Jag håller på att ordna med dödsboet efter min farbror, för min fars räkning. Det har hunnit gå ett tag sedan han dog, men nu är det dags att sälja hans tomma och utstädade bostad, ett litet bostadsrättsradhus i ett lugnt och normalt sett tryggt område. Det är och marknadsförs som ett renoveringsobjekt, ingenting har renoverats sedan det byggdes på tidigt 80-tal.

Vi hade två visningar inbokade, och morgonen samma dag som den första skulle vara så ringer mäklaren och säger att någon har slagit sönder fönster där. Jag åker dit och möts av en ganska märklig syn, det är inte någon enstaka sten som någon uttråkad ungdom har kastat, utan man har använt någon form av tillhygge, typ yxa, och slagit mot spröjsar och fönsterbågar. Man har lyckats med konststycket att bara ha sönder den yttre glasrutan på tre olika fönster, men orsakat huggmärken i aluminiumprofilerna på några ställen. De har alltså varit helt ointresserade av att komma in, det är ren vandalism.

Jag städar så gott jag kan, och den första visningen genomförs ändå. Några dagar senare är det dags för nästa visning, och på morgonen får jag åter den tråkiga nyheten att någon har varit där och vandaliserat, nu genom att ösa ut en hel burk med färg över entrén. Dörr, tegelvägg, fönster, till och med skärmtaket över dörren är nerkladdat. I samråd med mäklaren så ställde vi in visningen den dagen, det fanns nog någon sorts förhoppning om att ifall vi lämnade det orört så skulle polisen kunna leta spår.

Polisen är förstås inte speciellt intresserad av detta. De tog emot min anmälan om den första skadegörelsen, för den andra kom jag överens med föreningen om att de skulle anmäla, och då tyckte polisen det räckte med det. Sen har jag inte hört något mer, men det framgick tyvärr ganska tydligt att de mest ser anmälan som formalia för att man ska ha något att visa försäkringsbolaget.

Man går förstås och grubblar, det här känns väldigt riktat. Jag känner inte till att jag eller min far skulle ha några fiender som vill oss illa. Inte min farbor heller, dessutom var det så pass längsen han dog nu att det skulle vara väldigt underligt om någon ville honom illa just nu. Vad vi har funderat över är om det skulle kunna vara en spekulant som vill skrämma bort andra spekulanter och få ner priset. I vilket fall som är det förstås väldigt olustigt. Svårt att veta hur man ska göra också, huset står ju obevakat och vi vill komma vidare med försäljningen. Är det någon här som har hört talas om något liknande fall? I så fall kanske det kunde finnas nåt att tipsa polisen om :thinking:

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Tråkig sits!
Kan man sätta upp någon kamera?
Inga grannar som sett eller hört något? Kan ju tycka att det borde märkas om någon knallar runt och slår yxor i fönstren.

• Gilla
Polyester och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Fixa så det ser representativt ut och sälj bara...

• Gilla
Pär Sköld och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tråkig sits!
Kan man sätta upp någon kamera?
Inga grannar som sett eller hört något? Kan ju tycka att det borde märkas om någon knallar runt och slår yxor i fönstren.
Vi har pratat om kamera, men det är inte lätt att lösa rent praktiskt. Jo, vi vet vilket klockslag det första hände, det hörde grannarna, men det verkar inte ha varit någon som kände för att gå ut och se vad det var som hände.

namnbyte
Övernatta i bostaden dagen före nästa visning och var på vakt själva? Mig veterligen får man kvarhålla gärningsman I väntan på polis.

• Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Övernatta i bostaden dagen före nästa visning och var på vakt själva? Mig veterligen får man kvarhålla gärningsman I väntan på polis.
Med tända lampor och TV igång för att markera att ni är på plats? Ta med 4G-router och sätt upp några kameror också.

• Gilla
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
Kolla föreningens gränsdragningslista vad som är föreningens och vad som är ert ansvar.

Kan mycket väl vara så att utsidan och yttre glaset är föreningens ansvar att reparera och underhålla.

I princip kan det vara så att alla grannar får vara med och betala skadegörelsen. Det är det inte så många som brukar vara pigga på och upplyser man dem om det kanske de håller ett extra öga på ert hus.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Det är ju såklart någon granne med angränsande tomt som vill köpa billigt.
Det som kallas för "Jaktkamera" är en batteridriven GSM kamera.
Sätt upp kamera, städa upp kladdet, färg sitter dåligt utan rätt grundarbete.

Ta och annonsera en visning samt sitt i bilen nåt kvarter bort och titta på kameran. Ingrip sen när du ser det hända, om det inte händer så får ni ju en visning.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Bra tips på det där med kamera osv men frågan är om polisen ens kommer att ta tag i det om det finns kamera och om den anses vara laglig om den visar en centimeter av yta som inte ägdes av farbrodern.
Att övernatta är ju också helt ok men då uppstår frågan om man vågar konfrontera huliganen.

jag hade kört på gsm larm med någon form av siren, kanske rörelsestyrd lampa med.

• Gilla
Aronper och 1 till
  • Laddar…
Har visningarna varit utannonserade? Vilka personer visste om visningarna innan? Nästa visning kan mäklaren boka privat utan att annonsera då kanske ni slipper vandalerna.

• Gilla
Polyester och 9 till
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
jag hade kört på gsm larm med någon form av siren, kanske rörelsestyrd lampa med.
När väktaren kommer till platsen så står förövaren kvar och väntar tänker du? Eller tänker du att de skall täcka för trasiga fönster?

Kan det vara någon i föreningen som vill köpa billigt till en släkting? De andra i föreningen vet vem det är, men är rädda?

• Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla råd. Jag har tänkt på det där med att sova över, men det finns många risker med att försöka vara polis själv :/

Kamera är svårt att montera så att den dels bara täcker tomten, dessutom sitter så man inte enkelt kan stjäla kameran.

Visningarna har varit annonserade på hemnet, så det har varit allmänt känt. Vad jag undrar är om det här är ett känt tillvägagångssätt, om det till exempel kan finnas skurkaktiga firmor som gör så här för att köpa billigt. Men det känns inte som ett litet radhus med två rum och kök skulle vara den bästa måltavlan för att tjäna storkovan.

• Gilla
Citrona och 5 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
När väktaren kommer till platsen så står förövaren kvar och väntar tänker du? Eller tänker du att de skall täcka för trasiga fönster?
Jag vet inte vart jag nämner en väktare så hur tänkte du?

Kashew Kashew skrev:
Jag vet inte vart jag nämner en väktare så hur tänkte du?
Så du tänkte en syren som låter skall skrämma bort de som gör skadegörelse? Det verkar fungera sådär på andra ställen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.