4 262 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Är det bra med krökar på imkanalen?
Inte bara brandgubbarna. Även sotaren hade vissa synpunkter på min oisolerade genomföring med flexslang genom bjälklaget. Det skall vara spirorör genom bjälklaget och det skall vara isolering runt detta rör som beskrivet. Tur att jag med sticksågen enkelt kan göra hålet i taket lite större. :Fasting65 skrev:
Vi hann lägga ner rören i bjälklaget, slänga tillbaka den gamla torven, skruva tillbaka råsponten när kompisen frågade försynt: "Ska inte imkanalen isoleras?".
Gör om, gör rätt. Det var bara att bryta upp allt och köpa isolering och isolera. Sen ringde jag sotarn och bad dem kolla mitt fina montage. De ville inte - utan sket fullständigt i det pga nya sotningsregler från 1 januari 2004.
Gör om, gör rätt. Det var bara att bryta upp allt och köpa isolering och isolera. Sen ringde jag sotarn och bad dem kolla mitt fina montage. De ville inte - utan sket fullständigt i det pga nya sotningsregler från 1 januari 2004.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
tiiiiiigern ....brum baraMathiasS skrev:
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
rostfritt ska inte smälta in ...det är väl en av anledningarna till att det är så snyggt.lastkaj skrev:
inte pröjsar man 2-3tovor extra för rostfri spis för att den ska smälta in
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
ultra designade luckor i bok
bänkskiva i bok
parkett i bok
och smask!!!!! spis i rostfritt <<<<------ japps smälter in typ ;D
bänkskiva i bok
parkett i bok
och smask!!!!! spis i rostfritt <<<<------ japps smälter in typ ;D
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
självstängande gångjarn typ marbodal 
Har precis gjort samma sak. Enligt min sotare som kom och inspekterade så kan im-kanalen hänga fritt i bjälklaget (i princip). Isoleringen är ifall att kanalen kommer i kontakt med något brännbart.
Det vill man ju inte chansa på.
Jag fick även tipset att om man kan ersätta 90 böjar med två st 45 böjar så förbättrar man luftflödet.
Det vill man ju inte chansa på.
Jag fick även tipset att om man kan ersätta 90 böjar med två st 45 böjar så förbättrar man luftflödet.
Jag tror jag precis insett en sak -> ingen av Er som skrivit i den här tråden har skorsten va? Vår imkanal är ju ifrån skorstenen och ett litet fyrkantigt galler snett uppe under taket på en vägg. Det blir ju en box i taket s a s som vi fäller in lampor i (kanske) och som skall dölja alla krökar etc,
Hälsar Ingrid
Hälsar Ingrid
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden