2 963 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Vilken betydelse har mäklarfirman på slutpriset?
Hej!
Hur viktigt är egentligen valet av mäklarfirma? Är det så att vissa mäklarfirmor drar till sig mer kapitalstarka köpare än andra?
De hävdar ju gärna att de har breda intressentregister för just mitt objekt, men börjar misstänka att det bara är försäljningssnack.
Någon som har erfarenhet? Eller rentav någon som jobbat som mäklare.
Tacksam för tips. =)
Hur viktigt är egentligen valet av mäklarfirma? Är det så att vissa mäklarfirmor drar till sig mer kapitalstarka köpare än andra?
De hävdar ju gärna att de har breda intressentregister för just mitt objekt, men börjar misstänka att det bara är försäljningssnack.
Någon som har erfarenhet? Eller rentav någon som jobbat som mäklare.
Tacksam för tips. =)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det finns väl alla slags mäklare.
Men alla har väl det målet att tjäna pengar, och det brukar vara i procent på köpesumman.
Själv har jag anlitat MOHV ( https://www.mohv.se/ ) med bra resultat.
Men alla har väl det målet att tjäna pengar, och det brukar vara i procent på köpesumman.
Själv har jag anlitat MOHV ( https://www.mohv.se/ ) med bra resultat.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Egentligen borde det inte spela så stor roll. Men det gör det.
Här i området finns en mäklare från en av de större byråerna som konstant får ut högre, ibland extremt högre pris, än andra.
Det finns även en mäklarfirma som ofta, inte alltid får avsevärt lägre priser.
Mest extremt var för typ 3 år sedan. En villa på drygt 170 kvm, i mycket bra skick, men i halvdåligt läge inom området såldes för all time high, då för drygt 12 milj. Samma helg sålde den sämre firman en villa på ca 180 kvm i samma kvarter, synbarligen i mycket bra skick, men lite bättre läge i kvarteret för strax under 8 milj. När jag nker efter måste jag komma ihåg fel på ett av prisen, kommer ihåg att skillnaden var ca 3 milj.
Ett annat hus såldes i närområdet. Den bättre mäklaren satte värdet till 8,5 milj. Men av olika skäl valde de att sälja med den sämre, som fick ut ca 6 milj. Den har sedan renoverats till toppskick (var i skapligt skick), och värderas nu till över 20 milj.
Skillnaden verkar vara att den bättre mäklaren, verkligen marknadsför objekten. Små, små stylingdetaljer som attraherar just den kundgrupp som man bedömmer kommer att vara intresserad. Jag vet via bekant att mäklaren tittade på huset, "det här huset kommer att köpas av en småbarnsfamilj", de vill se ett badkar i badrummet. Man satte in ett badkar, och fick topp pris. Men just det där "Vem kommer att vara intresserad", vad vill de se, höra om området osv.
Sedan är det troligen så att de "bra mäklarna" odlar sitt rykte genom att tacka nej till objekt som kommer att säljas billigt. Rena renoveringsobjekt, lägen direkt mot bullrande verkstad osv.
Här i området finns en mäklare från en av de större byråerna som konstant får ut högre, ibland extremt högre pris, än andra.
Det finns även en mäklarfirma som ofta, inte alltid får avsevärt lägre priser.
Mest extremt var för typ 3 år sedan. En villa på drygt 170 kvm, i mycket bra skick, men i halvdåligt läge inom området såldes för all time high, då för drygt 12 milj. Samma helg sålde den sämre firman en villa på ca 180 kvm i samma kvarter, synbarligen i mycket bra skick, men lite bättre läge i kvarteret för strax under 8 milj. När jag nker efter måste jag komma ihåg fel på ett av prisen, kommer ihåg att skillnaden var ca 3 milj.
Ett annat hus såldes i närområdet. Den bättre mäklaren satte värdet till 8,5 milj. Men av olika skäl valde de att sälja med den sämre, som fick ut ca 6 milj. Den har sedan renoverats till toppskick (var i skapligt skick), och värderas nu till över 20 milj.
Skillnaden verkar vara att den bättre mäklaren, verkligen marknadsför objekten. Små, små stylingdetaljer som attraherar just den kundgrupp som man bedömmer kommer att vara intresserad. Jag vet via bekant att mäklaren tittade på huset, "det här huset kommer att köpas av en småbarnsfamilj", de vill se ett badkar i badrummet. Man satte in ett badkar, och fick topp pris. Men just det där "Vem kommer att vara intresserad", vad vill de se, höra om området osv.
