3 415 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Vitvarupaketet- Välja bort eller inte?
Sida 1 av 2
Att vi ska uppgradera vitvarorna till rostfria grejer har nog varit självklart redan från start, men... nu när avropet är nära undrar jag:
Tjänar man på att köpa allt själv? ??? Vi ska ha induktionshäll, inbyggnadsugn o micro, diskmaskin, kyl o frys.
Avdraget blir 80%. Vi har till februari på oss. Borde vi inte kunna köpa allt billigare innan vi flyttar? ???
Hur har ni andra gjort o varför?
Tacksam för svar
Bemman
Tjänar man på att köpa allt själv? ??? Vi ska ha induktionshäll, inbyggnadsugn o micro, diskmaskin, kyl o frys.
Avdraget blir 80%. Vi har till februari på oss. Borde vi inte kunna köpa allt billigare innan vi flyttar? ???
Hur har ni andra gjort o varför?
Tacksam för svar
Bemman
Vi tog bort alla vitvaror och köpte själva, eksjöhus har fullt avdrag på det man väljer bort. Vi har fått bättre saker 7000 billigare än i eksjös"värstingpaket" och trots att vi fixar egna saker så sätter deras hantverkare dit dom utan extra kostnad. Tycker det var smidigt att köpa allt hemma så blir det inget krångel med garanti om något går sönder.
Vi valde bort vårt vitvarupaket som var ett totalt standard standard som INGEN vill ha hehe. Avdraget blev 40.000 och när jag gick in på pricerunner och räknade ihop deras prylar, det var ungefär 1500 billigare att köpa det själv.
Vi skall också ha induktionshäll och rubbet, kikat på en massa "riktigt" snygga kyl/frysar .. men det kostar hehe ???
Vi skall också ha induktionshäll och rubbet, kikat på en massa "riktigt" snygga kyl/frysar .. men det kostar hehe ???
Vitvarudjungeln!!
Vi har också valt bort hela vitvarupaketet.Vi har ännu inte bestämt oss för vad vi ska köpa istället men det lutar lite grann åt märket Fagor.
Är det någon som har bra/dålig erfarenhet utav det märket?
Om vi väljer Fagor så har vi räknat ut att vi får hela rubbet till köket i rostfritt och då även tvättmaskin+ torkskåp för ca 42000:- .
Att uppgradera kökspaketet till rostfritt skulle kosta ca 15000sek och avdraget är 28000sek.
Man kan tycka att det kanske inte lönar sig så mycket att shoppa själv då ...men i huspaketet så ingår det inte fläktkåpa men det gör det för det vi kan köpa själva.
Snurrigt ? Ja det tycker vi också .
Vi har också valt bort hela vitvarupaketet.Vi har ännu inte bestämt oss för vad vi ska köpa istället men det lutar lite grann åt märket Fagor.
Är det någon som har bra/dålig erfarenhet utav det märket?
Om vi väljer Fagor så har vi räknat ut att vi får hela rubbet till köket i rostfritt och då även tvättmaskin+ torkskåp för ca 42000:- .
Att uppgradera kökspaketet till rostfritt skulle kosta ca 15000sek och avdraget är 28000sek.
Man kan tycka att det kanske inte lönar sig så mycket att shoppa själv då ...men i huspaketet så ingår det inte fläktkåpa men det gör det för det vi kan köpa själva.
Snurrigt ? Ja det tycker vi också .
Vi tänke välja bort vårt paket och köpa själva då vi tyckte påslaget var för mycket för rostfria. Hittade nästan exakt samma grejer för ca 9.000 kr lägre pris. (en internetbutik) Men vi tog ändå tillslut huslev uppgradering.
Mest pga vi tyckte det var bekvämt att få det installerat och klart.
Särskilt hällen som blev svår att montera själva då bänkskivan var på plats från fabriken.
Så summa sumarum hade vi nog inte tjänat 9.000 kr och då kändes det inte värt det.
Lycka till !
Kicki
Mest pga vi tyckte det var bekvämt att få det installerat och klart.
