K
kallvp: tack
2 svar · 942 läst
K
2 svar · 942 läst
P
perf: Jag bor också i skåne så det blir billig transport om måtten skulle stämma. Både bilder och mått mottages tacksamt om det stämmer. Det jag behöver är överskåp där luckorna är en meter höga, ett skå som är 60 brett och ett som är 30. Dessutom två överskåp till kyl/frys samt en lucka till ett 60cm bänkskåp (ska bygga stommen själv efttersom det blir en specialare i ett
11 svar · 9,3k läst
M
Metatron: Nog är det sant att inget slår detta forum, men det är ändå bra att det finns ett speciel forum för kök där man kan dra nytta av designers med stort kökskunnande inom inredning och material kunskap, samt duktiga köks snickare som kan svara med "bra att veta knep" och "tecknisk beskrivning". Att få råd av de som har lång erfarenhet är inte fel...
1 svar · 3,1k läst
E
elinb: Hej igen, Vi har suttit och klurat lite sen sist och visst borde man kunna dra vatten och avlopp från badrummet som ligger vägg i vägg med det nya köket?? Om man placerar diskmaskinen och diskhoarna vid väggen mot badrummet så borde ju inte dragningen av V/A ledningarna bli en så stor apparat, eller? Huset är byggt på en platta på mark. Det kanske krånglar till det om avloppet är
2 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja, om du inte har en takanslutning så det är tätt uppåt. Det är ju rätt vanligt att man gör så. Då måste du fixa till ett galler och luftspallt framåt.
15 svar · 4,7k läst
C
common: Vi har "virr-varr" till vårat ekkök och jag tycker att det passar väldigt bra ihop... Fastnade direkt för den när jag såg den. Till detta har vi satt gråtonad mosaik, funkar väldigt bra hos oss.
10 svar · 1,2k läst
M
Ms_IT-Nisse: Vi kör med Lexel Senso, som har uttag med täcklock! Både snyggt och praktiskt i köket och på de ställen där man vill dölja uttagen.
4 svar · 4,2k läst
K
kuz: Tänk på att dimensionen måste vara 110 mm eller 4 tum till en toalett. Det är inte säkert knappt troligt att du har det från en golvbrunn. Så det blir nog till att bila ända till "stammen"
2 svar · 4,0k läst
G
Gummigum: Jag tror jag precis insett en sak -> ingen av Er som skrivit i den här tråden har skorsten va? Vår imkanal är ju ifrån skorstenen och ett litet fyrkantigt galler snett uppe under taket på en vägg. Det blir ju en box i taket s a s som vi fäller in lampor i (kanske) och som skall dölja alla krökar etc, Hälsar Ingrid
25 svar · 4,3k läst
S
s44132: Det finns inte så mycket att välja på. Vi tog en från Thermex: http://www.thermex.se/sw390.asp Det är svårt att hitta en bra lösning till lägenheter. Antingen får man ansluta till det fastighetens fläkt, vilket ofta ger lite dålig kapacitet (vårt val). Eller så måste man välja en kolfilterfläkt som bullrar, drar igång brandvarnaren och kräver regelbundet byte av filtret.
0 svar · 1,6k läst
A
alis: Har snubblat över ett lager kakel och klinker bestående av ca 15 väldigt snygga sorter av varje och i en vädligt bra kvalite. normalpris är ca 350-500kr/kvm som jag vill bli av med tänkt pris ca 60kr/kvm + frakt då om det måste skickas. Är någon intresserad så kan de maila mig på henrik.ahlqvist@comhem.se
0 svar · 1,2k läst
M
Midas: Vi har nu bestämt oss, det blir körsbär! Dock lite tveksamma till golvet. Men vi avvaktar till dess att vi har skåpen och kan kolla med just det ekgolvet till. Det är ju skillnad på ek och ek...
4 svar · 2,3k läst
J
Janne_L: Tackar! Och tack för hjälpen! ;)
5 svar · 9,5k läst
hajo
hajo: [citat] Japp, tråder gliider lite från ämnet :-* men jag vill bara replikera. Håller fullständigt med om att en av tjusningarna med att bygga nytt är att själv grejar o pysslar. Tyvärr känner jag att jag inte har den tid jag vill lägga ner. Hade gärna tagit tjänstledigt dessa månader då huset är under uppförande men den kostnaden törs jag inte ens räkna ut... :-/
15 svar · 3,4k läst
C
chitun: Vi är precis i startgroparna att bygga ett modulenthus. Ju mer man tittar desto fler tillval vill man ju ha! Är det någon som vet tillvalspriser på detaljer i köket som spiskåpa, rostfria vitvaror och spotlights under skåp m.m. Vi funderar även på tvättmaskin modell större och lite finare dörrar till samtliga rum. Någon som vet?
