta men eftersom mäklare, enligt min erfarenhet, inte är de vassaste knivarna i
15 svar · 3,0k läst
M
MetteKson: [citat] Kolla med kommunen om ni får bygga ut på höjden, om inte, kan ni stryka det alternativet direkt. Varför inte titta på ett annat större hus som inte har så stort renoveringsbehov? Det låter som om du är tveksam till det hus ni nu tittar på. Gå på den känslan och gör ingen förhastad affär.
2 svar · 1,5k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: En annan infallsvinkel: Stämmer gränsen efter avstyckningen med det säljaren lovade på kartan i köpekontraktet? Har du fått den mark du ville köpa eller har gränsen ändrats till säljarens fördel? Om du fått den mark du ville ha, spelar den exakta arealen på marken så stor roll?
2 svar · 1,2k läst
Cressell
Cressell: Tack! Högsta budet ligger nog redan över vad vi vill lägga med dessa anmärkningar, så vi får titta vidare.
7 svar · 1,3k läst
·
D
Danne_83: Den som söker, den finner. Står faktiskt med på skatteverkets sida att det inte är avdragsgillt vilket känns rätt ologiskt, säg att jag köpt sliprondeller för 2000kr för att slipa stål innan jag grundmålar det, då skulle jag inte få dra av det men jag skulle få göra avdraget om jag köper stålet grundmålat från smed. Edit, står iofs pensel och en sådan anser de kanske som ett
15 svar · 17,8k läst
·
Karlia
Karlia: Tack, AB ska vi kolla upp. Vi hade en idé som stöp på sluttampen så vi kom inte igång med det då. Ibland ramlar en ev möjlighet upp, tänkte att jag skulle försöka kolla upp så mycket som möjligt innan. Visning i helgen.
2 svar · 2,3k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag skulle börja med att fråga hur det går med deras letande efter nytt boende eftersom ni fortfarande är intresserade av deras hus. Som ev. säljare skulle jag tycka att det var lite burdust att få frågan om ett visst pris är okej när jag bara hade sagt att jag letar efter något annat. Att hitta ett nytt boende kan ta lång tid som ni har märkt själva.
5 svar · 3,9k läst
P
Porsvant: Det verkar ju som om felen redan är anmälda av de boende eftersom TS skriver att de är dåligt intresserade av att åtgärda dem.
13 svar · 2,7k läst
A
Avemo: Min erfarenhet är att det kan bli en högst märkbar kostnad för att hålla värmekablar igång. Det brukar vara 10 W/m. Detta är ofta självreglerande så att effekten avtar när temperaturen stiger. Men när jag mätt hur mycket ström som går har det alltid varit mycket nära 10 W/m. För 70 m värmekabel skulle det innebära ungefär 500 kWh per månad. Det går att sätt dit en termostat
5 svar · 1,4k läst
K
KMH85: [citat] Ok. Tack för svar.
24 svar · 4,5k läst
D
Davveenge: [citat] Ja det är ett bra tips att anlita någon annan besiktningsman. Håller med dig ang. att påbörja röda flaggorna först i besiktningsprotokollet men anledningen var att det skulle vara någorlunda hemtrevligt innan man påbörjar de större renoveringarna. Sen ekonomiskt klarar vi runt 120.000 kr per år att genomföra varje renovering. Kanske får bli att spara ihop mer och därefter
4 svar · 1,8k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Kolla med Lantmäteriet att fastigheten verkligen är styckad och be att få en fastighetskarta. Och kontrollera att fastighetens storlek/area i verkligheten stämmer med kartan.
27 svar · 7,2k läst
H
Huruvida: Köp av fast egendom ska vara skriftligt men det hindrar inte att delar av avtalet är muntligt. Överenskommelser kan vara muntliga så länge de inte är av typen som är uppräknade i 4 kap. 3 § jordabalken. Att bevisa muntliga blir ju så klart krångligare.
11 svar · 5,7k läst
nino
nino: När vi köpte en lgh så sa vi till att vi skulle renovera allt utom badrum, spisen skulle slängas osv. Så hon städade toan och skippade resten och det passade ju alla
6 svar · 1,7k läst
H
Huruvida: Många använder ordet inskrivet även om officialrättigheter - för att det finns i FR. Vill bara få det förtydligat. Även om det inte vore inskrivet men att det är så pass tydligt och uppenbart att TS har infart till sin fastighet där så kan köparens undersökningsplikt "utökas" avseende det förhållandet, t.ex. genom att fråga "vad är det där för väg?". Men nu ska jag inte
5 svar · 2,1k läst
Snigla
Snigla: Känns som ni tom är mer OT än jag.. :surprised:
543 svar · 81,3k läst
·
T
Tobias Nordling: [citat] Jag hade rekommenderat er en tvåstegsraket: 1: Kontakta mäklare. Lägg ut annons nu, med ett pris för allt där köparen övertar entreprenaden ifrån er. (här bör säkerställas att entreprenören är OK med att skriva över det på dem också).I den bästa av världar hittar ni en köpare som gör denna affären nu, den som flyttar dit får en tomt och ett hus precis som de vill ha
27 svar · 4,8k läst
J
JSten: [citat] Nej, de var aldrig här och kollade. Skulle vara förvånad om de åkte ut och kollade. Det finns ju inte så mycket att kolla på innan man har börjat gräva (de var inte här under själva grävningen heller då vi inte stötte på något, som tur är). [citat] Tror du missuppfattade mig, själva handläggningen av ärendet tog ganska exakt två månader (kollade precis), dock så
32 svar · 7,7k läst
·
M
Metros: Thanks for everyone's answers. And sorry, I meant to write in Swedish. A copy and paste fail from google translate. I guess the philosophy could be summed up as: BrF = bound to the financial Owner = bound to the material
6 svar · 4,6k läst
Alfredo
Alfredo: Den erfarenhet jag har är att föreningen inte normalt efterforskar syftet med ditt köp utan finns det inget "anmärkningsvärt" beviljas medlemskap rätt rutinmässigt. Sen kan det säkert finnas föreningar som (försöker vara) är mer petiga men det krävs en del för att en förening ska kunna neka medlemskap. I stadgarna brukar det dock framgå att förenings syfte är att "erbjuda
6 svar · 2,3k läst
Lulaua
Lulaua: Ja, så länge du klarar av kostnaden för lånet!
1 svar · 1,0k läst
D
Dallejr: Å [citat] Får gärna skriva hur det slutar sen!
19 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.