Kök
Fixtrix: Hej Är det inte brf sak att kontrollera om det är fuktskadat. Det är ju brf som är ansvarig för fastigheten och du för lägenheten. Jag skulle nog be brf kolla upp fuktskadan ordentligt så att det inte är något större problem. Det kan ju orsaka stora skador i fastigheten om det är fuktskador. Visar det sig vara bra så kan du ju gå vidare med kaklingen. Lycka till
calise: Jag vet att allt trä gulnar. Men min fundering är om någon har erfarenhet av lönn-luckor och om de gulnar lika mycket som björk???
Ceja: God morgon allihopa! Jag har varit runt och kikat på 'jag vet inte hur många' kök och till slut ser de nästan likadana ut. Nu har jag kommit till HH Celcon's lättbetong och undrar om det är någon som har byggt sin egen köksdel av det? Funderingarna lutar mot att ha en del öppna sektioner och en del med dörrar. För och nackdelar? Är det någon som har lite erfarenhet att dela med sig
camli: Vårt lilla, lilla badrum (2,5 kvm) är visserligen inte helt klart ännu men än så länge 8) är budgeten på ca 15-20 000 kr inte spräckt. Vi har valt att använda material (helkaklat med mosaikgolv och golvvärme) och porslin som håller hög kvalitet utan att vara jättedyrt och dessutom gjort det mesta av jobbet själva. Tror att det går att påverka priset en hel del genom materialval,
Charisma: Man skulle kunna tro det... fast ibland är det svårt att skilja nöjda entusiaster från de fula fiskarna. Hoppas på nöjd kund...
Mejann: Är det någon av er som har side by side som upplever problem med avställningsyta vid sidan av kylskåpet? Vårt kylskåp gick sönder i helgen och nu funderar vi på ett side by side skåp, men jag använder alltid bänken till höger om kylskåpet när jag ska ställa in/ta ur saker... så nu funderar jag på hur det funkar med ett side by side skåp.
snysop: Vi har den och den är bra för att vara "billig". Det som är bäst är att man kan få den att "försvinna", dvs att skjuta in dörrarna i hörnet. Bra i vårat lilla badrum! :)
snysop: Vi lade ner lite extra pengar på våran badrumsfläkt. Har inga fönster i badrummet så ventilationen är väldigt viktig. PAX har en fuktstyrd fläkt som är jättebra! Den är ganska tyst, snygg(!) och lätt att ställa in när det gäller hur länge den skall gå etc. Jättesmidigt om man vill slippa tänka på att starta den etc. Nu har vi aldrig imma på den stora spegeln som är ca 1 m
Charisma: Har inga direkta synpunkter men vi har varit där ett par gånger för att suga åt oss lite idéer och inspiration och det har varit givande. Har dock några bekanta som beställt där och det hade varit toppenservice ända tills köket var levererat o klart. De ville ha lite fel åtgärdade och då gick det tydligen inte lika lätt som tidigare. Men annars har jag inte hört något annat. Lycka
Ken: Nu har jag (efter tips från min snickare) smetat in kanterna med silicon, det funkade bra, lättare än att måla. har också gjort detta i bänkskivan där jag sågat hål för spishällen, samt alla öppna ytor på sockeln runt diskmaskinen.
ted_baker: Jag har en siemens (vet inte om andra tillverkare har denna kombination). Funkar jäkligt bra, har också pyrolys etc... Man micrar med ungsgallret i (sätller tex tallriken på det). Ett par andra fördelar. Spar plats i köket (bor just nu i lägenhet och när vi renoverade var den ett själklart val). Efterssom det ALLTID är svårt att hitta matchande Micro + ugn ( om man nu vill ha dem ihop)
Ms_IT-Nisse: Du bör vänta några dygn så att fix & fog har härdat helt. Jag vet inte hur mycket du vet om borrning men här är några tips: När du sedan skall borra så finns det speciella borr för kakel od. Dessa skall köras i en vanlig borrmaskin, ej med slagborr inkopplad. Sätt maskeringstejp där du skall borra, då glider inte borret lika lätt. Borra, om möjligt, i fogen. Det är lättare.
