80 774 läst ·
333 svar
81k läst
333 svar
Omöjligt sälja hus med cellplast i väggarna?
Problemet är väl inte bara att förloppet är kraftigt utan att stora mängder giftiga gaser bildas.A Anders_Nilsson skrev:
Inkapslat är det ypperligt, i tex en platta, men tråden handlade väl enstegstätade hus med cellplast i väggar.
Nu jämförs detta friskt med allt möjligt för att förlöjliga problemen, men saken är att det finns alternativ, som mineralull mm som är beprövade. Detta resulterar såklart i att ett hus med relativt lättåtkomliga/ytlig cellplast i väggar såklart är ett billigare och mindre attraktivt hus. Som tur var är det inte så vanligt i småhus och uppenbarligen därmed inte så mkt bränder av denna typ heller.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Trådrubriken var ju om det är OMÖJLIGT att sälja hus med cellplast i väggarna. tidigare i tråden förekom mängder med inlägg om hur fruktansvärt det är med cellplast i väggarna och jag har i diverse inlägg försökt bringa en mer sansad bild. Hyfsat många hur från 70-talet har cellplast i väggarna och många av dessa har de fantastiska 70-talskvaliteterna som stora ytor, bra planlösningar och annat som också bör beaktas.G guggen skrev:Problemet är väl inte bara att förloppet är kraftigt utan att stora mängder giftiga gaser bildas.
Inkapslat är det ypperligt, i tex en platta, men tråden handlade väl enstegstätade hus med cellplast i väggar.
Nu jämförs detta friskt med allt möjligt för att förlöjliga problemen, men saken är att det finns alternativ, som mineralull mm som är beprövade. Detta resulterar såklart i att ett hus med relativt lättåtkomliga/ytlig cellplast i väggar såklart är ett billigare och mindre attraktivt hus. Som tur var är det inte så vanligt i småhus och uppenbarligen därmed inte så mkt bränder av denna typ heller.
Med det sagt så föredrar jag själv ett hus utan cellplast i väggarna pga de nämnda brandriskerna men jag skulle inte dissa ett hus bara pga detta utan hellre köpa ett fint 70-talshus med cellplast än en hus jag inte tyckte om eller med dålig planlösning.
Däremot bör man verkligen akta sig för ett enstegstätat hus. Bor själv i ett sådant flerbostadshus där fasaden byttes för några år sedan. Huset byggdes -03, och på de ca 14 år som gick innan bytet var regelvirket helt ruttet under på många ställen, särskilt under fönstren. Finns radhus kvar i området där fasaden ej bytts som säljs till galet höga priser. Vet inte vad som framgår där av besiktningsprotokoll, men folk verkar inte bry sig. Det jag vet är att även vårt hus besiktigades men där man endast såg förhöjda halter av något slags mögel. Men det gäller ju att pricka rätt när man provtar, och då ska man nog verkligen ta nära genomföringar i vägg eller under fönster.
Man kan försöka undvika metoder och material som kan vars farligt om det går. Och byggställning kan vara svårt, men cellplast är lätt.M Markarbetaren skrev:Förstår fortfarande inte diskussionen. Ska vi bygga enbart enplanshus för att folk ramlar ned från ställningar? Ska vi ta bort fjärrvärmen för att rörmokare bränner sig på vattnet? Ska vi ha max 50V i centralerna för att elektriker får ström i kroppen?
Det är väl klart att det händer olyckor när folk använder gnistbildande verktyg, öppen låga i närheten av brännbart material. Väldigt sällan jag ser någon som utför ett hetarbete med dubbla släckare, brandvakt som stannar kvar för efterkontroll osv. Hade det inte missköts som det gör så hade vi inte haft några olyckor. Det är ju inte materialets fel att det börjar brinna för att folk beter sig korkat. Det är beteendet som måste förändras. Tex. är öppen låga förbjuden vid takarbete. Jag har inte sett en takläggare som inte använder sig av vanlig brännare.
Själv undviker jag cellplast för det är fosil olja det är tilverkad av, inte så miljövänligt material. Jag använder det enbart i undantagsfall när ingen annan bra lösning finns. Byggindustrin bryr sig mer om pengar än miljö, men som privatperson kan jag tänka mer på miljö än ekonomi. Kostar det 10.000 mer för miljövänligare isolering för mig, men ett hyreshus kan det bli stora summor.
Tar man då aspekten av att miljövänliga hus blir populärare så kan ett hus med cellplast bli mer "svårsålda". Det den här tråden handlade om.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden