Vi håller på att köpa loss våra släktingar ur en gemensamt ägd sommarstuga. Vi kommer göra varsina bankvärderingar och utgå ifrån snittpriset. Min fråga är, bör vi göra en besiktning av huset i det här skedet? Så alla ”fel” med huset räknas in i båda värderingarna? De typer av besiktning jag hittat inkluderar inte så mycket mer än det vi redan har koll på gällande husets skick. Vi har en mäklare inkopplad som sett huset och inte tyckte att en besiktning behövdes. Hade det varit ett nytt hus vi skulle köpa hade det känts självklart med en besiktning. Men nu vet jag inte.

Är det någon som varit i liknande sits som har lite input? Vill bara att det ska gå smidigt till och att alla ska känna sig nöjda med det vi kommer överens med.

Frågan är väl hur petig/rättvis? man ska vara. Om ett par mäklare värderat huset får man förutsätta att man får ett vettigt marknadspris.

Om man tar in en besiktningsman som ska värdera varje enskild rörkrökning, att taket bör läggas om inom 17 år eller att diskmaskinen passerat bäst-före-datum tycker jag personligen att det är over-kill. Då uppkommer lätt diskussioner som inte verkar befrämjande för den framtida släktfriden.

Det kommer alltid att uppstå framtida underhålls/förnyelsekrav i en fastighet. Jag skulle istället säga: Take it or leave it.

• Gilla
anaitis och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.