Hej!

Vi är intresserade av ett hus som ligger i 3-4m spannet och är väldigt fräscht i övrigt. Men det har varit lite svårsålt för ägarna då det ligger i en "förort".

Men vi är hyfsat händiga samt så tycker vi väldigt mycket om huset.
Det är dock farligt att ha en åsikt om något man tycker om, därför skulle jag vilja ha era åsikter om noteringarna på besiktningen, är dessa superviktiga eller kan man "leva" med felen?

Ber inte om några skräck historier, utan om vettigt resonemang:)

Tack på förhand!
 
  • Besiktningsrapport som listar anmärkningar på en byggnads exteriör, inkluderar grunden, fasaden, fönster, tak, och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för vind med anteckningar om små skador, utebliven besiktning och mikrobiell påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med besiktningsnoteringar för olika rum i en byggnad, inklusive skador och ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsrapport för ett hus med anteckningar om olika brister som mindre buller i klinkergolv och bristfälliga tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ganska standard ut för ett äldre hus.
Det är våtrummen och kanske fönster som är kännsligast.
 
T TheGame skrev:
Ser ganska standard ut för ett äldre hus.
Det är våtrummen och kanske fönster som är kännsligast.
Ska tilläggas att ena badrummet renoveras 2015 och andra 2019/2020.
Är det fuskbygge på toaletterna eller att standarden för hur man konstruerar som har ändrats?
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
W wipen skrev:
Ska tilläggas att ena badrummet renoveras 2015 och andra 2019/2020.
Är det fuskbygge på toaletterna eller att standarden för hur man konstruerar som har ändrats?
Med tanke på att inga dokument kan uppvisas och så nyligen renoverade men redan problem så skulle jag nog säga att det kan finnas problem där bakom. I det här fallet skulle jag ta en egen professionell besiktningsman innan jag skrev på något.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Med tanke på att inga dokument kan uppvisas och så nyligen renoverade men redan problem så skulle jag nog säga att det kan finnas problem där bakom. I det här fallet skulle jag ta en egen professionell besiktningsman innan jag skrev på något.
Kan en besiktningsman se om det är korrekt utfört utan att riva upp badrummet? Tänker om det är utfört bra men dålig dokumentation.
 
W wipen skrev:
Kan en besiktningsman se om det är korrekt utfört utan att riva upp badrummet? Tänker om det är utfört bra men dålig dokumentation.
Dom kan så klart inte se allt men dom kan ju även gissa sig fram till saker. Om ytterskiktet är kasst, eller mattan lossnat efter 1 år så vet dom kanske varför. Kanske är en defekt matta som han vet om men om det är för att den är dåligt lagd så kan dom säga det till dig. Dom kan även förklara för dig vad dom olika felen betyder och vad du bör vänta dig så du vet vad du ger dig in i. Dom har sett fuskbyggen och dom har lagt eget badrum så de kan hjälpa dig.

Att få fuktskada eller byta två badrum är dyrare än att snacka med ett proffs. Och vill inte köparen det så är det nog fuskbygge och då ska du vara glad att du inte tog det huset.

Vad säger mäklaren och säljaren. Vem renoverade? Det måste dom ju ha svar på.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
W wipen skrev:
Ska tilläggas att ena badrummet renoveras 2015 och andra 2019/2020.
Är det fuskbygge på toaletterna eller att standarden för hur man konstruerar som har ändrats?
Jag tycker det ser ut som en standard men dålig besiktning. Ni behöver göra en mer grundlig besiktning.
När det gäller badrummen bör ni tänka på att ert försäkringsbolag kan neka er ersättning helt och hållet om man inte följt för tiden av utförandet gällande branschregler. Det verkar man inte gjort i detta fall.

Spontant låter det som att det finns omfattande renoveringsbehov direkt eller inom en snar framtid.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Om det är så pass "nyrenoverat" och man inte har bytt golvbrunn som man ska göra så är frågan vad man mer har snålat på/brustit i kunskaper.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Är badrummen renoverade senaste fem åren och man inte bytt brunnar skulle jag avstått om inte priset är så lågt att budget finns för att börja om...

