Hej.
Är lite spekulant på en gammal 30tals kåk.
Men det finns fler saker som känns lurigt för en amatör som mig.

Det är ingen radonmätning gjord, och jag har läst att många i området har uran i dricksvattnet.
Betyder det att man kan anta att det är radon i kåken oxå?
Det är inga skyhöga värden som mätts i området med över nån gränsnivå..
Ang detta, vad kan man räkna på att det kostar att fixa, läste i kommunens pdf att åtgärder var: Radonavskiljare, UV-behandling vid behov, järn-manganfilter.

Säger inte mig så mkt?

Sen skicket på huset som inte är jätteimponerande har en liten fin notis som på nått vis känns som en friskrivning.

"Då nuvarande ägare förvärvade fastigheten upptäcktes microbakteriella påväxter på yttertakets undersida uppe i vindsutrymmet. Sådana påväxter kan uppkomma på grund av bristfällig ventilation. Förslag på åtgärd var då att förbättra utrymmets ventilation med ventiler i gavelspetsarna, vilket har gjorts."

Detta känns ju sådär.

Vid vidare intresse, är det anticimex som gör ev besiktning av dessa detaljer?

Samt kan man söka någon form av bidrag till detta?

MVH/ Nicklas

Ingen som har någon uppfattning?

MVH/

Gränsvärdet för Radon i vatten är 1000 Bq/liter för att det ska vara tjänligt. Lämpligt är ju att skicka in ett vattenprov och testa vad det har för värde. Tyvärr, tror jag i alla fall, får man inget bidrag för att sanera radon i vatten. Har själv ca 600 Bq/liter och har inte gjort något åt det. Men det finns radonavsklijare att installera som tar hand om det. Om du har uran i vattnet så är det någon form av filter som gäller. Radon är en gas, Uran en metall men i detta fall är det nog i form av fin sand som kan tänkas innehålla uranmineral. Men bäst är ju att testa vattnet så får du veta.
Ang vinden så är det bara å gå upp och titta och lukta. Det ska inte lukta något mögel där uppe och det ska inte finnas någon mögel ell missfärgning av trä. Men detta kan besiktingsmannen hjälpa dig med.

Bara en snabb kommentar ang ev. koppling mellan radon i dricksvattnet och radongasförekomst i bostaden: Någon sådan automatisk koppling kan man inte göra, visst så finns en liten förhöjd sådan rik. Men det är så många andra faktorer som påverkar radongasförekomsten i byggnader som är mycket viktigare!
Så nej, det betyder inte att du ska oroa dig estra för radon i huset, men väl kolla upp detta genom mätning, det bör man alltid göra.

Ang. bidrag för radonsanering så kan man få bidrag även för detta om man kan anta´/påvisa att vattnet tillför radon till innomhusluften så att denna nivå överstiger gränsvärdet på 200Bq/m3
(Annars kan ju ROT-avdrag vara en möjlig lösning)

Redigerat:
Kanon tack för input.
Som jag uppfattat det så är radon gasen som blir när uran bryts ner?
Men ett filter kosta väl som jag uppfattar det inte merr än 25tkr, och billigare beg?
Sen radon vad är taket där+
Det är nog inga hiskerliga halter det handlar om, men jag vill ha det under kontroll o betalar hellre mer än mindre..
Vad kan det kosta, drändera grunden?
Luftvärmepump, gör det nån skillnad?

MVH/

Det är riktigt att det bildas Radon gas när Uran bryts ner.
Radon i innomhusluft är väll 200 Bq som gäller som gräns. Gör en radonmätning innomhus.
Luftvärmepump gör ingen skillnad eftersom den inte ventilerar ut eller in någon luft. Den vispar bara runt innomhusluften. Det enda som funkar är ett riktigt ventilationssystem.

I mrgn ska snabb mätning göras..
Vet inte vad man ska räkna med.
hur stor kostnad kan det bli med sanering i ett litet hus 105 kvadrat i 2 plan, med krypgrund, med risig ventilation?

Om man tilläggsisolerar underifrån samt ventilerar och lägger presänning, skulle det göra skillnad?

Har ingen kolla lls på igentliga åtgärder med det känns som enkla iaf:)

MVH/

Nu är ett sånt snabbtest gjort.
Diagnosen var att det finns över 1000 becerell på några ställen i bodelen nu!
Åtgärden som rekomenderades var att gjuta botten på jordkällare 3x3m samt fixa ventilation samt utsugsfläkt i krypgrund.
Ca pris 20k.

Känns ju ok, men när jag vill att säljaren ska bekosta detta menar dom att dom kan pruta 10k samt att radonbidraget täcker resten.

Jag tyckte väl det lät ok, men det är ju inga garantier för mig på så sätt..

Ska jag köpa detta eller?

Sen är det ju vattenbiten som oxå måste åtgärdas men där ville de inte åta sig något...

MVH/

Du får kolla lite vad som skulle kunna vara nästa steg och vad det kostar om inte de föreslagna åtgärderna räcker. Och väga risken för de kostnaderna mot hur gärna du vill köpa huset.

Jag tro inte det är realsitiskt att få säljaren att stå för nämvärt mer av kostnaden, elelr några garantier i stil med att han skall stå för ytterligare kostnader ifall detta inte räcker osv.

Rent förhandlingsmässigt så kanske du kan pressa ur säljaren ytterligare 5-10 000 av kostnaden.

Men det är ju inte det det handlar om. Det du måste väga in i affären är risken för ytterligare kostnader, och i den kalkylen tror jag att 10 000 hit eller dit är felräkningspengar. Samtidigt är kanske risken för ytterligare åtgärder inte så stor, dvs de föreslagna åtgärderna kanske med stor sannolikhet räcker.

Jag funderar lite över säljarens inställning till vatten delen. Vad beror det på? Är det så att risken för uran i vattnet fanns angiven i prospektet eller informerades om av säljare eller mäklare? I så fall kan ju säljaren med viss rätta mena att problemet med uran i vattnet var känd redan när du tittade på huset.

Kan rekommenderas att villkora i köpkontraktet att radonhalten i fastigheten hamnar under gränsvärdet efter att åtgärderna är gjorda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.