Sedan är det troligen så att de "bra mäklarna" odlar sitt rykte genom att tacka nej till objekt som kommer att säljas billigt. Rena renoveringsobjekt, lägen direkt mot bullrande verkstad osv.
Redigerat:
Jag tror som @hempularen att det visst spelar roll men inte på företagsnivå utan på individnivå. Vissa är helt enkelt bättre säljare än andra och har bättre känsla för vad som går hem i den tänkta målgruppen.
Vi hade gott förtroende för vår mäklare när vi skulle sälja men eftersom vi ville köpa först drog det ut på tiden. När vi väl skrivit på köpet
var vår mäklare höggravid och ville bara stänga affären innan hon gick hem. Vi fick vad vi hade väntat oss men inte mer medan grannarna som sålde i samma veva fick betydligt mer. Vilka faktorer som påverkade det kan vi bara gissa, förutom lite större gräsmatta (100 m²?) var skillnaderna väldigt små.
Vi hade gott förtroende för vår mäklare när vi skulle sälja men eftersom vi ville köpa först drog det ut på tiden. När vi väl skrivit på köpet
var vår mäklare höggravid och ville bara stänga affären innan hon gick hem. Vi fick vad vi hade väntat oss men inte mer medan grannarna som sålde i samma veva fick betydligt mer. Vilka faktorer som påverkade det kan vi bara gissa, förutom lite större gräsmatta (100 m²?) var skillnaderna väldigt små.
Tack för all värdefull information!
Om vi bortser från den individuella mäklaren så är jag främst intresserad av vilken roll själva firman spelar.
Skulle exempelvis Erik Olsson inbringa ett högre pris än Svensk Fastighetsförmedling därför att de kan tänkas ha intressentregister som är mer kapitalstarka? Eller att de olika firmorna profilerar sig olika till olika kundgrupper?
Om vi bortser från den individuella mäklaren så är jag främst intresserad av vilken roll själva firman spelar.
Skulle exempelvis Erik Olsson inbringa ett högre pris än Svensk Fastighetsförmedling därför att de kan tänkas ha intressentregister som är mer kapitalstarka? Eller att de olika firmorna profilerar sig olika till olika kundgrupper?
Som flera redan sagt så är det knappast så att mäklarfirma A inbringar ett högre pris än firma B pga register eller profilering. Däremot är vissa mäklare skickliga på att fånga intresserade medan andra inte är det, så kan man hitta en sådan mäklare är det bra. Själv har jag vid försäljningar kollat av marknaden och gått på visningar av snarlika objekt på 3-4 visningar. En del mäklare faller då bort direkt, därefter kan man diskutera med en eller två. Vid ett tillfälle var både den vi tyckte var bäst och sämst från samma företag, så åtminstone inom större företag finns det rejäla variationer.polausson skrev:
Tack för all värdefull information!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 558 inlägg
Hen som värderar högst brukar få uppdraget...
I min ända av landet finns det en firma som bara tar in objekt på över ca 5-7 mkr. Sedan har de ett dotterbolag som under annat namn som säljer billigare bostadsrätter/hus.
I min ända av landet finns det en firma som bara tar in objekt på över ca 5-7 mkr. Sedan har de ett dotterbolag som under annat namn som säljer billigare bostadsrätter/hus.
Det kan vara så att er fastighet är svår att värdera om inget liknande sålts nyligen. Annars är det nog så att man gör höga värderingar för att få er att tro på mäklaren. Låga värderingar göra kanske för att ni sen ska bli nöjda om resultatet blir bättre. Ingen kan ju veta utgången innan ni har en färdig affär
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det skall man ta med en nypa salt. Mäklare tenderar att sätta ett värde som de tror du som säljare vill höra. Det är en del av deras försäljningsarbete.polausson skrev:
Det finns en missuppfattning om mäklares yrkesroll (nu är jag lite väl generaliserande, men typ såhär)
En mäklare är en säljare, men många har missuppfattat vad mäklaren säljer, de tror att mäklaren säljer bostäder. En mäklare säljer TJÄNSTEN att sälja bostäder. Själva bostadsförsäljningen är för mäklaren produktion. Och produktion skall vara så billig, snabb och effektiv som möjligt. Om det vore möjligt så skulle mäklare outsourca själva försäljningen av bostaden till Kina, där det mesta annat produceras.
Det är du som säljare som är mäklarens kund. Det är dig han måste övertyga om han skall få uppdraget.
Klicka här för att svara