Tegheim
Tegheim: Står att jag har laddat upp bilderna, men inga kommer fram ?
6 svar · 4,5k läst
J
Jan-Å: [citat] Fast om TS köpte det så var det ju inte osäljbart :rolleyes::D
11 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Dolda fel har nog inte med färdigstatus att göra. Men om det var jag skulle jag nog försökt få in en passus i köpekontraktet i stil med "köparen är medveten om att huset är under byggnad, och att slutbesiktning och färdiganmälna bör göras senast xxxx". Sedan är det ju en intressant fråga som du bör ta med bygglovsmyndigheten, hur ansvaret ser ut för bygget. Idag är du ansvarig
1 svar · 1,8k läst
T
tsarraz: Gör bara en riktig besiktning så skall det inte vara några problem.
5 svar · 4,3k läst
L
Lassie: Euan och ni andra: Tack för tipsen, nu skall jag sätta mig och ringa och hoppas någon har en besiktningstid över.
6 svar · 3,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: Google is your friend. Jag ser att planerna inte är så långt gångna som jag trodde.
7 svar · 2,7k läst
Tegheim
Tegheim: Måste rekomendera att ringa deras kundservice, helt otroligt trevlig kvinna och väldigt hjälpsam. Fick efter några minuter allt faxat till mig.
6 svar · 1,2k läst
O
ordain: [citat] Det är som du säger viktigt att skilja på ett lånelöfte (som kan fås utan att du har kontrakt att skriva på för en speciell fastighet) och på ett beviljat lån. Du skriver ju själv i första inlägget att du undrar om vad som gäller när du fått ett bottenlån beviljat. Svaren i tråden som handlar om lånelöfte har därför inte så mycket med din fråga att göra. Beslutet
12 svar · 9,8k läst
F
frhe: Om jag inte minns fel läste jag nyligen en tråd här på forumet om en som ej fick sitt lån beviljat trots beviljat lånelöfte. I det fallet var det dessutom oklart varför banken ändrat sig.
1 svar · 2,9k läst
Y
yllwa: [citat] okej. tack för den infon... jag hade glömt bort hur det va. :D
15 svar · 1,9k läst
N
niklas68: Med andra ord skaffa en enda kontakperson.
10 svar · 7,7k läst
G
gaia: när man väl bestämt sej att sälja huset så skall kärleken till huset göra plats för ekonomin :). Det enda som kan vara skrämmande är att ni inte får betallt för önskehuset så mycket som ni förväntar er. Det kan bli ett gap mellan "huskärlek" och husaffär som ökar ångerkänslan
4 svar · 3,8k läst
J
Jan-Å: [citat] Värre ändå faktiskt, man rev ett enplanshus längs en gata med ett 20-tal likadana hus och byggde en tvåvåningskåk med källare ser dubbelt så stort ut som grannhusen och en våning högre. :o passar in i grannskapet? Nja :rolleyes: Övriga hus säljs återkommande för 2-2,5 mille så det är inget fel på de befintliga husen heller.
15 svar · 27,2k läst
O
Odjuret: Anlita någon annan firma än anticimex.... dom ska hålla sig till skadedjur....
10 svar · 2,4k läst
A
A.Sunken: vad är det billigaste garaget inkl platta för att kunna bygga ett garage helst dubbelbort med hälften som uppehållsrum(hade tänkt mig detta) eller har någon ett förslag på ungefär ett sådant garage ? jag byggde förut ett garage med dubbelport som var 9x12 där hälften var ett uppehållsrum med bastu WC osv detta var inkl platta och allt var isolerat. eftersom det inte var jag som hade
0 svar · 1,0k läst
S
styrman1: Jag råkade ut för exakt samma. hela vinden full med bråte. Tog hjälp av en kamrat och kavlade upp ärmarna och nötte på litegrann. låter som att du kommer må mest dåligt själv om du fortsätter jaga säljarna.
10 svar · 2,4k läst
G
gaia: [citat] Det kan ju inte vara en typ av fönsterkasett med vaccum mellan rutor typ 3glasfönster eftersom vatten kan komma fritt mellan glasrutorna. Kasettrutor som har blivit otätta brukar bli "mjölkiga" . Är du säker att man inte kan dela fönstret och tvätta insidan av glasrutor? Är det vanliga 2- glas kopplade så brukar mellanrummet ventileras litet grann från utsidan och ska enbart
14 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Men hade köparen ett villkor i avtalet som tillät avhopp nör de inte fick sitt hus sålt? Jag förstår fortfarande inte varför inte säljaren skulle ha rätt till skadestånd utöver handpenningen.
