M Marida skrev:
Ja, vi planerar att ha ett sovrum i källaren
Det där är för mig en dealbreaker. Visserligen min personliga uppfattning. Man skall inte ha sovrum i en källare, iallafall inte i ett så gammalt hus. Dagens teknik med frigolit isolerad platta, ger källare som ev. (med tvekan) kan duga som bostadsyta.

Men källare från 70 talet och äldre har i princip alltid oisolerad platta. Det innebär att man alltid får en transport av fukt (vattenånga) från marken under plattan upp genom betongen. Denna fukt kondenserar på olika ytor och ger mögel. Bra dränering förbättrar situationen, men inte till en nivå som är bra.

Teorin med moderna plattor på mark, är att genom bra isolering nedåt (typ 30 cm frigolit under huset), så blir det ingen uppvärmning av marken under huset, och därmed ingen eller mycket lite avdunstning.

• Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Väldigt värdefull input, det är därför jag älskar detta forum.
Mannen tror att vi fixar detta huset lätt men jag är inte så säker. Igår fick jag besked om att en närstående ligger för döden och jag tar beslutet att säga nej till detta hus. Jag tror det kommer bli för mycket och bara ge ångest för att man inte har tid/råd att göra det man vill då de saker som behövs kommer ta allt ett bra tag framöver. Huset har potential men det kommer nog bli för mycket för mig. Speciellt eftersom den där känslan av att jag verkligen vill ha huset inte infann sig. Vi har tidigare kollat på ett ännu större renoveringsobjekt och den ville jag knappt lämna under visningen, kändes sååå rätt! Men för mycket att göra.

Vi får leta vidare.
Det är så skönt att veta att man kan få värdefull input från erfarna människor när man är ny på detta själv. Tack!

• Gilla
  • Älska
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
Ett klokt beslut.
Ta hand om varandra i denna tuffa tid!

• Gilla
Marida
  • Laddar…
Tror med att det är ett klokt beslut iom att inte båda känner "Åh det här huset vill vi ha och det ska bli kul och utmanade att få göra om det till det vi vill ha"
Just renoveringsobjekt kan vara extremt slitsamt på relationer.
Därför måste man vara väldigt överens och hela tiden stämma av hur man vill göra med sin partner.
Ett "vanligt" hus har inte just det dära slitsamma momentet som en renovering innebär och då är det bättre att stå över om inte båda känner "Nu kör vi!!"

• Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.