Hej!

Är det någon som vet om man kan dra fläktkanalen från köksfläkten vågrät eller måsten den vara lodrät? Vill nämligen flytta fläkt och spis 3meter ifrån kanalen i murstocken.

Mvh
Morgan

vågrätt eller lodrätt spelar ingen roll .. ;)går bra vilket som

Har hört att man ska ha lite lut på röret utifall man skulle få kondens så du får avrinning utåt

Jag flyttade min fläktkanal så att den flyttar luften ungefär fem meter vågrätt innan den skickas ut i skorstenen. Innan skorstenen har luften dessutom passerat fyra 90-graders krökar. Det är inga problem med en fläkt av god kvalitet.

tänk bara på att 90-graders krökar ska var inspekterbara.........

Inspekterbara?
Vi har precis rivit ner vår gamla fläktkanal från köksläkten ock kortat av denna.
Vi har centralutsug.
I slutet på kanalen (som sticker ut ca 90 cm från sidoväggen) sitter en T-avgrening som leder ut genom den nu uppsatta snedväggen och ner till spiskåpan. Röret bakom väggen avslutas med ett "lock" men detta ligger numera bakom snedväggen så det går inte att inspektera om man inte skall riva väggen då   :'(
Man kan dock plocka av "flexröret" från spiskåpan och kika upp till där T-röret tar vid, men inte längre då men man kan stoppa in armen och känna om det duger :-[)

Menar du att man måste kunna kika in i rörstumpen vid T-et som sitter bakom inner-väggen?

Vad händer om de inte är inspekterbar - vi bor i bostadsrätt och har kollat med föreningen innan vi byggde men men det hjälper kanske inte så mkt om det är fel *orolig*

Boogie - vill helst höra "nej det är lugnt" - man

Jag hoppas inte jag är totalt ute och seglar, men polar´n som har ventfirma och fixade spirorören mm. sa att det var så när jag drog om mina rör för tre veckor sedan i köket. därför drog jag dubbla 45-gradare istället för en 90-gradare. kan inte regelverket på mina fem, men bör väl gå att finna i cyberrymden...........

pappskallen skrev:
Jag hoppas inte jag är totalt ute och seglar, men polar´n som har ventfirma och fixade spirorören mm. sa att det var så när jag drog om mina rör för tre veckor sedan i köket. därför drog jag dubbla 45-gradare istället för en 90-gradare. kan inte regelverket på mina fem, men bör väl gå att finna i cyberrymden...........

Sotaren gillar inte 90-gradare, deras utrustning klarar inte av det. Dessutom tror jag att man måste hålla sig under 4 m kanal om man inte har någon renslucka på vägen.

Hej,

finns någon här som verkligen vet?

En ventilationskanal ger ett visst motstånd. En köksfläkt skall uppfylla vissa krav. Det beror nog mera på ventilationskanalen än på fläkten om den klarar jobbet.

Först dimentionen, sen antal böjar och längden på röret och ev minsta lutning.
Krav på isolering? Krav på rensluckor?

Oavsett hur bra fläkten är så minskar effektiviteten med kvaliteten på ventilationskanalen.

Dessutom gäller ju hårdare regler för hyreshus och bostadsrätter.

Det finns även generella regler för villa.

Har sökt men endast hittat monteringsanvisning för Futurum fläktar. Böjar verkar inte bra och om längden står att den skall vara kort. Skisserna visar bara kortaste väg upp och om böj så är den mycket mjuk.

Visserligen är draget bra nu i skorssten om man ansluter dit men i sommar blir det skit med det draget. Om fläkten orkar på vintern så är det inte säkert på sommaren.

Problemet har ju 2 sidor.

Dels handlar det om flöde, då försämras funktionen av varje krök röret har, detta problem är ju "mjukt" såtillvida att det inte finns någon absolut gräns för det tillåtna eller möjliga. Det blir "bara" sämre med många böjar.

Men sedan har man ju regeverket som sotaren följer. Det handlar dels om brndsäkerhet, dels om rensbarhet (som också gäller brandsäkerhet, köksfett brinner bra). Vad gäller rensbarhet så skall det finnas en renslucka vid varje 90 graders böj, och på vissa avständ i raka kanaler. Alternativt så kan det tydligen med tvekan vara godkänt att man istället för rensluckan lägger en rensvajer i kanalen. Det är då en tunn stålvajer som sotaren kan binda fast trasor eller vad dom nu drar kanalen med, och dra igenom.

Har du 4 90 graders nböjar så tvivlar jag på att man kommer igenom med en rensvajer.

Brandsäkerheten handlar om att man skall tåla att det brinner i 15 minuter inne i röret utan att elden sprider sig utanför röret. Det innebär att röret måste isloleras med minst 30 mm minerlaull eller byggas in i en kana´l av gipsplattor. Det frmagick av en anna tråd här för ett tag sedan att man tydligen kan montera ett brnadspjäll i stället. Det är ett spjäll som stänger sig som en råtfälla om det blir varm inne i kanalen.

Thermex har gjort en bok som ger lite hjälp hur du ska dimensionera rör och vilket mottryck som uppstår vid olika effekter på fläktmotorn, längd på röret, antal böjar samt dimension på röret.

Kolla in http://www.spiskupor.com eller gå till en thermexåterförsäljare och norpa ett tryckt exemplar.

I vårt fall (20 kvm kök) blev valet solklart: Fet extern fläkt som sitter på vinden, 160 mm på röret, fast vi har å andra sidan 2 st 90-gradersböjar och ca 8 meter pipa....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.