1 746 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Fråga om besiktningsprotokoll
Hej!
Vi står i begrepp att köpa hus, men funderar lite på följande i besiktningsprotokollet.
"Vid kontroll av vinden har fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt uppmätts, dock finns mikrobiell påväxt på underlagstak. Det finns risk för mikrobiell påväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 %. I furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK) på 17 %. Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar uppmättes till 8-10 %. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket är ett tecken på att vinden har tillfört eller tillför fukt inifrån bostaden. Observera att besiktning av bostadens ventilationssystem inte har
ingått i uppdraget."
Jag har läst flera protokoll där de uppmäter fuktvärden över kritiskt fuktnivå utan att ha hittat påväxt, och protokoll där de har funnit både höga värden och påväxt, men inte låga värden och påväxt. Kan det handla om att det har varit en torr period hittills under sommaren, och att det i vanliga fall är högre fuktkvot i virket?
Det nämns även i protokollet att huset innehåller blå lättbetong som i vissa fall kan vara radonhaltig. Säljaren (genom mäklaren) menar på att det inte handlar om blå lättbetong, utan att betongen som besiktningsmannen har inspekterat är blåmålad och att man kan se det på att färgen är jämn istället för att den skiftar i nyans. Han menar också att det har utförts en radonmätning 2012 som visade klart godkända halter, men har inte papper kvar på det. Fullt införstådd med att man inte ska godta sådana uppgifter utan att själv undersöka, men stämmer det att blå lättbetong har skiftar i "blå nyans" på sättet han syftar på? Det är inte mätperiod nu och kommer inte hinna bli innan tillträdet, så jag är osäker på hur vi kan kontrollera det.
I övrigt är det ett, såvitt vi kan se i protokollet, väl omhändertaget hus där flera större renoveringar har gjorts under samtliga år säljaren har bott där (ca 15 år).
Tack på förhand för alla eventuella tankar och råd - jag har inte ägt hus tidigare och känner mig lite vilsen!
Vi står i begrepp att köpa hus, men funderar lite på följande i besiktningsprotokollet.
"Vid kontroll av vinden har fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt uppmätts, dock finns mikrobiell påväxt på underlagstak. Det finns risk för mikrobiell påväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 %. I furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK) på 17 %. Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar uppmättes till 8-10 %. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket är ett tecken på att vinden har tillfört eller tillför fukt inifrån bostaden. Observera att besiktning av bostadens ventilationssystem inte har
ingått i uppdraget."
Jag har läst flera protokoll där de uppmäter fuktvärden över kritiskt fuktnivå utan att ha hittat påväxt, och protokoll där de har funnit både höga värden och påväxt, men inte låga värden och påväxt. Kan det handla om att det har varit en torr period hittills under sommaren, och att det i vanliga fall är högre fuktkvot i virket?
Det nämns även i protokollet att huset innehåller blå lättbetong som i vissa fall kan vara radonhaltig. Säljaren (genom mäklaren) menar på att det inte handlar om blå lättbetong, utan att betongen som besiktningsmannen har inspekterat är blåmålad och att man kan se det på att färgen är jämn istället för att den skiftar i nyans. Han menar också att det har utförts en radonmätning 2012 som visade klart godkända halter, men har inte papper kvar på det. Fullt införstådd med att man inte ska godta sådana uppgifter utan att själv undersöka, men stämmer det att blå lättbetong har skiftar i "blå nyans" på sättet han syftar på? Det är inte mätperiod nu och kommer inte hinna bli innan tillträdet, så jag är osäker på hur vi kan kontrollera det.
I övrigt är det ett, såvitt vi kan se i protokollet, väl omhändertaget hus där flera större renoveringar har gjorts under samtliga år säljaren har bott där (ca 15 år).
Tack på förhand för alla eventuella tankar och råd - jag har inte ägt hus tidigare och känner mig lite vilsen!
Vid husköp bör man vara försiktig när det finns otydligheter. Beträffande radon så har kommunen ett register som ör offentligt, så om en korrekt mätning har gjorts så finns det registrerat. Ring och fråga!
Gällande huruvida det är blåbetong eller inte kan du ta ut någon för en gammamätning, det gjorde vi inför rivning då deponi av blåbetong är mycket dyrare. Kostade oss 700kr och tog 10min och de kunde snabbt konstatera att det inte var blåbetong
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När det gäller påväxt på vinden, det är mer regel än undantag att det finns viss missfärgning. Oftast inget att oroa sig över. Det kan vara sedan huset byggdes (man körde byggfläktar som blåste upp varm fuktig luft innan vindsluckan vara monterad), eller från enstaka perioder med extra besvärlig väderlek, som ger fukt.
Det svåra är att se om det handlar om ett större mögeangrepp, eller ofarlig tillfällig påverkan.
Det svåra är att se om det handlar om ett större mögeangrepp, eller ofarlig tillfällig påverkan.
Är inte alltid det registreras, måste i vår kommun vara godkänt av beställaren och verkar uppdateras extremt långsamt i många fall. Min senaste som är 10månader gammal finns fortfarande inte att finna.K klimt skrev:
Gällande blåbetongen så går det mäta gammastrålningen som andra tidigare påpekat. Många kommuner kan t.o.m. låna ut en mätare till dig.
Klicka här för att svara