Sweli: [citat] Det har jag ocså hört tidigare, jag hade bara glömt det. Det är inte alls dumt att använda skoputsmedel ;) Jag kanske borde ha sagt tidigare att det finns i kakelaffärer speciella medel för marmor inte bara såpa :-/
Midas: I vårat nuvarande ekkök har vi en laminatskiva som ser ut som mörksten. Hade jag tagit ett ekkök nästa gång hade jag tagit svart granit. Man får ju lätta upp ljuset genom att ha ett par extra spotlights och vitt kakel baktill.
gaia: Läckande toaletstol - det kan vara så att fuktig inneluft kondenserar på den kalla vattenbehållaren och droppar ner på golvet.... kolla med handen på behållarens yta närmast väggen. Kan hända att för svag ventilation orsakar kondens där - stängt ventil under vintern? En bekant fick byta golv på grund av kondens =vattenskador upptäktes allt för sent gaia
markus: OK ! Trådstartaren här igen ;) Nja, när jag ser mitt köksbord i björk som vi haft i bara 3 år så blir jag lite less, det har gulnat betydligt >:( detta märks alttför väl om man använder iläggs skivan som mest stått undangömd i en mörk klädskrubb. Och det är ju just den fina nyansen när det är helt nytt tex då man kollar på köksutställningar som jag gillar. nåja, får
Totte_S: Angående inrednigsarkitekter kan du kanske börja här. En sökning i Google på: inredningsarkitekt kök, gav 169 träffar. http://www.byggahus.se/kok/kok_inredningsarkitekt.htm
gaia: Hej Pebbe och andra med källarbad- tankar! Jag "predikar" ofta om att inte blanda för mycket olika material i väggarna. Är det betongsten eller tegel så ska man fortsätta med mineraliska material och inte bygga träväggar eller använda konstruktion av trä ovanpå. Man kan putsa och kakla direkt på putsen och sova lugnt resten av sin tid i huset :D. Även om källarväggar känns
calise: Är det någon här som har köp kök eller vet något om Interhem kök? Vad valde ni för luckor? Vad är det för stommar? Andra lösningar som är värda att nämna? Är köket monterat när det kommer, satte ni upp det själva? Hur har Interhem varit som leverantör, är ni nöjda? Något speciellt att tänka på? Ja jag har massor av frågor, någon som kan ge mig svar? Vi funderar på kök
Nix: [citat] Så har i alla fall vår plattsättare gjort, och det känns snyggt...
HBK: Även om det estetiska är viktigt så finns det även en praktisk aspekt på valet. För egen del föredrar jag Bosch framför Husqvarna ur båda aspekter, men smaken är som baken. Om man exempelvis ser på Husqvarnas kyl/sval så är kylelementet utanpåliggande medan det på Bosch är inskummat. Utrymmet bakom det utanpåliggande kylelementet är svåråtkomligt för rengöring och efter 4-5
abel48: Tack för alla svar. ok då väntar jag. Bäst att vara på den säkra sidan... MVH Anders
byggimpert: [citat] Ev. tätskikt måste vara under annars kommer det inte att synas ett smack av spåren i panelskivan. //Christina.
Fasting65: Lyfter tråden och bekräftar att sambons morbror också kör med TM:s produkter. Han är plattsättare och mycket nöjd med grejorna.
kicki: Är det någon som har några idér på vilket kalkel och klinker man ska ha i ett badrum? Vilka färger mm? Finns det någon bra web-sida man kan gå in på? //Kicki
AMGoteborg: Generellt skall ju kakel och klinker vara bra att ha på fuktiga väggar eftersom det släpper igenom fukt, men det är en bra poäng med fuktspärren... Vi har ett sutteränghus och vi har fått höra att man inte bör lägga golvvärme direkt på bottenplattan. Åtminstone inte om man avser att stänga av den på sommaren eftersom det kan medföra stora temperaturskillnader vilket inte är bra
Jani: den lokala handlaren bör kunna erbjuda 20-25 % rabatt på ordinariepriset, om man köper hela vitvarupaketet från samma ställe (det har vi fått iallafall).
Fredrik_J: Blocket.se! Sök på badkar. Många byter till bubbel och vill att någon hämtar det gamla vita....