Vi är intresserade av ett hus där en köpare tidigare låtit besiktiga det och därefter inte kommit överens med säljaren. Enligt mäklaren ville säljaren inte sälja till den köparen. Kan vi få ta del av det eller åtminstone få veta om det framkommit några väsentliga brister?

Huset är gammalt , byggt 1923 och vi är helt införstådda med att det finns hur mycket som helst för en nitisk besiktningsman att anmärka på. Vi är dock i princip beredda på att köpa utan att låta göra en opartisk besiktning.

Hur gör vi? Pratar med mäklaren eller kontaktar säljaren direkt?

Thomas59
Mäklaren/säljaren kan troligen inte hjälpa er med detta. Dom kan möjligen, om dom vill, berätta vad dom vet.

Besiktningsprotokollet är köparens egendom och köparen har ingen skyldighet att visa protokollet för någon annan. Inte ens för mäklaren/säljaren. Ej heller besiktningsmannen får visa protokollet för er.

Vill ni ta del av protokollet får ni vända er direkt till den köpare som beställt besiktningen. Han/hon har dock ingen skyldighet att visa protokollet för er eller säga något om vad som framkom vid besiktningen. Visserligen kan ni erbjuda er att betala köparen för att få ta del av besiktningen och köparen kanske tycker att det är ok då han/hon haft en kostnad till ingen nytta i detta fall. Vad det skulle komma att kosta är en förhandlingsfråga.

I vilket fall bör ni låta utföra en egen besiktning om ni avser att förvärva fastigheten. Att köpa en fastighet, som man misstänker är behäftad med avsevärda brister, utan att låta genomföra en besiktning innebär ett stort risktagande, om det inte är så att ni själva besitter sådanan kunskaper att ni kan bedöma fastighetens skick själva. Självklart väljer ni dock själva om ni vill avstå.

Ni kan begära en besiktningsklausul i köpeavtalet som skyddar er från att hamna i samma sits som den avvisade köparen.

En besiktningsklausul innebär att ni skriver ett bindande köpeavtal och att ni därefter genomför besiktningen. Köparen kan då inte hoppa av men ni kan, om besiktningen visar på något som gör att ni ej önskar fullfölja köpet.

Se bara till att er rätt att häva inte är kringgärdad av några villkor typ att felen ska uppgå till en viss summa.

Värt att notera är att er rätt att åberopa dolda fel i princip inte påverkas av att ni avstår från besiktning vilket många tror.

Lycka till!

Tack för ett superbra svar.

Finns det någonstans ett exempel på hur en sådan besiktningsklausul skulle kunna se ut? Vem utformar själva köpeavtalet i praktiken?

Thomas59
Givet att en mäklare är inblandad fixar dom köpekontraktet. Det är en form av standardavtal, dvs det ser i stort likadant ut hos alla mäklare.

Besiktningsklausulen finns standardiserad i de system som mäklarna använder. Dom behäver bara kryssa för att den ska vara med.

Besiktningsklausulen innebär att ni får en viss tid på er, efter kontraktsskrivningen, att besiktiga och ta ställning till om ni vill fullgöra köpet eller häva. Prutning är normalt inte ett alternativ enligt standardklausulen men i praktiken brukar säljare och köpare gå in i en förhandling om fel/brister upptäcks och köparen anser att säljaren ska åtgärda eller sänka priset.

Säljaren måste dock inte förhandla. Säljaren kan välja att sälja till någon annan men det är inte så vanligt. Viktigt (för er!) är att hävningen inte är villkorad som jag skrev ovan. Ni ska kunna hoppa av om ni inte är nöjda. Punkt slut. Beloppsgränser och andra villkor för hävning leder bara till en massa tolkningstvister.

Är ingen mäklare inblandad kan banken ev hjälpa till eller så köper ni ett standardavtal på webben eller i bokhandeln.

Exempel på besiktningsklausul har jag givit i ett av mina tidigare inlägg men jag hittar den inte såhär direkt. Användsökfunktionen ovan.

Det där med besiktningsklausul skulle jag tro är vanligare i storstäderna, särskilt i Mälardalen där Thomas59 har sin hemvist. I de mer glesa delarna av Västra Götalands län skulle jag tro att det kan bli svårare att få med.

Men hör gärna av dig om hur det gick!

Thomas59
-MH-, huruvida det är vanligt med besiktningsklausul eller ej på landet har ingen relevans i just detta fall pga vad trådskaparen skrivit i sitt inlägg.

Besiktningsklausul är en vedertagen modell och bör inte möta några hinder då säljaren redan avvisat en potentiell köpare som lagt pengar på besiktning. Den köparen önskar nog att han haft en besiktningsklausul.

