2 831 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Mäklare informerar ej övriga
Efter att en budgivning är avslutad har du alltid rätt till att se vem som bjudit och hur mycket ... allt för att det inte ska kunna gå att hitta på budgivare!linkan77 skrev:Nu la vi ett sista bud på huset. Tydligen så har en av de 2 andra spekulanterna försvunnit(efter att ha godtagits säljarensbud). Nackdelen är ju tydligen oxå när man budar under säljarens försäljningspris så behöver inte mäklaren säga vad dom andra har budit.
Det enda jag vet nu är att den andra spekulanten har ett högre bud, men dessa tror jag inte vet om byggfelet på ytterväggen.
Mäklare har ingen skyldighet att redovisa vilka som är budgivare, vilka bud som lagts eller ens om det finns ett bud.
Sen så är det väl bara hempularen som snuddar vid kärnan vid trådskaparns frågeställning;
Mäklaren har ingen undersökningsplikt - köparen har det
Mäklaren kan inte ta till sig info påhittade eller sann från random spekulant och vidare befodra denna till andra spekulanter hur som helst. Glöm inte att köparen har undersökningsplikt.
Om det är svårt att förstå, så kan ni maila mig ert namn och hemadress, samt vilken mäklare ni tänkt använda vid försäljning av er egen bostad. Så ska jag se till att er mäklare får den längsta listan med fel och brister ni någonsin sett om ert eget hus, med krav om att samtliga spekulanter ska upplysas om detta. Svartmögel kommer vara det lindrigaste felet.
Visst, ni kan ju alltid betala 15.000:- för en komplett genomgång och fördjupad besiktning inom samtliga felområden för att bevisa att felen inte finns... lycka till.
Sen så är det väl bara hempularen som snuddar vid kärnan vid trådskaparns frågeställning;
Mäklaren har ingen undersökningsplikt - köparen har det
Mäklaren kan inte ta till sig info påhittade eller sann från random spekulant och vidare befodra denna till andra spekulanter hur som helst. Glöm inte att köparen har undersökningsplikt.
Om det är svårt att förstå, så kan ni maila mig ert namn och hemadress, samt vilken mäklare ni tänkt använda vid försäljning av er egen bostad. Så ska jag se till att er mäklare får den längsta listan med fel och brister ni någonsin sett om ert eget hus, med krav om att samtliga spekulanter ska upplysas om detta. Svartmögel kommer vara det lindrigaste felet.
Visst, ni kan ju alltid betala 15.000:- för en komplett genomgång och fördjupad besiktning inom samtliga felområden för att bevisa att felen inte finns... lycka till.
Klicka här för att svara