31 280 läst ·
81 svar
31k läst
81 svar
Lönar det sig med en dyrare mäklare?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast det syns ingen kostnad för annons i mäklarens bokföring, affären är direkt mellan hemnet och bostadssäljaren. Däremot en inkomst för den "kickback" som mäklaren får från hemnet. Jag tvivlar dock på att ens en riktigt ärlig revisor kollar en sådan intäkt så noga att de upptäcker att det inte finns något matchande mäklaruppdrag.N noone70 skrev:
Vid en skatterevison däremot upptäcks det garanterat.
Och vem ska stå som kontaktperson i annonsen på Hemnet då? Säljaren? Eller mäklaren?H hempularen skrev:Fast det syns ingen kostnad för annons i mäklarens bokföring, affären är direkt mellan hemnet och bostadssäljaren. Däremot en inkomst för den "kickback" som mäklaren får från hemnet. Jag tvivlar dock på att ens en riktigt ärlig revisor kollar en sådan intäkt så noga att de upptäcker att det inte finns något matchande mäklaruppdrag.
Vid en skatterevison däremot upptäcks det garanterat.
Dessutom skulle mäklaren bryta mot sitt avtal med Hemnet och riskera att bli avstängde från siten, tror du på riktigt någon mäklare skulle ta den risken?
Och om säljaren själv ska stå som kontaktperson, hur förklaras det mot kunder som tror sig ringa en mäklare och istället hamnar hos en privatperson?
Hur tror du det ser ut för det mäklarkontoret?
Dessutom kan inte mäklaren styra hemnets utformning som kräver att en ansvarig mäklare presenteras. Den som anges som kontaktperson kommer därför per automatik presenteras som mäklare på Hemnet. Om denna person då inte är registrerad mäklare riskerar den upp till 2års fängelse alt. dryga böter då det är ett brott att kalla sig mäklare utan att vara det.
Om mäklaren istället står som kontaktperson så är det enkelt, mäklaren är ansvarig för ALLT som står och sker, det har ju deklarerats klart och tydligt i annonsen. Vem tror på allvar att en mäklare skulle göra det för 5000kr?? Suck.
Hej!
Den ursprungliga frågan löd "lönar det sig med en dyrare mäklare?"
Vi står precis i begrepp att sälja och har valt utifrån denna princip - Träffa 4 olika mäklare med god lokalkännedom. Sedan stämde vi av mot en 10 punkters checklista med referenser, marknadsföring, fotograf o.dyl. samt det viktigaste för oss, själva "säljupplägget" samt värdering och provisionsmodell. Man kan tro att mäklarna borde vara rimligt lika men det var de inte utan det skiljde en del i både uppläggen och värderingen/provisionen. Eftersom vi inte ville ha fast pris utan provision så beror det slutliga arvodet på vilket försäljningspriset blir och efter att ha träffat 4 mäklare och följt den lokala marknaden så tror vi oss åtminstone kunna gissa i vilken härad det kan tänkas sluta och baserat på det valde vi inte den som då skulle bli "dyrast".
Om det var rätt beslut eller inte lär vi aldrig få veta.
När det sedan gäller frågan om man ska ha mäklare eller inte så tror vi på att en professionell mäklare/säljare rimligen är bättre på att sälja än vi som lekmän och därmed får ut ett högre pris som då motiverar arvodet.
Så resonerade vi
Den ursprungliga frågan löd "lönar det sig med en dyrare mäklare?"
Vi står precis i begrepp att sälja och har valt utifrån denna princip - Träffa 4 olika mäklare med god lokalkännedom. Sedan stämde vi av mot en 10 punkters checklista med referenser, marknadsföring, fotograf o.dyl. samt det viktigaste för oss, själva "säljupplägget" samt värdering och provisionsmodell. Man kan tro att mäklarna borde vara rimligt lika men det var de inte utan det skiljde en del i både uppläggen och värderingen/provisionen. Eftersom vi inte ville ha fast pris utan provision så beror det slutliga arvodet på vilket försäljningspriset blir och efter att ha träffat 4 mäklare och följt den lokala marknaden så tror vi oss åtminstone kunna gissa i vilken härad det kan tänkas sluta och baserat på det valde vi inte den som då skulle bli "dyrast".
Om det var rätt beslut eller inte lär vi aldrig få veta.
När det sedan gäller frågan om man ska ha mäklare eller inte så tror vi på att en professionell mäklare/säljare rimligen är bättre på att sälja än vi som lekmän och därmed får ut ett högre pris som då motiverar arvodet.
Så resonerade vi
Fastighetsmäklare är giriga och om de tjänar på att priset ökar vid en budgivning gör även säljaren det.P patrik13 skrev:Jag fattar absolut inte alls varför man överhuvudtaget ska ha en mäklare i dessa tider???
Skulle inte jag klara att sköta en miniräknare själv?
Kunna skriva ut de 5 avtal som ska till???
Finns för övrigt på biblioteket.
Klarar man inte fota själv, så anlita en fotograf.
Det viktiga är väl att det kommer ut på Blocket och Hemnet.
