Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Såg att gamla tråden var stängd. Skickar en uppdatering. Så här såg frågan ut.

Nuvarande ägarna betalar ju ränta för huset nu när det står tomt, vilket bör medföra en betydande kostnad förutom driftskostnaderna.

Är det därför rimligt att pruta på driftskostnaderna för att flytta in en månad tidigare? De skulle ju tjäna på att bli av med det. Alltså att vi delar på driftskostnaderna för den månaden.

så här såg de flesta svaren ut.

"snåljåp"

"du förstör för alla som försöker sälja hus" "inte konstigt att alla husköp går åt helvete".

Så här slutade det:

Säljarna erbjöd sig betala hälften av våra boendekostnader, precis som vi ville och båda tjänade på det.

Nu sitter jag och funderar på vilken av alla ölsorter, tror det blir en sån här, som jag ska ta i slutet av veckan, njuta och reflektera över att
a) jag hade rätt
b) det finns många internet-tomtar som inte vet vad de pratar om
c) byggahus.se är nog en jättebra sida - för själva byggandet.

Bara för att säljaren var snäll och faktiskt bekostar hälften av ditt boende gör ju inte att du har "rätt" och att alla andra har fel? Det är ju jättebra för dig att säljaren av huset nu betalar ditt boende. Personligen hade jag inte ens kommit på tanken att fråga eller ombytt ifall jag hade fått frågan från någon som köpt mitt hus så hade jag nog tagit det som ett skämt. Det var ju redan en Win/win när båda ville att tillträdet skulle ske tidigare?
Så nästa gång jag köper en bil så skall säljaren bekosta hälften av mina driftkostnader första månaden eftersom han slipper driften av "sin" bil den månaden;)!

a) rätt hade du väl inte, utan snarare tur att säljarna själva såg vinsten i att släppa huset tidigare och därmed erbjöd er en del av deras förtjänst. Det hela handlar ju om att få säljaren att vilja tidigarelägga mer än vad ni vill. Nu erbjöd de dig kompensation utan att du bad om det vad jag förstår och då är det inte fel att acceptera utan självklart jättebra. Men hade du krävt det samtidigt som ni är mer angelägna om tillträde än de är så är man en snåljåp som inte kan betala för sig.
b) självklart finns många som talar innan hjärnan är tillkopplad, men inte alla. I detta fall så tror jag nog de flesta var överens om att det var oerhört girigt att kräva ersättning för att köpa tidigare på egen begäran.
c) absolut.

Thomas59
Ja vad vill du att vi ska säga? Grattis! Du fick rätt. Att "få rätt" är dock inte alltid samma sak som att "ha rätt". Du kan mycket väl "få rätt" utan att "ha rätt".

Du ondgör dig lite över svaren du fick men tyvärr så speglar de flesta av svaren det som är kutym vid ett tidigareläggande av inflyttningsdatum. Att du inte gillade svaren har jag respekt för men det förändrar inte saken. Jag misstänker att du i första hand såg till din egen ekonomiska vinning och ur den aspekten är det ju bra att säljaren gick med på ditt förslag.

Så är det ju ibland även när det gäller fråga om dolt fel. Ett väl formulerat krav på ersättning för dolt fel kan få en säljare att kapitulera och betala. Det behöver dock inte betyda att felet faktiskt var dolt. Det är faktiskt en sätt att hantera frågan som jag ibland kan tipsa om när saken är svårbedömd.

Angående dina teman för reflektion:

1. Att du hade rätt - Tja, det beror på vad du menar med rätt. Om du frågar vad som är normalt eller rimligt så hade du fel - det är inte normalt eller rimligt att säljaren står för köparens boendekostnader vid tidigarelagt tillträde. Om du däremot med "rätt" menar att man kan få en okunnig säljare att gå med på i stort sett vad som helst om man har lite flax så hade du ju faktiskt "rätt".
  2. Att det finns många internet-tomtar som inte vet vad de pratar om - Nja jag är ganska övertygad om att de flesta som svarade dig visste vad dom pratade om. Problemet är att det pratades om två saker. Den ena saken, som de flesta pratade, om var vad som var rimligt/kutym/normalt och där får man nog säga att de flesta visste vad dom pratade om.

Den andra saken, som du tydligen syftde på, är ju huruvida man kan få folk att gå med på saker som inte kan anses som rimliga eller mest är till fördel för den ena parten? Om du hade ställt frågan: Kan man få en säljare att gå med på villkor som mest är tilll fördel för mig själv och som avviker från vad som är normalt, hade du nog fått helt andra svar som du troligen gillat bättre. Tyvärr hade nog svaren ändå ifrågasatt ditt upplägg.
    .
  3. Ja, byggahus.se är en bra sida om man förstår idén med ett internetforum. Inte bara bra för byggande utan för mycket annat också. Att resonera som du gör, att byggahus.se inte är bra på annat än just byggande för att du inte gillar svaren eller tom anser dem helt felaktiga, är förståss ok. Du får tycka precis vad du vill och det var precis vad de som svarade i din tråd också gjorde. Skilllnaden är väl att de som svarade i din tråd knappast skulle ha dansat på din grav om det nu visade sig att du inte hade fått igenom ditt förslag.
Jag kan hålla med om att tillmälen i stil med:

""¤&#%/"¤&"¤6"
"snåljåp"
"du förstör för alla som försöker sälja hus" "inte konstigt att alla husköp går åt helvete"

kan framstå som onödiga men sett till det normala vid ett tidigarelagt tillträde framstod faktiskt ditt förslag som lite småsnålt. Att inte säljarna tyckte det (vi vet ju faktiskt inte vad dom egentligen tyckte och det vet väl inte du heller ) har ju inte med saken att göa. Du frågade ju på ett forum vad vi besökare här på byggahus.se tyckte.

Det sista tillmälet i ditt citatexempel ligger det faktiskt ett korn av sanning i även om det är en grov överdrift att ALLA husköp går åt h-e pga detta. Just "småsnålheten", om man nu få kalla det så att i första hand se till sin egen vinning, ligger bakom många onödiga tvister och bråk mellan köpare och säljare. Det är att likna med en lightvariant av de värsta personlighetsdragen som man kan se talrika exempel av vid arvsskiften och bodelningar vid skilsmässor.

Att be om råd är att be om synpunkter och då får man vara beredd på att det kommer synpunkter som man inte gillar. Man kan välja att hantera det som man vill men jag gissar att det sätt du väljer här inte bidrar särskilt mycket till att göra forumet, och världen för all del, en bättre plats att leva på.

Hoppas ölen smakar gott i alla fall!

Redigerat:
Och iom. det så stänger jag tråden.

Kul att det funkade för trådskaparen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.