m3anh4x skrev:
Tack för alla svar. Men nu ringde mäklaren och huset gick till den som var 20k över oss vi fick inte ens bjuda igen, utan säljaren var less och sa den som låg högst efter avhoppet fick det. lite trist men kommer ju alltid fler hus och säkert bättre :)
Vilket väl till en del talar för att det inte var nån fejkad budgivning då? Det fanns alla fall en till som bjöd över Er vad det verkar.

Det är ju trist om man får betala mer för ett hus (eller annan vara) för att nån lägger fejkade bud :@ å andra sidan har vi ju alla bestämt oss för vad huset i fråga är värt så om vi blir tvungna att betala vad vi själva anser huset vara värt kanske inte är så farligt. ;)

Det går många rykten om mäklare som trissar upp priser, jag har ingen aning om det förekommer men det har inte verkat så i de budgivningar som jag deltagit i vare sig som säljare eller köpare.
I storstadsområden är det knappast mödan värt, det är tillräckligt många som bjuder ändå tror jag.

Jag har rakat ut for exakt samma sak. Tacka vet jag oppen budgivning med namn och personnummer pa alla budgivare.

Tokyoboy skrev:
Jag har rakat ut for exakt samma sak. Tacka vet jag oppen budgivning med namn och personnummer pa alla budgivare.
Det hjälper inte långt med öppen budgivning heller.
Du har inte en chans att kontrollera om de andra budgivarna på listan är säljarens vänner eller om det är seriösa spekulanter...

Tokyoboy skrev:
När jag köpte mitt hus var vi tre budgivare. (Enligt mäklaren) En av de andra ringde upp mig en dag och tyckte vi skulle göra upp utanför så att säga, annars skulle det bara gynna banken. Klart underligt samtal...

Dalbotös skrev:
När jag köpte mitt hus var vi tre budgivare. (Enligt mäklaren) En av de andra ringde upp mig en dag och tyckte vi skulle göra upp utanför så att säga, annars skulle det bara gynna banken. Klart underligt samtal...
Budgivningslistan brukar väl inte vara offentlig förrän efter budgivningen är avklarad?

Dalbotös skrev:
Vad ville han då? Att ni skulle bryta arm om det? Skulle ni ha en egen budgivning? Jag fattar inte.

Budgivningslistan brukar väl inte vara offentlig förrän efter budgivningen är avklarad?

Han hade frågat mäklaren vad vi övriga spekulanter hette antar jag och eftersom det bara finns jag om heter som jag gör så var det ju inte så svårt att få tag i mitt nummer.

Vad ville han då? Att ni skulle bryta arm om det? Skulle ni ha en egen budgivning? Jag fattar inte.

Typiskt, det hade ju varit hur roligt som helst att anordna en armbrytningstävling om huset. :)
Men nej, han ville veta mitt maxbud så han visste om han skulle fortsätta buda eller inte, jag antar att han ringde den andra inblandade också. Hur som helst så tyckte jag att det inte var en intressant idé. Kanske dumt av mig men det kändes helt fel.

Jag skulle inte heller ha svarat på den frågan. Maxbudet betalar man ju bara om man måste, helst mindre.

Mikael_L
Jag skulle svarat ett betydligt högre pris än mitt maxbud, bara inte så anmärkningsvärt högt att det var orimligt.

Och sen hoppats på att få huset jättebilligt, "för att inte bara banken ska tjäna på affären". :D

Dalbotös skrev:
En bekant till mig gjorde det. Hon tog reda på vem den andra budgivaren var och ringde upp den. Hon la helt enkelt fram det som så att om de verkligen ville ha absolut det huset så kunde hon lika gärna lägga sig istället för att trissa upp priset. Under samtalet så kom de fram till att de nog inte var lika intresserade som henne så då la de sig istället.

När vi köpte vårt hus 1998, så hittade jag det på hemnet av en slump, mäklaren hade lagt in det i fel område. Det var utannonserat för 2,25 milj. (det var dyrt på den tiden). Jag ringer mäklaren som säger att huset är i princip sålt och vägrar visa det. Det hade inte varit någon publik visning, det visades bara på överenskommelse.

Mäklaren säger att budgivningen som i princip är avslutad ligger 1,85 milj. Vid den här tiden hade Stockholms marknad precis återhämtat sig efter krisen i början på 1990 talet, och det hade precis börjat bli budgivning uppåt på de flesta hus som var till salu. Jag bedömde utifrån andra hus vi hade bjudit på att prislappen var ganska korrekt, och budet på 1,85 var definitivt väldigt lågt.

Så jag sa till mäklaren att om det inte finns några fel på huset och om vi får se det och gillar det så bjuder jag 2,25 milj. Om vi inte gillar det så bjuder jag inte alls, 1,85 är är för lågt om huset är OK, men för högt om jag inte gillar huset. Mäklaren nekade att visa huset.

En stund senare ringer mäklaren och låter skärrad och gick med på att visa huset samma dag, troligen hade säljaren rutit till om priset.

Huset var perfekt, men hela tiden under visningen så påtalade mäklaren alla fel som fanns, ifrågasatte i nedlåtande ordalag om vi verkligen hade råd med huset, och siktade framförallt in sig på min fru och försökte förlöjliga henne (kvinnlig mäklare). Hon gjorde kort sagt allt för att få oss att inte bjuda på huset.

Till saken hör att säljaren var bosatt utomlands (frun bodde i huset, mannen jobbade på UD), samtidigt hade jag på samma mäklarfirma frågat om ett annat hus de hade till salu som flera olika mäklare på byrån pratade skit om det var osäljbart, omöjlig tomt, risigt skick osv. Även den säljaren bodde i utlandet (Spanien).

Min slutsats var att firman satte i system att själva köpa in objekt till underpris (via bulvan) när säljaren kunde antas ha dålig koll på prisläget. "Du vet marknaden är fortfarande lite darrig här i Stockholm".

När mäklaren väl insåg att hon inte kunde skrämma bort oss, då dyker det plötsligt upp en spekulant till som börjar bjuda, vi insåg att vi inte kunde syna bluffen och hoppa av budgivningen för det var precis det hon ville. Så det var bara att öka på budet trots att vi var ganska tvärsäkra på att den andre budgivaren inte existerade.

Mäklarfirman är idag en av Stockholms största i Västerort, som brukar ha en egen bilaga i DN bostad.

Fick även höra från min bankman(kvinna) att mäklaren hade ifrågasatt mot banken hur banken kunde låna ut så mycket till mig. Så det var tydligen ett sista desperat försök att stoppa oss från huset.

Hempularen: vilken läskig historia! Helt sjukt - som säljare får man ju mardrömmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.