Huset i övrigt är säkert ok, svårt att avgöra från ett så "tunt" protokoll...
 
D Droynas skrev:
Dom kan så klart inte se allt men dom kan ju även gissa sig fram till saker. Om ytterskiktet är kasst, eller mattan lossnat efter 1 år så vet dom kanske varför. Kanske är en defekt matta som han vet om men om det är för att den är dåligt lagd så kan dom säga det till dig. Dom kan även förklara för dig vad dom olika felen betyder och vad du bör vänta dig så du vet vad du ger dig in i. Dom har sett fuskbyggen och dom har lagt eget badrum så de kan hjälpa dig.

Att få fuktskada eller byta två badrum är dyrare än att snacka med ett proffs. Och vill inte köparen det så är det nog fuskbygge och då ska du vara glad att du inte tog det huset.

Vad säger mäklaren och säljaren. Vem renoverade? Det måste dom ju ha svar på.
Nuvarande säljarna har renoverat ett av budrummen och den tidigare ägaren som har bott där sen huset byggdes, har renoverat ena badrummet 2015. Och nuvarande ägare 2019/2020.
Det som jag tror är svårt att få något ur, är att allting är klinker. Så det bar ju vara svårt att ta sig under för att se utan att förstöra en platta.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker det ser ut som en standard men dålig besiktning. Ni behöver göra en mer grundlig besiktning.
När det gäller badrummen bör ni tänka på att ert försäkringsbolag kan neka er ersättning helt och hållet om man inte följt för tiden av utförandet gällande branschregler. Det verkar man inte gjort i detta fall.

Spontant låter det som att det finns omfattande renoveringsbehov direkt eller inom en snar framtid.
Detta är endast noteringarna i sin helhet, sedan finns det fler sidor i besiktningen, men i grova kast kan man se vad besiktningsmannen påpekar.
Om det uppstår fuktskador säger vi vid något av badrummen. Kostar detta sjukt mycket mer att lägga om, ifall att man "chansar" på att det håller? Gentemot att göra om det direkt nu.
 
Jag skulle definitivt ta dit en besiktningsman. Badrummen skickar ut rejäla varningssignal, särskilt om de enligt uppgift är så nya.

Skulle också ta en rejälare titt på taket. Protokollet är rätt tunt men jag upplever att de berör att taket kan vara ett problem.

Gillar ni huset så köp men ta höjd i er budget för en del kostsamma renoveringar.
 
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Jag skulle definitivt ta dit en besiktningsman. Badrummen skickar ut rejäla varningssignal, särskilt om de enligt uppgift är så nya.

Skulle också ta en rejälare titt på taket. Protokollet är rätt tunt men jag upplever att de berör att taket kan vara ett problem.

Gillar ni huset så köp men ta höjd i er budget för en del kostsamma renoveringar.
Taket verkar vara gammalt, kanske inte bytt alls? Det nämns, men frågan är hur snabbt behöver man få det jobbet gjort? Brukar det vara brådskande, eller kan man ofta vänta något år?
 
Har fått tag i besiktningsmannen som gjorde besiktningen, han skall ringa mig i morgon.

Skall ta och fråga han om våtutrymmena samt om taket!
 
  • Gilla
Droynas
  • Laddar…
Taket, bör du planera att byta inom 5 år. Det kan bli akut nästa vecka eller om 10 år. Räkna med problem med våtrummen. Sätt ditt bud som om de vore original från 60 talet.
Det är ett äldre suterräng hus. Stor risk för fukt och mögelskador. Mycket stor risk.

fönstren bör du räkna med att byta, men det blir inte lika akut som taket kan bli.
Du skriver att det ligger i svårsålt område. Det är detcebda du inte kan åtgärda.
 
  • Gilla
Droynas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.