K KungAnka skrev:
Ett litet hus för eget bruk och långvarigt ägande. Köp det om ni vill ha det och har råd. Men inte för att göra business på det, då skulle jag nog avvakta. En bil köper man för att man vill ha och behöver den, inte för att man tror det ska bli en bra affär, känner du på samma sätt för huset så strunta i business.

Fjällstuga som kräver uthyrning för att gå runt ekonomiskt… då skulle jag hålla mig lång borta i dagens läge. Fjällkrashen lär inte vänta på sig när ingen har råd att åka dit och köpa svindyra liftkort.
Tror du fjällstugor kommer krascha? Jag tycker priserna på dessa verkar uppumpade som en ballong. Ok att det finns många miljardärer i Sverige men medelklassen är inte speciellt rik utöver sin bostad. Dessutom byggs det en massa nära många anläggningar.

S surfarn skrev:
Tror du fjällstugor kommer krascha? Jag tycker priserna på dessa verkar uppumpade som en ballong. Ok att det finns många miljardärer i Sverige men medelklassen är inte speciellt rik utöver sin bostad. Dessutom byggs det en massa nära många anläggningar.
Jag tror att det finns en stor fallhöjd i belånade fritidshus, när resor och uppvärmning börjar kännas betungande för ägarna kan det bli köpläge ;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Ja det tror jag. I vintras sålde Idrefjäll tomter för 2 miljoner, tidigt i våras sålde folk dom vidare för 4 miljoner utan att ha lyft ett finger. Priserna har gått som en raket. Men nu sjunker beläggningen sen Coronatoppen i år var det inte alls lika fullt på sommaren. Många köpte för affärens skull, hyra ut. Men vem vill betala 16.000 för en lågsäsong vecka i mörker och is i Åre nu när man får åka till Chamonix, som dessutom har billigare liftkort och mat. Om man kollar hemnet ser det ju inte akut ut än, förutom möjligen i Himmelfjäll.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Ja det tror jag. I vintras sålde Idrefjäll tomter för 2 miljoner, tidigt i våras sålde folk dom vidare för 4 miljoner utan att ha lyft ett finger. Priserna har gått som en raket. Men nu sjunker beläggningen sen Coronatoppen i år var det inte alls lika fullt på sommaren. Många köpte för affärens skull, hyra ut. Men vem vill betala 16.000 för en lågsäsong vecka i mörker och is i Åre nu när man får åka till Chamonix, som dessutom har billigare liftkort och mat. Om man kollar hemnet ser det ju inte akut ut än, förutom möjligen i Himmelfjäll.
Jag tror att om "nya" räntan håller i sig ett tag så tror jag priserna faller tillbaka. Men det finns lite tröghet i systemet så länge man kan göra bra pengar på uthyrning

S Sumpmarken skrev:
Hej!

Jag och min fru har sedan en tid tillbaka kikat på att köpa ett fritidshus att kunna nyttja året runt, främst på förlängda helger som ett andra boende utöver vår lägenhet strax utanför stan. Det är pga vissa omständigheter bara ett specifikt fritidshusområde som är intressant för oss och det ligger ca 1h från Stockholm. Än så länge har det varit dåligt med intressanta objekt ute på marknaden som passar oss.

Vi har båda stabila jobb och bra ekonomi med goda marginaler för de höjda levnadskostnader som detta skulle innebära.

Nu har det dykt upp ett för oss väldigt intressant objekt som vi kikar på men jag kan inte låta bli att bli lite nervös eftersom mycket talar MOT att köpa just nu med stigande räntor, elpriser, ev lågkonjunktur. Å andra sidan tänker jag att samma faktorer gör att det kan vara köpläge då många andra avvaktar pga dessa faktorer. Dessutom bör det vara lågt intresse för fritidshus nu på hösten vilket talar för färre spekulanter att buda mot. Kanske läge att dra nytta av att det är köparens marknad och kunna köpa ett för oss intressant objekt till ett bra pris?

Hjälp mig gärna resonera kring ev. köp i dessa tider. Är det helt hål i huvudet eller kan det tvärtom finnas en uppsida med att kliva in på fritidshusmarknaden nu?

Tack på förhand!
Köp. Känslan när du kommer ut på fredagen och öppnar en kall bärs på ditt däck och tittar ut över dina ägor slår ALLT.

• Gilla
lunnabo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.