12 svar · 6,4k läst
C
cem77: Följande skulle väl kunna vara viktiga saker att ha med i köpekontraktet. Vad ingår i köpet? Timmerstommen!, fönster, dörrar, tak, grundmaterial? Inom vilken tid ska ni ha plockat ner och transporterat bort huset? Var får ni köra med lastbilar, traktorer för att plocka ner huset? Vem betalar för eventuella skador på mark och vägar? Bortforsling av överblivet rivningsmaterial. Upplag
1 svar · 1,4k läst
L
larka742: Vad rekommenderar ni? Har några ideer som jag funderar på att förverkliga... Det handlar om ett 40-tals hus på 1 1/2 plan. # Bygga in skåp/hylla i kryputrymmet under snedtaken. Huset känns lite opraktiskt idag och tror att det verkar mer praktisk med några smarta lösningar för förvaring. # Kakel i köket. Trist vit färg idag på murstocken och bakom diskbänken, hyfsade luckor. #
0 svar · 1,2k läst
M
Micke_vb: [citat] Ifall det går att åberopa någon försäkring eller garanti från Anticimex så kommer de att ha hur många anledningar som helst att inte betala ut något och allt eftersom du bryter ner deras argument kommer de att lägga fram helt nya häpnadsväckande anledningar... Jag är själv i den situationen nu med ett varudeklarerat hus och vi har motsatt oss deras argument och har nu kommit
19 svar · 8,5k läst
·
N
nyacks: tror det ligger i säljarens intresse att hålla käft och fixa det om han är medveten om att han har gjort fel. kan ju bli jobbigt om du hittar fler fel..
7 svar · 1,5k läst
N
nyacks: tips: 70-talare.. fukt, mögel och radon. kondition på fönstrena. fönster är mkt dyra. oljefylda radiatorer är en väldigt dyr uppvärmingslösning, finns det alternativ att sätta in? kondition på tak? betongpannor kan vara slitna och tunna kan behövas nytt tak? även om pappen kan vara bytt kan pannorna vara tunna vid det här laget. 30+ år gammal vvs kan vara dags för stambyte mkt
35 svar · 10,4k läst
O
ordain: [citat] Baserat endast på detta skulle jag leta efter hus med en mindre riskfylld konstruktion än inredd 60/70-tals-källare/sutterängvåning. De problem som finns går säkert alldeles utmärkt att hantera för en person med rätt kunskap och praktiska förmågor, och kan man då få ett bra pris så kan det säkert bli en bra affär. Att som alldeles ny husägare sitta med ett hus som
17 svar · 4,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Du får säkert 12 timmar med en snickare för samma pris du får betala för en besiktningsmans 2-3 timmar. Fråga på kommunen eller någon byggnadsvårdförening efter lämplig person. är det så att ni inte har ett stort intresse för gamla hus, kan det nog bli lika dyrt (i tid o pengar) att renovera som att bygga nytt. Men ta inte det beslutet förrän ni gått igenom huset.
3 svar · 937 läst
O
ordain: Vi har precis som det, kamin-tilluft överlagd med parkett. I vårt fall är den rakt innanför ventilen, och så är det säkert för er också. Ifall ni vill veta exakt var det är, går det kanske att knacka på golvet och se var det verkar ihåligt under? Eller trycka in en dragfjäder utifrån och ser var den knackar på parketten?
7 svar · 2,6k läst
B
borne: Sorry felskrivning. Menade givetvis följand stycke ur ovanstående urklipp. "även den som inte uppfyller något av föregående villkor....." se nedan..... Rickard
3 svar · 1,8k läst
J
Jan: Tack för ett snabbt svar. Blir till att förhandla med säljaren.
2 svar · 1,2k läst
J
jerydh: Åhh, ännu fler synpunkter. Intressanta inlägg från er alla här på slutet. Tackar.
10 svar · 1,3k läst
M
moestberg: Inget husköp än för vår del. Ska gå på en visning igen nu på söndag:http://www.hemnet.se/beskrivning/546576 Ännu ett hus som är byggt på platta från 70-talet. Är det fuktproblem man ska vara mest orolig för gällande ett sånt här hus också, trots att det inte har någon källare? Hus utan källare behöver inte dräneras eller?
34 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.