Hej!

Jag har funderat lite på att låta Anticimex utföra en överlåtelsebesiktning. Hur är er andras erfarenheter av deras besiktningar av denna typ? Brukar man som köpare även få följa med besiktningsmannen vid besiktningen eller?

Tack på förhand!
/Magnus

Den som besikta vårt hus från Anticimex gjorde ett bra jobb, vi har en försäkring hos dom så det var en besiktning inför den som dom gjorde. Killen som var här var kanon att prata med, svarade på alla frågor och kom med förslag på förbättringar och godkände mitt egenhändigt kaklade/klinkade badrum :) Men förmodligen beror mycket på den enskilda besiktningsmannen precis som på Svensk bilprovning, man måste ha lite tur.

Vet att många på forumet har sämre erfarenheter av Anticimex här på forumet, söker du på det så får du ett antal träffar på Anticlimax etc på köpet:) Handlar som jag minns det till viss del om kompetenskrav på sina besiktningsmän och är denna inte satt på viss nivå så kan väl kritik vara befogad. Dessutom är dom ju stora, och det är inte lätt att få rätt mot dom vid eventuell tvist, särskilt med tanke på att de protokoll jag tagit del av är synnerligen välkryddade med "riskkonstruktion" för att ha ryggen fri (men det kanske gäller majoriteten av de besiktningar som utförs?)

När vi sålde lät vår köpare besiktiga via Anticimex och jag tycker personligen han gav ett mycket seriöst intryck, ville emellertid besiktiga på egen hand varefter han fortlöpande kom ut och gav "lägesrapport", ville arbeta ostört och inte få en massa frågor under pågående jobb vilket jag visst kan förstå. Han tog synnerligen god tid på sig också. Som Jan-Å är inne på, det handlar säkert om vem man får. Och gällande just Anticimex, dom har tre olika nivåer på sina besiktningar, kolla av vilken som passar ert hus bäst.

Nu skulle jag personligen ändå föredra att använda någon jag fått rekommenderad utifrån hustyp, i synnerhet om det råkar handla om ett äldre hus. När är det aktuella huset byggt?

Dom "gamla rävarna" kan göra en imponerande lista fel på vilket äldre hus som helst säger min erfarenhet, även om det är ett helt ok hus. Se bara till att inte själv bli rädd ;) , såvida det inte är befogat vill säga. Man är ju inte helt klartänkt alltid när det kommer till stora affärer typ husköp, åtminstone inte jag själv även om jag gärna ville ge sken av att så var fallet.

Huset har följande uppgifter:
Byggnadsår 1940
Grundläggning Krypgrund
GrundmurBetong
StommeTrä
FasadTrä
Fönster2-glas
Bjälklag Trä
Tak Plåt
Uppvärmning Direkt el + braskamin
ÖvrigtInglasat uterum.
Liten terrass under tak.

Vilken av deras tre nivåer passar bäst enligt er? Just som köpare av ett hus så borde det ju samtidigt vara nyttigt att få vara med o upptäcka ev riskdelar t.ex.

Tack på förhand!
/Magnus

Huset är 69 år, vet inte vad nivåerna kallas eller innebär men jag skulle välja den värsta där dom kollar ALLT, jag skulle kräva att få vara med både för att se vad dom gör och få diskutera på plats och för att veta vad jag betalar för.
Det är nog fukt Du ska leta efter i första hand, läckage i tak tex. vilket skick är det på fasaden, fönster, dörrar? hur ser våtrummen ut? osv.

Nivå 2
Nivå 2 innehåller en utökad besiktning av husets riskkonstruktioner. De flesta hus har någon form av riskkonstruktion och därför är det bra för både köpare och säljare att känna till i vilket skick riskkonstruktionen är.
  • Sammanställning av säljarens lämnade upplysningar och handlingar
  • Besiktning av alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor, tak och fasader
  • Fuktindikering i våtutrymmen och kontroll av golv och väggar
  • Gradering av upptäckta brister och risk för skador
Kontroll av riskkonstruktioner med bland annat provhålstagning. Kontrollen görs i exempelvis vissa typer av väggar, uppreglade eller flytande golv, inredda källare, krypgrund och yttertak
  • Fuktmätning
Kan detta vara en rimlig nivå? När man besöker huset för första gången, så är det ju vissa saker som man direkt ser eller känner? Men vilka tendenser ska man vara observant på redan vid första visningen?

Tack på förhand!
/Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.