18 212 läst ·
4 svar
18k läst
4 svar
Diskmaskin - vita kalkfläckar. Salt?
Hej!
Jag får vita fläckar på mina svarta teflonpannor och kastruller när jag diskar. Glasen blir ganska bra. Vattnet har dh 5,6 enligt Stockholm vatten så då bör jag inte behöva avhärda enligt bruksanvisningen på min nya diskmaskin. Jag ska testa men tror ni att sköljmedel fixar det? Enligt bruksanvisningen går gränsen vid dh 6 innan man behöver salt. Var köper man förresten salt om jag behöver - på ICA?
Har handdiskat till och med nu och inte insett hur skönt det är med DM.
Jag får vita fläckar på mina svarta teflonpannor och kastruller när jag diskar. Glasen blir ganska bra. Vattnet har dh 5,6 enligt Stockholm vatten så då bör jag inte behöva avhärda enligt bruksanvisningen på min nya diskmaskin. Jag ska testa men tror ni att sköljmedel fixar det? Enligt bruksanvisningen går gränsen vid dh 6 innan man behöver salt. Var köper man förresten salt om jag behöver - på ICA?
Har handdiskat till och med nu och inte insett hur skönt det är med DM.
Jag har köpt diskmaskinsalt på Obs.
Men, en teflonpanna klarar väl inte diskmaskin? Det är väl handdisk som gäller - i allafall de jag äger. Likadant med aluminium & trä det går inte heller ihop med diskmaskin.
Förmodligen är det diskmaskinsmedlet som är "boven" inte själv diskningen, maskindiskmedlet är mycket starkare än vanligt diskmedel.
Kuriosa om diskmaskinmedel:
Lärde mig av mamma hur man får bort mjölk/div som kokat fast i kastrullen; häll i lite vatten och en del diskmaskinpulver, koka upp, låt svalna (i egen takt), maskindiskmedlet "lyfter" det som kokat fast och det är lätt att få bort.
Men, en teflonpanna klarar väl inte diskmaskin? Det är väl handdisk som gäller - i allafall de jag äger. Likadant med aluminium & trä det går inte heller ihop med diskmaskin.
Förmodligen är det diskmaskinsmedlet som är "boven" inte själv diskningen, maskindiskmedlet är mycket starkare än vanligt diskmedel.
Kuriosa om diskmaskinmedel:
Lärde mig av mamma hur man får bort mjölk/div som kokat fast i kastrullen; häll i lite vatten och en del diskmaskinpulver, koka upp, låt svalna (i egen takt), maskindiskmedlet "lyfter" det som kokat fast och det är lätt att få bort.
Det du får på disken är nog torkfläckar från vattnet. Hade också det problemet i början, men med lite Pona Spolglans i maskinen så var de väck!
// WM
// WM
Hade det problemet med min diskmaskin oxå, vita fläckar på glas o mina svarta tallrikar. lösningen är faktiskt spolglans, köpte skonas o det duger faktiskt!nikasp skrev:Hej!
Har handdiskat till och med nu och inte insett hur skönt det är med DM.![]()
Lycka till!
Jag testade nyss med spolglans och det blev inte riktigt bra. Man kan justera upp spolglansanvändning i maskinen men jag ska nog testa med salt också. Kan vara så att stekpannan och kastrullens beläggning börjar bli lite sämre. Märks väldigt tydligt att det blir massor med vit beläggning när jag t.ex. kokar pasta. Märkligt för jag har bara flyttat 5 minuter inom stan och tycker att det är mer märkbart här.
Klicka här för att svara