0 svar · 741 läst
S
sollentuna: Svensk Byggtjänst på Regeringsgatan (för det är väl den gatan?) har en del kök från ett antal olika leverantörer. Annars kan man lägga en lördag på att gå runt i och titta på ett antal olika köksfirmor som håller till i innerstan (Vasastan-Norrmalm). Det är inte så mycket på varje, men heller inte så långt mellan firmorna. Jag försöker klura ut vad allt heter, men kommer
3 svar · 2,6k läst
B
Bemman: Fick en offert på Arcad (Fjärsåskåpan). Pris: 9,600 kr.
9 svar · 3,8k läst
N
Norre: Regler för badrum är; VT Golv & VT Vägg, inom våtzonerna. (VT = Vatten tät) Taket kan med fördel målas med speciell färg för våtutrymmen. Takets klass skall vara VA, d.v.s Vatten Avvisande
1 svar · 947 läst
G
Gummigum: Hehe, hyfsad = jag skulle itne sitta å läsa i den! De flesta köksfirmor jag pratat med håller faktiskt med om att det är lit eoch idiotiskt placerad och med tanke på alla kraftiga å kompakta nya häftiga ljusskällor som gör sin entree på markanden kunde man ju hoppas att det itne var stenålder på kupan fortfarande. Vi har stått och kollat på dem också och två är definitivt för
15 svar · 2,7k läst
lastkaj
lastkaj: Om säljaren har brustit i sin informationsplikt så har du konsumentköplagen på din sida, det är ett klockrent fall. Bråkiga konsumenter är bra konsumenter!!!! ;D
10 svar · 1,7k läst
F
fhrizzan: När vi räknade på priser för en total uppsättning vitvaror (kyl/frys, häll, ugn, fläkt, micro, diskmaskin, tvätt och tumlare) blev det dyrare på IKEA än hos den lokala handlaren. Detta trots att vi valde "bättre" varor hos den lokala handlaren, bla induktionshäll. Vi trodde det var självklart att IKEA skulle vara billigast, men ack så fel vi hade... Så det är helt klart värt att
0 svar · 2,2k läst
F
fredstu: Det borde räcka med 160 mm rör,vi fick rek. att använda 160mm från fläktkåpa till motor och därefter 200mm rör. Sen har det ju viss betydelse hur rör vägen ser ut,är det rakt eller kurvigt??
5 svar · 3,2k läst
Matti
Matti: det är sant, det är en smaksak och det beror på hur man ser på saken.. ;) Det är ju klart att det inte är så snyggt med sprucken färg etc men är man noga med förarbetet så.. När jag hör pärlspont tänker jag på ett gamalt stockhus med ojämt plankgolv i i köket. Så därför får det gärna vara rustikt... :)
10 svar · 4,4k läst
D
djpa: Gör som eson sa: Ta en hammare eller handslägga och dräm till med KRAFT! Du bör dock checka så de inte sitter på reglad gipsvägg. Då blir det inge bra... har ofrivillig erfarenhet...
3 svar · 654 läst
G
Gummigum: Tja kika på Lidhult och Kungsäter säger jag bara....HTH här i Gbg verkar inte va intresserad av att ens sälja..GRR. Till syvende å sist misstänker jag att ett snickeri klår de flesta köksfirmor med hästlängder. Prisexempel -> vi är på G och byta ut vårt kök och håller på å duellera med köksfirmorna. Två specialbyggda diskbänkar  efter våra mått å önskemål nästan 40
2 svar · 2,6k läst
Matti
Matti: Jag tror inte du får problem med att det blir för varmt om du sitter på nedre laven om du har ventilationen under laven. Du får lite jämnare temperatur men det är ändå mycket svalare vid golvet. Mina föräldrars bastu är enligt samma princip. De har tom också en ventil i taket. den är alltid fastskruvad men vill man snabbt vädra är det bara att öppna... Ett tips när man badar i
4 svar · 1,6k läst
D
David: Nu har vi brutit bort allt och inser att även flytspacklet och gipset på golvet måste bort... sedan skall vi även dra ett nytt duschavlopp också så vi måste delvis bryta upp golvvärmen, spånskivorna och glespanelen för att komma åt stammen. (Det sistnämda betalas tack och lov av köparna för de ville passa på att sätta in en dusch också när vi ändå höll på...) Just nu går
8 svar · 2,1k läst
K
Krasche: Tack för svaren!
4 svar · 2,2k läst
A
angelikaj: Läste om hur man installerar Tylösbastus aggregat. Det står att utluften alltid skall gå tillbaka till där man tar inluften från. I Våran bastu så går utluften direkt ut till kallvinden, antar att det ger kondens. Skall bygga om lite nu i fritidshuset, är det värt att ändra? Bastuspec. säger att det är ok som det är men man tar bara inte vara på den varma luften.
0 svar · 2,9k läst
E
eson: [citat] Tätskiktet/fuktspärren kallas inte gum, utan är  gummibaserad där av att vissa hantverkare kallar det gumma........och jo vissa tillverkare har en primer som är godkänd som fuktspärr på skivmaterial tex höganäs. det blir billigare då efter som du bara behöver "gummit" på golv och i vinklar
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.