4 731 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Hjälp! Kyl & Frys för inbyggnad?
Sida 1 av 2
snälla
är det någon som har köpt separat kyl och separat frys (alltså. . . bredvid varandra
åh ni fattar va?) för inbyggnad med snickerilucka, i så fall var och vilket märke?,
vi har Husqvarna vitvaror från vår husleverantör men kyl och frysskåpen är bara 140 cm, lite i minsta laget tycker jag! :-X
vi har Husqvarna vitvaror från vår husleverantör men kyl och frysskåpen är bara 140 cm, lite i minsta laget tycker jag! :-X
Jag *tror* faktiskt inte att det finns.
Det enda vi hittade var kombinationer med kyl uppe och frys nere. Vi har således två sådana.
Accepterar du att snickeriluckan har ett eget gångjärn (det går fetbort som jag ser det) finns det antagligen ett större utbud.
Det enda vi hittade var kombinationer med kyl uppe och frys nere. Vi har således två sådana.
Accepterar du att snickeriluckan har ett eget gångjärn (det går fetbort som jag ser det) finns det antagligen ett större utbud.
Det finns två varianter på upphängning av dörrar. I det ena fallet har snickeriluckan inget eget gångjärn utan sitter direkt på kylens egen dörr. I det andra fallet har både snickeriluckan och kylen ett eget gångjärn och på den motstående sidan (från gångjärnen räknat) glider snickeriluckan i en skena.
När vi tittade på detta för ett år sedan hittade vi många exempel på den senare alternativet, men mycket få (egentligen bara ett) alternativ på alt #1.
Detta kan ju förstås ha ändrats.
När vi tittade på detta för ett år sedan hittade vi många exempel på den senare alternativet, men mycket få (egentligen bara ett) alternativ på alt #1.
MathiasS skrev:Det finns två varianter på upphängning av dörrar. I det ena fallet har snickeriluckan inget eget gångjärn utan sitter direkt på kylens egen dörr. I det andra fallet har både snickeriluckan och kylen ett eget gångjärn och på den motstående sidan (från gångjärnen räknat) glider snickeriluckan i en skena.
Precis! jag menar där luckan monteras på kylens egen dörr, ett gångjärn alltså, vi har oxå bara hittat sådana med liten frys längtst ner, undrar bara om det inte är krångligt att ha 2 kylskåp att kolla i om mjölken är slut eller???
Vi har ju två sådana. Erfarenheten så långt är väl att det funkar rätt bra. Det blir en typ av kylvaror i den ena och en annan sort i den andra (av någon anledning behöver jag aldrig ta något ur den högra kylen). Frysarna blir rätt små så vi har kvar den gammla frysen i källaren som komplement.
Du Mathias, hur många fryshyllor har ni i varje skåp?,
De skåp vi tittat på har 3 st alltså då totalt 6 hyllor/backar, har funderat på om det är tillräckligt,??? vi har inte tänkt att ha frysbox, har det nu och ser fram emot att ha alla frysvaror i köket i nya huset!
De skåp vi tittat på har 3 st alltså då totalt 6 hyllor/backar, har funderat på om det är tillräckligt,??? vi har inte tänkt att ha frysbox, har det nu och ser fram emot att ha alla frysvaror i köket i nya huset!
Vi köpte helintegrerad kyl (125 cm hög) från Whirlpool. Eftersom det skåpet är 233 cm högt utnyttjar vi den andra delen som skafferi.
I det andra skåpet har vi två stycken ( 99 cm höga) frysar, även de från Whirlpool. Vi kan öppna en i taget så att vi i den ena har sånt som alltid går åt snabbt, och i den andra sånt som vi "bunkrar" på oss.
Annars vet jag att Husqvarna har höga inbyggnadsfrys, resp. kyl , men de var mycket dyrare...
I det andra skåpet har vi två stycken ( 99 cm höga) frysar, även de från Whirlpool. Vi kan öppna en i taget så att vi i den ena har sånt som alltid går åt snabbt, och i den andra sånt som vi "bunkrar" på oss.
Annars vet jag att Husqvarna har höga inbyggnadsfrys, resp. kyl , men de var mycket dyrare...
tack för alla tips, men jag skulle gärna vilja ha fler åsikter om inbyggnadsskåpen! ??? alla positiva som negativa erfarenheter
En säljare vi pratade med inför vårt köp av vitvaror rekommenderade att man inte skulle köpa inbyggd kyl och frys eftersom ventilationen i skåpen är för dålig. Han menade att kylkompressorerna fick arbeta i onödan vilket skulle leda till en kortare livslängd på kylen/frysen.
Men dessa åsikter är endast hörsägen - jag vet inte om det faktiskt är så. Kanske har någon annan erfarenheter av detta? ???
Men dessa åsikter är endast hörsägen - jag vet inte om det faktiskt är så. Kanske har någon annan erfarenheter av detta? ???
Det är viktigt att se till att kylningen är fullgod.
Det räcker dock inte med att se till att hålla fritt bakom skåpet, man måste se till att det finns ett ordentligt inlopp under kylen/frysen och ett lika stort utlopp ovanför.
Det räcker dock inte med att se till att hålla fritt bakom skåpet, man måste se till att det finns ett ordentligt inlopp under kylen/frysen och ett lika stort utlopp ovanför.