4 376 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Pärlspånt i kök ?
Hej
Vi har 7cm pärlspont i hela vårt nya kök,
men bakom spishällen har vi kakel.
Jag kan se ett problem med pärlspont bakom diskbänken, men vi skall pröva detta.
Kan inte delge dig några erfarenheter eftersom vi skall börja använda vårt kök nästa vecka.
Vi har 7cm pärlspont i hela vårt nya kök,
men bakom spishällen har vi kakel.
Jag kan se ett problem med pärlspont bakom diskbänken, men vi skall pröva detta.
Kan inte delge dig några erfarenheter eftersom vi skall börja använda vårt kök nästa vecka.
Vi valde, pga. min "passion"
, pärlspont i köket, dock inte just vid disk och spis (där tog vi fasat vitt kakel) utan på de andra "torra och rena" delarna av köksbänkarna.
Pga att vi har en del pärlspont i diverse snickarbyggda möbler så visste vi av erfarenhet :
att den pärlspont som man köper sällan och aldrig är tillräckligt torr, trots att man torkar den hemma ett längre tag så har den en förmåga att röra på sig under året pga rådande luftfuktighet, av den anledningen valde vi en pärlspontfräst mdf-skiva som målades på samma sätt som köksluckorna, den blev jättefin när den var uppsatt, fina fogar som gör att skarvarna mellan skivorna inte syns alls och dessutom spricker eller skevar den inte ett smack, har dessutom fördelen av att vara tunn så den bygger inte ut så mycket på köksbänken.
Ett observandum om man väljer den typen av "pärlspont" är dock att se till att skivan har ordentligt djupt frästa spår annars grundas dom ytterligare av färgen och då ser det färdiga resultatet inte ut som riktig pärlspont, men den vi köpte blev kanon.
//Christina.
Pga att vi har en del pärlspont i diverse snickarbyggda möbler så visste vi av erfarenhet :
Ett observandum om man väljer den typen av "pärlspont" är dock att se till att skivan har ordentligt djupt frästa spår annars grundas dom ytterligare av färgen och då ser det färdiga resultatet inte ut som riktig pärlspont, men den vi köpte blev kanon.
//Christina.
Charlie skrev:
Hej charlie!
Vi köpte denna panelskiva (se bif. länk), de har rätt bra inspirationsbilder på hemsidan där skivan uppsatt och målad.
Det som är bra med denna är att den har "not-spont" både på lång och kortsida så du kan skarva ihop den på vilken ledd du vill.
Det finns en lista med återförsäljare på hemsidan, finns säkert någon i din närhet.
//Christina.
http://www.panelskivan.se/
Pärlspont ger en mycket vacker och levande yta på väggen, mycket pga av att det inte blir helt jämnt över allt. bla eftersom den rör sig. Samtidigt "döljer" mönstret i panelen rörelserna så att man inte ser dem så tydligt. Att använda pärlspontfräst mdf blir i mitt tycke lite poänglöst.
Måla panelen på vintern när den är som torrast så undviker du trävita ränder på sponten. Lite svårt är det att hålla rent. Man skall kanske välja något annat ovanför diskbänk och spis. Har själv dock gjort en spiskåpa i pärlspont. Rätt snygg och förmodligen lättare att hålla ren än den koppardito som var tänkt från början. Ibland är det tur att man inte har så gott om pengar.
Måla panelen på vintern när den är som torrast så undviker du trävita ränder på sponten. Lite svårt är det att hålla rent. Man skall kanske välja något annat ovanför diskbänk och spis. Har själv dock gjort en spiskåpa i pärlspont. Rätt snygg och förmodligen lättare att hålla ren än den koppardito som var tänkt från början. Ibland är det tur att man inte har så gott om pengar.
Jag håller med mmed, man tappar nästan poängen med pärlspont om man har spårfräst mdf. I mitt tycke är tom riktig pärlspont nästan för slät idag. Charmen med luckor av pärlspont är att just ojämnheter etc gör luckorna rustika...
Nåå, smaken är ju olika men det blir lite väl "rustikt" för min smak när det glesar mellan not och spånt både här och där och färgen ideligen spricker, spec. i ett kök där stänkskydd/luckor måste våttorkas med jämna och tämligen täta intervall.
Men det är ju som sagt en smaksak
MVH/Christina.
Men det är ju som sagt en smaksak
MVH/Christina.
det är sant, det är en smaksak och det beror på hur man ser på saken.. 
Det är ju klart att det inte är så snyggt med sprucken färg etc men är man noga med förarbetet så..
När jag hör pärlspont tänker jag på ett gamalt stockhus med ojämt plankgolv i i köket. Så därför får det gärna vara rustikt...
Det är ju klart att det inte är så snyggt med sprucken färg etc men är man noga med förarbetet så..
När jag hör pärlspont tänker jag på ett gamalt stockhus med ojämt plankgolv i i köket. Så därför får det gärna vara rustikt...
Klicka här för att svara