3 560 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Fel siffror i energideklarationen
Anticimex energideklarerade huset när vi köpte det (de besiktigade även, en annan historia...).
Energideklarationen angav föregående års förbrukning, för en ägare som var bortrest mer än halva året och dessutom engelska (det kan man ju tänka sig hur mycket hon eldar på...). Följaktligen blir siffran betydligt lägre än vad som är normalt, och huset hamnar i en klass som är mycket mer energisnål än normhuset (vilket är bulls_it, det är ett högst normalt 70-tals 1 1/2-planshus med allt vad det innebär).
Nu till frågan - utan att ha gjort jättemycket research så sägs det att den deklararerade energiåtgången skall vara 'normerad', något som ingen vettig människa kan anse vara gjort i detta fall. Kan man reklamera en energideklaration, eller åtminstone låta Anticimex få veta myndighetsvägen (Boverket?) att de (återigen) har varit oprofessionella och konsumentvidriga?
För övrigt: hur kan man få Boverket att inse att energideklarationen bara är byråkratiskt skräp?
Energideklarationen angav föregående års förbrukning, för en ägare som var bortrest mer än halva året och dessutom engelska (det kan man ju tänka sig hur mycket hon eldar på...). Följaktligen blir siffran betydligt lägre än vad som är normalt, och huset hamnar i en klass som är mycket mer energisnål än normhuset (vilket är bulls_it, det är ett högst normalt 70-tals 1 1/2-planshus med allt vad det innebär).
Nu till frågan - utan att ha gjort jättemycket research så sägs det att den deklararerade energiåtgången skall vara 'normerad', något som ingen vettig människa kan anse vara gjort i detta fall. Kan man reklamera en energideklaration, eller åtminstone låta Anticimex få veta myndighetsvägen (Boverket?) att de (återigen) har varit oprofessionella och konsumentvidriga?
För övrigt: hur kan man få Boverket att inse att energideklarationen bara är byråkratiskt skräp?
Tja, när vi gjorde energideklarationen i min brf så kändes det lite som om det var jag som gjorde jobbet, tog fram alla siffror på förbrukning. Så ja, energideklarationen är bara byråkratiskt humbug. Med tanke på att det är ägaren som presenterar siffrorna.
De tipsen vi fick för att spara energi var i vissa fall helt felaktiga. Sedan kan man fundera på hur mycket energi man sparar på att byta ut tätningslisterna i porten i ett bostadshus...
Nä ska nog ta dessa deklarationen med en nypa salt.... För som i TS fall... om ägaren knappt bott i huset de senaste åren så blir det väldigt svårt att få fram korrekt information..... Framförall om ägaren till huset ofta sticker utomlands under vintern. vilka vackra siffror det blir i den deklarationen.
De tipsen vi fick för att spara energi var i vissa fall helt felaktiga. Sedan kan man fundera på hur mycket energi man sparar på att byta ut tätningslisterna i porten i ett bostadshus...
Nä ska nog ta dessa deklarationen med en nypa salt.... För som i TS fall... om ägaren knappt bott i huset de senaste åren så blir det väldigt svårt att få fram korrekt information..... Framförall om ägaren till huset ofta sticker utomlands under vintern. vilka vackra siffror det blir i den deklarationen.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Energideklaration är som TS redan upptäckt rent och skärt BS om man inte får en erfaren och bra besiktningsman dvs.
Normalt sett är det bara en beräkning av ytterväggens isolering (antaganden oftast) dess yta sen lägger man på fönstrena, vinden osv lägger på varmvattet och så är man klar. Detta kan ta under en timme om man är snabb och kan då slå i princip hursomhelst. Man ska heller inte tro att siffran är i närheten av exakt.
Det man dock ska ha i åtanke är att beräkningar (även om det är bra sådana) kan slå galet fel om man inte kollar upp allt i verkligheten och detta kan i vissa fall vara svårt (förstörande).
Dock känns det mest som att energideklarationer är en papperstiger!
Normalt sett är det bara en beräkning av ytterväggens isolering (antaganden oftast) dess yta sen lägger man på fönstrena, vinden osv lägger på varmvattet och så är man klar. Detta kan ta under en timme om man är snabb och kan då slå i princip hursomhelst. Man ska heller inte tro att siffran är i närheten av exakt.
Det man dock ska ha i åtanke är att beräkningar (även om det är bra sådana) kan slå galet fel om man inte kollar upp allt i verkligheten och detta kan i vissa fall vara svårt (förstörande).
Dock känns det mest som att energideklarationer är en papperstiger!
energideklarationen måste vara gjord för de företag som utför dessa. Måste vara ganska ordentliga summor att tjäna om man är smart. Men energideklarationen lär kosta en massa pengar för staten, men det ser bra ut... DEt ser ut som om staten bryr sig om miljön....
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Vadå för staten, vad har staten med kostnaden att göra?
Om en energideklaration skulle vara hyffsat rätttvis så skulle det bli massa dyrare... För då skulle firman behöva göra fler kontroller. Men fortfarande så brister det på en viktig punkt, och det är insamling av uppgifter. Och där är det svårt att göra så mycket åt det...
Och det där med åtgärder.... Dessa ger jag inte mycket för.... Hade vi i den brf där jag bor lyssnat på den som gjorde energideklarationen gjort av med massa pengar i onödan.
Dessa tyckte att vi skulle byta ut alla termostater på elementen. Men efter ett samtal med en VVS expert så konstaterade han att det var totalt onödigt.....
Och det där med åtgärder.... Dessa ger jag inte mycket för.... Hade vi i den brf där jag bor lyssnat på den som gjorde energideklarationen gjort av med massa pengar i onödan.
Dessa tyckte att vi skulle byta ut alla termostater på elementen. Men efter ett samtal med en VVS expert så konstaterade han att det var totalt onödigt.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