Särskilt hällen som blev svår att montera själva då bänkskivan var på plats från fabriken.
Så summa sumarum hade vi nog inte tjänat 9.000 kr och då kändes det inte värt det.
Lycka till !
Kicki
Kicksan, vi satt i precis samma kökssits som dig och faktum är att under ett husbygge hamnar man där ett par ggr, skulle husleveratören ligga ett par % över så tenderar vi att ta det iaf. Visa av lärdom fattar jag inte hur vissa kan spendera flera vardagskvällar med att leta efter alternativ för att sedan kuska runt ett veckoslut bland återförsäljare för att kanske spara ett par tusenlappar på inköp?
kanske märks att jag slutat önska mig materiella ting till födelsedagarna, jag vill ha mer TID TID TID
men det är klart, alla prioriterar olika
kanske märks att jag slutat önska mig materiella ting till födelsedagarna, jag vill ha mer TID TID TID
men det är klart, alla prioriterar olika
Det handlar inte bara om att tjäna några tusenlappar. Husleverantören har oftast ett begränsat utbud + att dom har ett fåtal märken dom erbjuder. För vår del var det bosch eller husqvarna och det är inte kanske det vi vill ha. Om du ex tar deras "värsta" lyxigaste paket i rostfritt osv så är man uppe i ca 70.000 och det får du mkt snyggare varor för.FredrikB skrev:Kicksan, vi satt i precis samma kökssits som dig och faktum är att under ett husbygge hamnar man där ett par ggr, skulle husleveratören ligga ett par % över så tenderar vi att ta det iaf. Visa av lärdom fattar jag inte hur vissa kan spendera flera vardagskvällar med att leta efter alternativ för att sedan kuska runt ett veckoslut bland återförsäljare för att kanske spara ett par tusenlappar på inköp?
Vi har precis fått en offert från Electrolux Home på alla vitvaror vi behöver inkl tvättmaskin. I offerten finns allt lyx som inbyggnadsugn o micro, induktionshäll o fläktkåpa.
Summa: 58 300
Bättre än 70 000...
Vi köper huset målningsförberett så vi ska ändå installera alla vitvaror själva (utom diskmaskinen, det var nåt med försäkring.)
Man ska väl ge husleverentören en chans att 'matcha' andra offerter? Klart att de vill att man ska köpa av dem, eller? Här måste man väl ha ett förhandlingsläge? ???
Ska ringa o snacka med vår säljare imorgon tänkte jag...
Bemman
Summa: 58 300
Bättre än 70 000...
Man ska väl ge husleverentören en chans att 'matcha' andra offerter? Klart att de vill att man ska köpa av dem, eller? Här måste man väl ha ett förhandlingsläge? ???
Ska ringa o snacka med vår säljare imorgon tänkte jag...
Bemman
Hajo, det är själva tjusningen med eget hus, att man lägger den tid man har till huset o trädgård mm. Har man inte den tiden skall man nog fundera på lägenhet, eller så har man så mkt pengar så man inte behöver bry sig och låter nån annan göra det jobbethajo skrev:
Eftersom tråden spårat ur lite och även handlar om tid vs. pengar så tycker även jag att tid är viktigare än pengar, men om man tänker sig att man är lite "om sig och kring sig" och på så sätt kan spara några tusen här och några tusen där på ett bygge kan det bli rätt många tusenlappar och om man då tänker hur mycket man måste arbeta för få ut sina skattade pengar man sparat så kan man istället kanske ta ledigt den tiden och göra något helt annat! (Ex.vis jaga runt efter nya billiga priser ;-).
Sen är det ju inte självklart att det fungerar med jobbet att ta ledigt, men det kan visst löna sig och då kan det helt plötsligt vara kul att jaga priser och ringa runt som kontrast till det vanliga arbetet (även om det kan vara nog så kul!).
Sen är det ju inte självklart att det fungerar med jobbet att ta ledigt, men det kan visst löna sig och då kan det helt plötsligt vara kul att jaga priser och ringa runt som kontrast till det vanliga arbetet (även om det kan vara nog så kul!).