Tittar på ett hus som säljs av ett dödsbo med friskrivningsklausul, men vill ändå besikta för att se vad Jag har att vänta mig vid ev köp.

Har hört väldigt mycket dåligt om Anticimex, så har ni några tips på Bra besiktningsföretag i eller kring Gävletrakten? Och finns det en typ av besiktning eller väljer man olika? Isåfall vilken när man välja så man inte missar massor av saker?

Grillen Grillen skrev:
Tittar på ett hus som säljs av ett dödsbo med friskrivningsklausul, men vill ändå besikta för att se vad Jag har att vänta mig vid ev köp.

Har hört väldigt mycket dåligt om Anticimex, så har ni några tips på Bra besiktningsföretag i eller kring Gävletrakten? Och finns det en typ av besiktning eller väljer man olika? Isåfall vilken när man välja så man inte missar massor av saker?
Det handlar inte om vilket företag utan om vilken individ det är som utför besiktningen.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med namn på vem du bör välja.

P
Verkar finnas oerhört få registrerade besiktningsmän i Gävle(?) Nästan alla verkar komma från andra orter långt bort. Kanske lokala fastighetsmäklare i Gävle kan ge fler tips?

BirgitS
Åsa Hedlund Lindqvist har en adress som är 1,5 mil norr om Uppsala och det går ju rätt fort numera därifrån till Gävleområdet.

BirgitS
Grillen Grillen skrev:
Och finns det en typ av besiktning eller väljer man olika? Isåfall vilken när man välja så man inte missar massor av saker?
Normalt är det byggingenjörer som är besiktningsmän och de är inte utbildade inom el och VVS så de har begränsade kunskaper inom de områdena. Vill man ha även sånt besiktigat så får man ta in den tjänsten separat.

Om du jämför vad som står på webbsidorna för ett antal företag på www.sbr.se så ser du vad som skiljer mellan företagen.

Grillen Grillen skrev:

Besiktningsföretagen brukar ha några olika nivåer på besiktning med beskrivning av vad de innehåller. Jämför och fundera på vad du kan tänka dig att chansa på om du inte vill betala för deluxe-varianten. Ofta kan det tex handla om ifall dom borrar hål i golv och väggar när det behövs för att undersöka fukt. Och som redan nämnts får du ta in besiktning av el och VVS separat, och eventuella experter om besiktningsmannen rekommenderar djupare undersökning av något. I dom fallen kan det ibland räcka att du tar in nån lokal hantverkare inom området som kan säga nåt smart och berätta vad eventuell åtgärd kan kosta. Vi fick tex lite frågetecken kring taket och tog dit en takläggare som kollade och gav offert på åtgärd. Det är ju sånt man behöver veta för att kunna räkna ut vad man kan betala för huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.