Ja, det lät ju spännande. ;D Men det var inte knappljudet jag menade, det stör mig inte utan det är nog att det viner i kastrullerna.

Ja har märkt att det piper/låter mer i "billigare" kastruller typ ikea (365+). Används en "dyrare" kastrull/stekpanna (Tefal) så blir det mindre ljud. Man får vad man betalar för...

Brummande ljus och lite pip, och inte skulle jag vilja ha fler kraftiga magnetfält i hemmet. Räcker med de man redan har....

tacka vet jag gas ;-)

Vi hadde tänkt köpa en häll med 2induktion och 2vanliga men som tur var så ändrade vi oss och körde med 4 induktion. Helt suveränt, snabbt, exakt värmereglering, man kokar aldrig över, lätt att rengöra, kall nästan på en gång, ingen risk för på glömda plattor. Tror att man skulle bli ruskigt irriterad med "två"vanliga plattor.
Vi köpte Hackman kastruller dom brummar lite i bosterläge men det gör ju även den gamla skeppshult stekpannan, vilken fröjd att steka med induktion och en riktig gammal gutjärnspanna. Byggar man kök för några hundra K vad är ett gäng gamla kastruller att bråka om. komer aldrig att köpa en vanlig glaskeramikhäll igen.

Förövrigt så verkar ju inte magnetfälten vara något att bekymra sig för se länk http://www.ssi.se/tidningar/PDF/lockSSN_PDF/SSN_34_2003.pdf

Tja Miller,

Jag säger pfffttt till det där ifrån ssi. Det är visst helt harmlöst att bo under kraftledningar också. Tyvärr vet man noll och intet om effekterna på lång tid speciellt av svagare karaktärer. Nej - stay safe låt bli känner jag det.

Hej Gummigum
När man inte är i närheten av dom gränsvärden som finns så är det ju svårt att säga så mycket, det är ju upp till alla att bestämma själv. Det blir ju bara lite svårt att vara någolunda konsekvent i vårat samhälle. Då är det ju endast gas spis som är ett alternativ och sådana saker som hårtork är ju inte att tänka på. Det finns ju en hel del saker i vår närmiljö som alstrar kraftigare magnetfält än induktionsspisar. Tittar man sedan på radiovågor också och inte bara magnetfält så går ju alla former av mobil och DECT telefoner bort. Det är inte lätt att göra rätt! Många risker i vår miljö försvinner men nya tillkommer också, trots allt så borde det ju bli bättre eftersom medellivslängden ökgar rätt mycket.

Gummigum skrev:
Tja Miller,

Jag säger pfffttt till det där ifrån ssi. Det är visst helt harmlöst att bo under kraftledningar också. Tyvärr vet man noll och intet om effekterna på lång tid speciellt av svagare karaktärer. Nej - stay safe låt bli känner jag det.
Visst kan det vara så att effekterna är okända. Men det är i.a.f. lätt att mäta fältens styrka, och induktionshällar placerar sig inte anmärkningsvärt högt på skalan jämfört med andra apparater i hemmet. I klass med vanliga hällar, TV-apparater, damsugare, hårtorkar m.m. Och magnetfältet blir ju knappast farligare bara för att det kommer från en induktionshäll?

Nej,men man är ju betydligt närmare kroppsmässigt till en ind häll än de andra Du räknar upp. Och mig veterligen är de fälten ifrån hällen starkare än mkt annat i hemmet.

Nej jag skämtar inte. Och om man inte hanterar gas på rätt sätt så blir det explosioner jupp. Hanterar man itne elinstallationer rätt så kan det brinna. Gnager mössen i bilen så kan det vara kört med ;-)

mmm mm mm . Det är en farlig värld vi lever i. Observera att jag inte enbart anser att strålningen diskvalificerar ind i mitt kök, även ljudet gör det. Iofs fanns det vred till en ind skulle dte vara ett plus - vi med kalla å torra händer har det hopplöst med touchkontroller.

Gummigum skrev:
Nej,men man är ju betydligt närmare kroppsmässigt till en ind häll än de andra Du räknar upp. Och mig veterligen är de fälten ifrån hällen starkare än mkt annat i hemmet.
Visst är fälten troligen starkare i en induktionshäll än i många andra apparater, men det är ju ointressant i sammanhanget. Vad som är intressant är ju hur mycket som kan tänkas läcka till omgivningen och där ligger induktionshällarna bra till som sagt. Hällen aktiveras ju enbart om det står ett kärl av rätt sort på plattan, och då absorberas den stora delen av magnetstrålningen i kärlet och omvandlas till värme. Den del som läcker ut är inte större än vad som läcker från en vanlig spis (enligt de mätningar jag hittat).

Jag har hört att det är ojämn värme i induktionshällar men vet inte om det stämmer.
Bl.a. hört av en att om man gör plättar på lagg så blir plättarna i mitten i princip råa medans de yttre är färdigbakade (borde bli samma sak med ägg).

Stämmer detta?

Mvh
Boogie - vågar inte utsätta "paketet" för elektromagnetism :D - man

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.