Hej!
Nykomling här!
Vi planerar för en total ombyggnad av vårt kök. Det är ett "egna hemhus" från 1932 och vissa delar av den ursprungliga köksinredningen finns kvar. Vi ska anlita en snickare och göra nya stommar samt kopior av de gamla luckorna. Vi hoppas att det ska bli ett modernt och funktionellt kök som passar husets karaktär.

Nu till det jag undrar om ni har tankar eller tips kring.
Vi är en matlagningsglad familj som tillbringar mycket tid i köket. Våra små barn (tre st under fem år) älskar att vara med och hjälpa till. På vilket sätt kan man göra ett kök användarvänligt för barn? Alltså inte barnsäkert - det har vi tänkt på - utan funktionellt. Ett kök där barnen på ett bra och roligt sätt kan delta i matlagning.
Jag har några idéer. En är att snickra tre små pallar som kan förvaras under ett skåp där man uteslutit sockel. Alltså bara c:a 15cm höga som barnen själva lätt kan flytta runt.
En annan tanke jag har är en arbetsyta som man kan samlas kring. Problemet är att vi inte har plats för det. Utfällbar variant?
Ok. Ni förstår i vilken riktning jag tänker eller hur!?
Några tankar?
Tack!
/Maria

En utfällbar arbetsyta måste i så fall göras väldigt stabil. Barn gillar att klättra och hänga på bordskanter ;-)

De nackdelar barn har jämfört med vuxna är att de inte är lika långa och starka, och därmed är det dessa saker som behöver lösas. Säkra pallar och stegar löser det första. Styrka behövs främst när man ska lyfta saker och öppna burkar. Se till att inte förvara tunga saker som barnen behöver komma åt högt upp i skåpen, och skaffa en sån där öppnare för burklock som sitter för hårt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.