Att då ta risken att detta händer igen är väl i alla fall inte aktuellt eller hur? Jag kan inte se att säljaren kan neka er att ta med denna klausul med tanke på ovanstående. Om säljaren inte går med på detta bör ni starkt överväga att hoppa över detta objekt.

Det kan ju vara så att köparen hittade mycket allvarliga fel och ville pruta. Säljaren hoppas kanske att en ny spekulant inte ska vara lika noggrann. Vem har sagt till dig att säljaren inte ville sälja till den tidigare spekulanten? Säljaren? Säljarens (och även mäklarens utsagor ska du ta med en nypa salt. Säljare, och mäklare, har lätt att tumma på sanningen visar all erfarenhet.

Det kan ju vara lika sannorlikt att köparen hoppade av efter besiktningen pga att han hittat fel och säljaren inte ville pruta. Sen drar säljaren en vals för att dölja detta. Man ska nog vara på sin vakt om en köpare hoppat av efter besiktning.

Thomas59 skrev:
-MH-, huruvida det är vanligt med besiktningsklausul eller ej på landet har ingen relevans i just detta fall pga vad trådskaparen skrivit i sitt inlägg.
Jo, eftersom det då inte alls år så självklart att "besiktningsklausulen finns standardiserad i de system som mäklarna använder. "

Resten av ditt inlägg handlar mer om hur bra besiktningsklausul är för köparen, men det är dumt att låtsas som att den är självklar.

Thomas59
-MH- skrev:
Jo, eftersom det då inte alls år så självklart att "besiktningsklausulen finns standardiserad i de system som mäklarna använder. "

Resten av ditt inlägg handlar mer om hur bra besiktningsklausul är för köparen, men det är dumt att låtsas som att den är självklar.
Jo det är självklart - I DETTA FALL.

De flesta mäklare arbetar för övrigt med samma standardiserade/liknande system för bla köpeavtal och där finns besiktningsklausulen med som alternativ. Om så inte är fallet borde en normalt kompetent mäklare kunna fixa en sådan klausul i alla fall annars ska han inte arbeta som mäklare.

Undantaget möjligen någon skruttmäklare i nån byhåla på landet som inte har varit i kontakt med civilisationen på länge:D.

Jag vet att du -MH- är en stark motståndare till besiktningsklausuler och det är helt ok. Minns jag rätt var det dock ur säljarens synvinkel som du ogillade besiktningsklausulen. Nu handlar det om en KÖPARE. I detta fallet tom en potentiell köpare som faktiskt "vet" att säljaren avvisat en köpare som genomfört besiktning som därmed blev bortkastade pengar för säljaren. Det är fullt rimligt att man försäkrar sig mot att detta inte händer igen.

Självklart argumenterar jag FÖR besiktningsklausul eftersom jag föreslagit en sådan. Vad är problemet med det?

-MH- du får gärna komma med argument för att trådskaparen INTE ska begära en besiktningsklausul så kan jag bemöta det, istället för svepande kritik mot besiktningsklausulen som inte tillför något. Eller kom med konstruktiva förslag till vad trådskaparen ska göra.

Thomas59 skrev:
Jo det är självklart - I DETTA FALL.
Inget i det TS skriver gör det självklart. Det kan vara så, det kan inte vara så. Att du antar att det är så är väl en sak, men självklart är det verkligen inte. Har själv träffat på mäklare i O län där det inte varit varken vanligt eller självklart. Därför tycker jag det finns fog attg berätta det för TS.

Hur är din erfarenheter av fastighesaffärer i Västra Götaland?

De flesta mäklare arbetar för övrigt med samma standardiserade/liknande system för bla köpeavtal och där finns besiktningsklausulen med som alternativ. Om så inte är fallet borde en normalt kompetent mäklare kunna fixa en sådan klausul i alla fall annars ska han inte arbeta som mäklare.

Undantaget möjligen någon skruttmäklare i nån byhåla på landet som inte har varit i kontakt med civilisationen på länge:D.
"De flesta mäklare..."?

Och hur kan du vara säker på att det är en av "de flesta" mäklare som TS har träffat på? Och hur kan du vara så säker på att det inte är i sådan "skrutthåla" som TS tänkte sig bo?

Thomas59 skrev:
-MH- du får gärna komma med argument för att trådskaparen INTE ska begära en besiktningsklausul så kan jag bemöta det, istället för svepande kritik mot besiktningsklausulen som inte tillför något.
Oj, när jag skrev mina svar så trodde jag du hade både läst och förstått mina tidigare inlägg i tråden! Jag ser nu att det antagandet inte stämmer, för någon kritik mot klausulen - svepande eller ej - har jag inte framfört över huvud taget i denna tråd.

