Jag och min fru är spekulanter på ett nytt boende. Friliggande villa ca 160kvm.

Den energideklaration som finns är från 2017 och är beräknad på husets förbrukning under kalenderår -16.

Sedan dess har den luft/luft värmepump som verkar ha stått för majoriteten av husets uppvärmning (ca 70%) tagits bort. Mäklarens förklaring är att nuvarande ägare inte tyckte den var bra :thinking:

Då huset idag därför värms med enbart direktverkande el torde ju förbrukningen ha ökat. Kan man kräva en ny energideklaration då förutsättningarna ändrats eller är det ändå den från -17 som uppfyller säljarna krav?

Det brukar väl stå hur mycket värmeenergi som förbrukas i energideklarationen? Nu blir allt el istället.

Edit:
Hade fel. Verkar inte stå.

Redigerat:
  • Gilla
Flebbe
  • Laddar…
Då bör man installera en ny luft/luft värmepump.

Visst kan energiprestandan försämras om man tar bort en luft/luft värmepump och värmer huset med direktverkande el.

Man kan ju dra av ca 20 000 kr från det tänka priset för huset och sen satsa på en ny luft/luft värmepump när man har köpt det.

Svaret är väl egentligen att jo, det borde göras en ny energideklaration eftersom uppvärmningssystemet förändrats väsentligt sedan den förra, dvs. den är inte giltig längre.

I praktiken så kommer den ju inte ge dig så mycket, så inget jag skulle bråka om.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
@
Nicnir90 Nicnir90 skrev:
Jag och min fru är spekulanter på ett nytt boende. Friliggande villa ca 160kvm.

Den energideklaration som finns är från 2017 och är beräknad på husets förbrukning under kalenderår -16.

Sedan dess har den luft/luft värmepump som verkar ha stått för majoriteten av husets uppvärmning (ca 70%) tagits bort. Mäklarens förklaring är att nuvarande ägare inte tyckte den var bra :thinking:

Då huset idag därför värms med enbart direktverkande el torde ju förbrukningen ha ökat. Kan man kräva en ny energideklaration då förutsättningarna ändrats eller är det ändå den från -17 som uppfyller säljarna krav?
Energideklaration är väl något som inte är värt något överhuvudtaget....

• Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Fyra år gammal tråd.

Snygg nekro. 🤪

• Haha
  • Gilla
YuGi och 7 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fyra år gammal tråd.

Snygg nekro. 🤪
Oj hehe, kollade inte datumet på originalposten!

Oavsett ålder på tråden så kvarstår ju sanningen: Energideklaration är en bluff. På sin höjd borde det vara ett gratis webformulär som man fyller i själv.

• Gilla
@ndreas och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det är en ren bedrägeribransch. Levererar vanligen inget värde och finns bara p g a politiska privilegier.

• Gilla
MatKal123 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är en ren bedrägeribransch. Levererar vanligen inget värde och finns bara p g a politiska privilegier.
För mig har den levererat värde. Grönt bolån gav 0.1 procentenhet i rabatt på en låst ränta. Betalar i nuläget 4000 kronor mindre i ränta per år än tidigare.

Claes Sörmland
B Byggmil skrev:
För mig har den levererat värde. Grönt bolån gav 0.1 procentenhet i rabatt på en låst ränta. Betalar i nuläget 4000 kronor mindre i ränta per år än tidigare.
En ren politisk konstruktion, inget som har stöd i något av substans. Bygger på ett bedrägeri.

• Gilla
sin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En ren politisk konstruktion, inget som har stöd i något av substans. Bygger på ett bedrägeri.
Ja, sådan är verkligheten och jag säger inte att du har fel. Men att inte utnyttja något som ger mig en ekonomisk fördel vore inte särskilt smart?

Claes Sörmland
B Byggmil skrev:
Ja, sådan är verkligheten och jag säger inte att du har fel. Men att inte utnyttja något som ger mig en ekonomisk fördel vore inte särskilt smart?
Kör på! Det är samma som de som driver firma eller har tagit anställning för att genomföra energideklarationer. De må vara kuggar i ett korrupt system men jag har svårt att beskylla dem för att de försöker dra nytta av ett system skapat och sanktionerat av staten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Förutom att den inte är användbar och rent av missvisande med de senaste årens volatila energipriser, så har den fördelar över ett webbformulär.

Åtminstone hämtade "min konsult" elförbrukning från nätägaren.

Väder och temperatur korrigering är inget man normalt ägnar sig åt även om man mot förmodan har koll på sina elräkningar.

Jag gjorde en egen beräkning i Excel då den jag hade inte passade med husets konstruktion och egenskaper.

Men det slutade ändå med en "officiell" från Anticimex. 😖

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.