1 513 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Husköp - syllkonstruktion?
Hej!
Vi har hittat ett 2-plans hus som vi är väldigt sugna på att köpa. Huset är byggt 1986 och har enligt besiktningsprotokollet flytande golv/syllkonstruktion på betongplatta, stickprov vid entrén-golv där fuktkvotsvärden på 12-15% uppmättes i syll.
Utöver lite mossa på tak så verkar huset vara i fint skick. Behöver inte renoveras omgående utan man kan bo bekvämt, kök är något äldre men badrum nya samt ny fjärrvärme. Är inte i det billigaste laget men inte allra dyraste heller, är på ett fint område och det föll oss i smaken.
Övriga hus kan ev gå för 2-400 000 mindre men med behov av fler åtgärder (invändig renovering etc).
Hur hade ni resonerat för ev köp om det inte upplevs någon lukt i huset? Tänker på syllkonstruktionen, hur länge tror ni man kan vänta innan åtgärder behövs?
Som ni kanske förstår är vi inte så jätte insatta och händiga, men någon gång ska vara den första. Tar tacksamt emot kloka råd
Vi har hittat ett 2-plans hus som vi är väldigt sugna på att köpa. Huset är byggt 1986 och har enligt besiktningsprotokollet flytande golv/syllkonstruktion på betongplatta, stickprov vid entrén-golv där fuktkvotsvärden på 12-15% uppmättes i syll.
Utöver lite mossa på tak så verkar huset vara i fint skick. Behöver inte renoveras omgående utan man kan bo bekvämt, kök är något äldre men badrum nya samt ny fjärrvärme. Är inte i det billigaste laget men inte allra dyraste heller, är på ett fint område och det föll oss i smaken.
Övriga hus kan ev gå för 2-400 000 mindre men med behov av fler åtgärder (invändig renovering etc).
Hur hade ni resonerat för ev köp om det inte upplevs någon lukt i huset? Tänker på syllkonstruktionen, hur länge tror ni man kan vänta innan åtgärder behövs?
Som ni kanske förstår är vi inte så jätte insatta och händiga, men någon gång ska vara den första. Tar tacksamt emot kloka råd
Hej,R Rob8181 skrev:Hej!
Som ni kanske förstår är vi inte så jätte insatta och händiga, men någon gång ska vara den första. Tar tacksamt emot kloka råd![]()
Är ingen expert men Köpte ett 1 1/2-plans hus byggt 1980 för drygt ett år sedan. Huset var besiktat av säljarna och man fick ett protokoll på visningen.
För mig som lekman var det svårt att bedöma besiktningsprotokollet. Så jag anlitade samma besiktningsman som gick igenom protokollet på plats. Det dämpade min tak/fukt ångest från medel till noll på ett par timmar
Tanken var att göra en utökad besiktning men besiktningsmannen tyckte inte att det fanns några anledningar till det så jag litade blint på honom och nöjde mig med genomgången och att jag ”köpt in mig” i besiktningen som redan var gjord.
ang fukt, om jag förstod honom rätt så kan de skifta ganska mycket från dag till dag. Så är ni lite fundersamma över det så skulle iaf jag skriva en besiktnings klausul och undersöka saken djupare.
lycka till
Klicka här för att svara