Kök
Kicksan: Vi valde Studio vit. Det blev för mycket ek i vårt kök.... ekgolv, ekskiva, ekbord, ekstolar..... Har några bilder på ett Studio Ek kök som jag kan skicka om du vill. Jag fick uppfattningen att Birka ek var lite mörkare än Basic ek. Men jag kan ha fel, har tittat på många kök senaste tiden och det blir lite snurigt efter ett tag ! ;)
sebr0ck: Tror nog att jag låter bli att byta armatur själv. Tråkigt om något skulle hända med tanke på försäkringar och dylikt. Det var ett bra tips Christina. Det kan ju inte vara så komplicerat att förverkliga heller. Får höra mig för angående halväggar, det skulle nog göra mycket för badrummet att bli av med duschdrapperiet.
kallstrom_74: okej..ja då var det inget jag behöver ligga sömnlös över då alltså..tack så jättemycket fia..o framför allt snabbt
Linska: Hej! Köpte min lägenhet förra året och upptäckte till min "förtjusning" att världens mest ohygieniska människor måste ha bott där... Jag har på vissa ställen varit tvungen att SKÄRA bort skit & gegg med kniv, bara för att få bort det västa!!! Lyckligtvis är badrummet ganska nyrenoverat, men klinkerfogarna är alldeles missfärgade och fläckiga. Har provat med "Kakel-och
byggherreNR1: Att ikea skulle vara så otroligt billigt kan jag inte hålla med om. Precis som Jo säger så till kommer alla detaljer, ja allt tillkommer. Har tom för mig att gångjärnen var extra. Kolla en lokal snickare och gör köket själv. Då får du eget utseende, den form du vill ha och låser dig inte vid storlek på skåp osv. Vårt kök som är rejält stort kostade 85 000 kr från Ikea 152 000
byggimpert: Vad skönt för er :D Härligt att det inte var någonstans där det blir vattenskada av det. MVH/Christina.
Ms_IT-Nisse: Ungefär så stort som vårt då. Då verkar det ju inte vara en omöjlighet för oss att klara det på 50 h. Vi har satt mindre kök innan, men de har varit begagnade och därför behövt lite specialmonteringar i vissa fall.
Charisma: Bra val av båda! Jag kan egentligen inte rekomedera någon, men kan berätta att vi har en Husqvarna Tiger som kom idag och ligger ouppackad i vardagsrummet! Om allt går bra med elen så kanske man kan testaköra i helgen! Är lite nyfiken på touch-kontrollerna efter mycket läsande här på forumet! Anna
byggimpert: Har goda vänner som förra våren byggde nytt hus och till sitt ekkök valde laminatskiva med Sigvard Bernadottes mönster "Virrvarr" i antracitgrått i kombination med ekkantlist, det blev otroligt stiligt med modernt stuk ;) Absolut i klass med granit utseendemässigt men mycket billigare, sen finns det ju andra fördelar med granit men iof. även nackdelar ;) För att det inte skulle bli för
JLT: [citat] Japp. Nästan 400 kubik. Jag upptäckte det vid årsavläsningen. Blev lite förvånad att vattenmätaren rörde sig när jag gjorde avläsningen sent på kvällen (och diskmaskinen var avstängd). Det rörde sig inte fort, men det blir många liter på ett dygn i alla fall, jag tror att jag räknade ut det till 60 liter/timme. När jag sedan räknade ut årsförbrukningen så hade jag
AMGoteborg: Hej! Vi försöker hitta någon som kan flytta ventilationsröret till vår köksfläkt som kommer monteras 0.5 meter ifrån den plats där den sitter nu. Problemet är att vi inte riktigt vet vilken typ av hantverkar som gör detta, så vi tar gärna emot tips. Om ni skulle ha tips om någon i Göteborgsområdet så skulle det vara ännu bättre. Är det svårt att göra själv?
Charisma: Tack för alla tips! Nu ska jag gå igenom dem och se om det jag tänkte på finns. Det var en köksleverantör som visade dem när vi var där och kikade lite snabbt, tyckte att de var mycket fiffiga, men tänkte aldrig på hur de var monterade. Men de var ca 3-4 cm vita saker. Får väl ta kontakt med honom och säga; "sorry att jag inte valde ditt kök men kan jag köpa de där vita dämparna
Fiffi: För din vetskap har jag läst den tråden, och beställt katalog(!) men ville se om det fanns andra lösningar på mitt problem. Så lugn och fin........... /F
Hammerhead: Badrummet är ca 10-13 kvm och skall innehålla dubbelhandfat, wc, hörnbadkar UTAN bubblor eller massage (bullrar för mycket) och dusch. Eventuellt byter vi ut duschen mot en Tylette badmaskin, och där är ju en ångbastu inbyggd. En ångbastu i en badmaskin är dock "inkapslad", så den ska väl inte sprida så mycket ånga utanför kabinen. Tvättstugan är på nedre våningen, dvs inte i
JLT: Jorå. Fuktspärr står med i punkt 5 i mitt tidigare inlägg (dock har det blivit två punkt 5, vet ej varför). Tack för synpunkterna.
Lotta och Roger: färgaffärerna eller kakelvaruhusen har speciellt medel att ta bort med. Kommer inte ihåg vad det heter, men fråga i affären.
Jenny_L: Hejsan jag är också på köksjakt o intresserad av lite äldre stil. (Vårt hus är från 1874) Bor i närheten av Kvänum o tycker precis som ni andra att de är löjligt dyra. Har varit i o tittat på Lidhults shakerkök hos en återförsäljare i Göteborg och det var skitsnyggt. Prisnivån verkar inte lika hutlös. Har för mig att ca 16 skåp i extra hög modell, målad lönn (?),
CaJa: Måste bara saxa ett klipp från en artikel här på forumet, som handlar just om kökets planering: "Arbetstriangeln är en linje dragen mellan diskbänken, spisen och kylskåpet. Det är ergonomiskt riktigt att inte ha mer än två armlängder mellan någon av dessa arbetsplatser. Det får inte eller vara så kort avstånd att det inskränker rörelsefriheten. I stora kök där man ofta arbetar
padrik: Hej ! är det ok att klinka direkt på cementgolv,jag lägger fuktspärr i mellan. eller ska jag lägga gipsskiva på cementen? ???
M@ZE: Jag vet iaf att Kungsäterkök (som gör kungsäter dörrar) är betydligt billigare än Tibrokök, ballingslöv etc fast med samma kvalité. Fick offert på exakt samma kök och det skiljde 60.000. Dom är fruktansvärt service minded och gjorde ett otroligt bra intryck på oss, så vi skippar nog Tibrokök som ingår i vårt husköp, dock torskar vi rabatten (35.000) :( men det blir ändå
marge: Tack för tipsen! Det blir till att testa såpa, super10 och ättika i helgen!! ;)
David: Jamen det var ni ju. :-[ Kanske dags för ett senilitetstest. Tyckte jag kände igen signaturen. :-[ :-[ :-[ Nu när Polen går med i EU finns det ingen moms att komma undan. Det är/kommer att bli 22% moms på varorna i Polen och du ska inte behöva betala mer när du för varorna över till Sverige. Det är bara att börja konsumera polskt. ;) Vad vi hört så måste man vara företagare för
Ken: Hur funkar det om man har frånluftspump som suger luft ur badrummen, räcker det? Eller går det att komplettera med en fuktstyrd fläkt, och isåfall vart skall den skicka den fuktiga luften, utomhus eller in i frånluftsystemet?