Tack, jag har hittat klausuler i andra trådar.
Om man kan få en sådan klausul inskriven i avtalet genom att be mäklaren att göra det förstår jag inte varför det inte är standard. Om säljaren skulle motsäga sig det skulle jag ana ugglor i mossen eller gå igenom varenda garderob efter skelett. Dvs besiktiga kåken omedelbart, innan jag skriver på, eller tom innan jag lägger bud i så fall. Vad är egentligen skillnaden...
Vem betalar besiktningen om affären inte blir av?

Besiktning ska genomföras i vilket fall som helst. Vi har varit på visning i 45 min och ska nu lägga ett bud på ett hus som vi tycker mycket om men givetvis inte har ordentlig koll på.
Jag brukar inte göra affärer på det viset men ska vi i så fall be om att få se det igen och då genomföra en besiktning mitt i budgivningen för att skaffa oss en uppfattning om exakt vad det är värt. Det känns orimligt i den farten som dessa affärer verkar ha.

Enligt mäklaren ska "osämjan" mellan tidigare köpare och säljare inte gällt något som framkommit vid besiktningen. Det ska ha handlat om att mäklaren "glömt" att vidarebefodra energideklarationen och därmed gjort sig ovän med köparen som påstod att han därmed inte ville fullfölja affären. Låter konstigt i mina öron men jag har frågat mäklaren vid två tillfällen om detta och han kallade köparen för -"idiot som inte ska ha detta huset"

Huset är suveränt renoverat invändigt men vi känner till en rötskada i ett badrum. För övrigt är jag inte riktigt säker på takets skick. Skulle vilja undersöka det mer noggrannt. För övrigt är jag inte orolig. Huset är byggt -23 så jag räknar med skavanker...

Thomas59
-MH- skrev:
Inget i det TS skriver gör det självklart. Det kan vara så, det kan inte vara så. Att du antar att det är så är väl en sak, men självklart är det verkligen inte. Har själv träffat på mäklare i O län där det inte varit varken vanligt eller självklart. Därför tycker jag det finns fog attg berätta det för TS.

"De flesta mäklare..."?

Och hur kan du vara säker på att det är en av "de flesta" mäklare som TS har träffat på? Och hur kan du vara så säker på att det inte är i sådan "skrutthåla" som TS tänkte sig bo?
Nej det är klart. Om man bortser från att säljaren redan avvisat en köpare som utfört en besiktning och om man är kategorisk motståndare till besiktningsklausuler, då är det ju inte självklart vilket framgår av dina inlägg. Jag vill minnas att du tidare argumenterade mot besiktningsklausuler från säljarens synvinkel men nu rör det sig om en KÖPARE!

Har dom mäklare du träffat som varken ansett det vanligt eller självklart uttalat sig specifikt om fallet att en köpare redan avvisat en köpare som betalat för en besiktning? Om inte, vilken relevans har det då i detta fall?

Nej jag har inga erfarenheter av fastighetsaffärer i Västra Götaland. På vilket sätt skiljer sig dessa fastighetsaffärer från fastighetsaffärer i övriga landet?

På dig låter det som om en besiktningsklausul skulle vara något så speciellt att de flesta/många mäklare varken hört talas om dem eller skulle kunna skriva ett avtal med besiktningsklausul. Så är ju inte fallet. Även i byhålan kan dom fixa det om köparen kräver det.

Trådskaparen får bilda sig en egen uppfattning.

-MH- skrev:

"De flesta mäklare..."?

Mäklaren är egenföretagare och inte knuten till någon större firma och huset ligger i en skrutthåla i Varbergs kommun :D

Thomas59
andreasge skrev:
Mäklaren är egenföretagare och inte knuten till någon större firma och huset ligger i en skrutthåla i Varbergs kommun :D
Det ska inte vara något problem med besiktningsklausul i alla fall. Det är en standardformulering som alla mäklare ska ha tillgång till.

Valet är givetvis ditt!

Thomas59
Har mäklaren inte hört talas om besiktningsklausul eller anser sig kunna ta fram en sådan bör han nog fundera över sitt yrkesval.

Mäklaren kan ju ta denna text från www.kopahus.se:

”Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person senast den DD MM ÅÅÅÅ. Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.

Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den DD MM ÅÅÅÅ med kopia till fastighetsmäklaren.”

Svårare än så är det inte.

Vidare citat:

Viktigt att tänka på;

◦att det är vanligt att besiktningen ska vara genomförd 7-10 dagar efter kontraktskrivningen . Tänk på att det kan vara svårt att få tag i en besiktningsman på kort varsel. Kolla upp vilka som finns i ditt område i förväg.
◦att du inte får besiktningsprotokollet samma dag som besiktningen genomförs. Det är med andra ord viktigt att besiktningen genomförs så att du hinner få protokollet innan ”deadline” som skrivs i besiktningsklausulen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.