Fasting65 skrev:
en sak till....

imkanalen ska isoleras med brandhärdig isolering IS-15 tror jag den heter, vilken är 3 cm tjock och har hönsnät på ena sidan. Tror det finns färdigisolerad imkanal från lindab annars. Detta har brandmannen synpunkter på.
Inte bara brandgubbarna. Även sotaren hade vissa synpunkter på min oisolerade genomföring med flexslang genom bjälklaget. Det skall vara spirorör genom bjälklaget och det skall vara isolering runt detta rör som beskrivet. Tur att jag med sticksågen enkelt kan göra hålet i taket lite större. ::)

Vi hann lägga ner rören i bjälklaget, slänga tillbaka den gamla torven, skruva tillbaka råsponten när kompisen frågade försynt: "Ska inte imkanalen isoleras?".

Gör om, gör rätt. Det var bara att bryta upp allt och köpa isolering och isolera. Sen ringde jag sotarn och bad dem kolla mitt fina montage. De ville inte - utan sket fullständigt i det pga nya sotningsregler från 1 januari 2004.

MathiasS skrev:
Inte bara brandgubbarna. Även sotaren hade vissa synpunkter på min oisolerade genomföring med flexslang genom bjälklaget. Det skall vara spirorör genom bjälklaget och det skall vara isolering runt detta rör som beskrivet. Tur att jag med sticksågen enkelt kan göra hålet i taket lite större.  ::)
tiiiiiigern ....brum bara

lastkaj skrev:
Jag var inne på rostfritt ett tag. Jag tror att det blir diskretare med kakel, men det kan bli snyggt med rostfritt också..... Jag har helt enkelt väldigt svårt att bestämma mig. :-[

Det blir ju faktiskt enklare att skruva bort en rostfri box än en kakelbox. Skruvarna smälter in bättre :)
rostfritt ska inte smälta in ...det är väl en av anledningarna till att det är så snyggt.

inte pröjsar man 2-3tovor extra för rostfri spis för att den ska smälta in :P

norrlandshus_sthlm skrev:
rostfritt ska inte smälta in ...det är väl en av anledningarna till att det är så snyggt.

inte pröjsar man 2-3tovor extra för rostfri spis för att den ska smälta in :P
Det ligger nåt i det :)
Smälter det in för mycket befinner man sig i köksdelan av ett större gatukök....

ultra designade luckor i bok
bänkskiva i bok
parkett i bok

och smask!!!!! spis i rostfritt <<<<------ japps smälter in typ ;D

Det blir ju faktiskt enklare att skruva bort en rostfri box än en kakelbox. Skruvarna smälter in bättre
Vad jag menade var att skruvarna (så att det går att ta bort boxen vid inspektion) smälter in bättre. :P

För hur gör jag en öppningsbar kakelbox utan att skruvar eller andra beslag syns? ???

garderobs/köksskåpsgångjärn och magnet?

• Gilla
nerx
  • Laddar…
Har precis gjort samma sak. Enligt min sotare som kom och inspekterade så kan im-kanalen hänga fritt i bjälklaget (i princip). Isoleringen är ifall att kanalen kommer i kontakt med något brännbart.
Det vill man ju inte chansa på.

Jag fick även tipset att om man kan ersätta 90 böjar med två st 45 böjar så förbättrar man luftflödet.

Jag tror jag precis insett en sak -> ingen av Er som skrivit i den här tråden har skorsten va? Vår imkanal är ju ifrån skorstenen och ett litet fyrkantigt galler snett uppe under taket på en vägg. Det blir ju en box i taket s a s som vi fäller in lampor i (kanske) och som skall dölja alla krökar etc,

Hälsar Ingrid

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.