3 986 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Krav på ny Energideklaration efter ombygge.
Jag och min fru är spekulanter på ett nytt boende. Friliggande villa ca 160kvm.
Den energideklaration som finns är från 2017 och är beräknad på husets förbrukning under kalenderår -16.
Sedan dess har den luft/luft värmepump som verkar ha stått för majoriteten av husets uppvärmning (ca 70%) tagits bort. Mäklarens förklaring är att nuvarande ägare inte tyckte den var bra
Då huset idag därför värms med enbart direktverkande el torde ju förbrukningen ha ökat. Kan man kräva en ny energideklaration då förutsättningarna ändrats eller är det ändå den från -17 som uppfyller säljarna krav?
Den energideklaration som finns är från 2017 och är beräknad på husets förbrukning under kalenderår -16.
Sedan dess har den luft/luft värmepump som verkar ha stått för majoriteten av husets uppvärmning (ca 70%) tagits bort. Mäklarens förklaring är att nuvarande ägare inte tyckte den var bra
Då huset idag därför värms med enbart direktverkande el torde ju förbrukningen ha ökat. Kan man kräva en ny energideklaration då förutsättningarna ändrats eller är det ändå den från -17 som uppfyller säljarna krav?
Det brukar väl stå hur mycket värmeenergi som förbrukas i energideklarationen? Nu blir allt el istället.
Edit:
Hade fel. Verkar inte stå.
Edit:
Hade fel. Verkar inte stå.
Redigerat:
Då bör man installera en ny luft/luft värmepump.
Visst kan energiprestandan försämras om man tar bort en luft/luft värmepump och värmer huset med direktverkande el.
Man kan ju dra av ca 20 000 kr från det tänka priset för huset och sen satsa på en ny luft/luft värmepump när man har köpt det.
Visst kan energiprestandan försämras om man tar bort en luft/luft värmepump och värmer huset med direktverkande el.
Man kan ju dra av ca 20 000 kr från det tänka priset för huset och sen satsa på en ny luft/luft värmepump när man har köpt det.
Svaret är väl egentligen att jo, det borde göras en ny energideklaration eftersom uppvärmningssystemet förändrats väsentligt sedan den förra, dvs. den är inte giltig längre.
I praktiken så kommer den ju inte ge dig så mycket, så inget jag skulle bråka om.
I praktiken så kommer den ju inte ge dig så mycket, så inget jag skulle bråka om.
Energideklaration är väl något som inte är värt något överhuvudtaget....Nicnir90 skrev:
Jag och min fru är spekulanter på ett nytt boende. Friliggande villa ca 160kvm.
Kör på! Det är samma som de som driver firma eller har tagit anställning för att genomföra energideklarationer. De må vara kuggar i ett korrupt system men jag har svårt att beskylla dem för att de försöker dra nytta av ett system skapat och sanktionerat av staten.B Byggmil skrev:
Förutom att den inte är användbar och rent av missvisande med de senaste årens volatila energipriser, så har den fördelar över ett webbformulär.
Åtminstone hämtade "min konsult" elförbrukning från nätägaren.
Väder och temperatur korrigering är inget man normalt ägnar sig åt även om man mot förmodan har koll på sina elräkningar.
Jag gjorde en egen beräkning i Excel då den jag hade inte passade med husets konstruktion och egenskaper.
Men det slutade ändå med en "officiell" från Anticimex. 😖
Åtminstone hämtade "min konsult" elförbrukning från nätägaren.
Väder och temperatur korrigering är inget man normalt ägnar sig åt även om man mot förmodan har koll på sina elräkningar.
Jag gjorde en egen beräkning i Excel då den jag hade inte passade med husets konstruktion och egenskaper.
Men det slutade ändå med en "officiell" från Anticimex. 😖
Klicka här för att svara