Skulle aldrig i livet överlåta stora affärer till någon utomstående.
Så har jag resonerat genom alla fastighetsaffärer. Har dock bara gjort privata affärer för egen räkning.
Min försäljning gav 2,5 mkr i budgivning 2017.
Beror kanske på vad du räknar med att få.
Tänk dig för angående fast arvode. Det ser billigare ut, men då har mäklaren inga incitament alls att driva och vill sannolikt se till att affären avslutas så fort det kommit in något bud.
Ett grundarvode med trappa/procent av något slag brukar löna sig bättre, så länge det handlar om sanningsenliga nivåer för trappan/procenten. Mäklaren blir dyrare, men du får mer pengar själv också.
Men: du behöver själv ha koll på vad man säljer för i området idag. Detta för att mäklaren inte sätter ett för lågt "toppris".
Värt att minnas är också att mäklarkostnader hör till det du drar av vid vinst som ska beskattas. Säljer du med avsevärd vinst så är mäklarkostnader även för en dyr mäklare inte så betungande som det ser ut från början.
Tänk dig för angående fast arvode. Det ser billigare ut, men då har mäklaren inga incitament alls att driva och vill sannolikt se till att affären avslutas så fort det kommit in något bud.
Ett grundarvode med trappa/procent av något slag brukar löna sig bättre, så länge det handlar om sanningsenliga nivåer för trappan/procenten. Mäklaren blir dyrare, men du får mer pengar själv också.
Men: du behöver själv ha koll på vad man säljer för i området idag. Detta för att mäklaren inte sätter ett för lågt "toppris".
Värt att minnas är också att mäklarkostnader hör till det du drar av vid vinst som ska beskattas. Säljer du med avsevärd vinst så är mäklarkostnader även för en dyr mäklare inte så betungande som det ser ut från början.
P plan-g skrev:
Nu har jag sålt ett hus till…;-).E.6745 skrev:
Denna gången prövade jag HEMVERKET, kostnad, 20’ + Hemnet 2900:-.
Nu hade vi nog kunnat få lite ytterligare kulor för huset, men gillar snabba puckar.
Tog fyra dagar och skrattade hela vägen till banken…., som jag inte var på i och för sig.
Lite smidigt var det ju att slippa de fem kontrakten, men säger fortfarande att det går lika bra själv.
Men få saker är så roligt som att sälja till folk man gillar, och tala om för puckon att jag skiter om du har högsta budet! Jag säljer till dom som jag vill…;-D!!!
Funkade fint i alla fall, tog 4 dagar så var affären i hamn.
På vilket sätt är det bra för en köpare att ha med någon som dig att göra vid en husaffär?
Eller säljare för den delen, om du jobbar på uppdrag.
Man betalar för att slippa bland annat en attityd som din, men även för att få en juridiskt korrekt hantering av viktiga dokument. Det senare gäller även säljaren, som bl a har tio års ansvar för ev dolda fel.
En mäklare jobbar även för/har skyldigheter juridiskt även mot köparen.
Speciellt viktigt om man råkar ut för en säljare som har din attityd.
Att köpa via Hemverket är en riktig mardröm om något i affären inte är som man tror. En säljare som ljuger, t ex.
Det är ju alltid säljaren som väljer köpare.
Rätten att håna högsta budgivare brukar de flesta säljare däremot inte sätta främst.
Jag skulle personligen aldrig köpa hus via Hemverket. Mycket hellre via Blocket. Då leker säljaren iaf inte mäklare med tafflig gangsterattityd.
Eller säljare för den delen, om du jobbar på uppdrag.
Man betalar för att slippa bland annat en attityd som din, men även för att få en juridiskt korrekt hantering av viktiga dokument. Det senare gäller även säljaren, som bl a har tio års ansvar för ev dolda fel.
En mäklare jobbar även för/har skyldigheter juridiskt även mot köparen.
Speciellt viktigt om man råkar ut för en säljare som har din attityd.
Att köpa via Hemverket är en riktig mardröm om något i affären inte är som man tror. En säljare som ljuger, t ex.
Det är ju alltid säljaren som väljer köpare.
Rätten att håna högsta budgivare brukar de flesta säljare däremot inte sätta främst.
Jag skulle personligen aldrig köpa hus via Hemverket. Mycket hellre via Blocket. Då leker säljaren iaf inte mäklare med tafflig gangsterattityd.
P patrik13 skrev:Nu har jag sålt ett hus till…;-).
Denna gången prövade jag HEMVERKET, kostnad, 20’ + Hemnet 2900:-.
Nu hade vi nog kunnat få lite ytterligare kulor för huset, men gillar snabba puckar.
Tog fyra dagar och skrattade hela vägen till banken…., som jag inte var på i och för sig.
Lite smidigt var det ju att slippa de fem kontrakten, men säger fortfarande att det går lika bra själv.
Men få saker är så roligt som att sälja till folk man gillar, och tala om för puckon att jag skiter om du har högsta budet! Jag säljer till dom som jag vill…;-D!!!
Funkade fint i alla fall, tog 4 dagar så var affären i hamn.
Klicka här för att svara