Vi renoverar vårt hus med så många ekologiska lösningar som möjligt. Huset är ett gammalt missionshus från förra sekelskiftet.
Från början ville jag att vår snickare skulle bygga ett kök helt i trä, stommar och allt, men kostnaden skulle bli för hög. Fick nys om Marbodals Svanmärkta kök. Alltså "snälla" MDF-luckor och sågspånplattestommar. Dock också för dyrt för oss.
IKEA återstod. Med sina sedvanliga stommar- och luckor och förbaskat bra pris. Det känns bara så tråkigt att sätta in detta kök i ett annars så "hälsosamt" och välbyggt hus.
Jag har ringt IKEA för att höra mig för varför de inte Svanmärker o.s.v. De hävdar att deras kök är miljövänliga och att de följer EU´s hårda krav. Är det så farligt med MDF- och spånplattor (formaldehyd, lösningsmedel m.m.) som man kan tro? Ligger det och pyr ångor av giftiga gaser varje dag där i köket om jag köper det? Jag är förvirrad!

C
Ett träskåp kommer att vara i fint skick om 100 år. Ett IKEA-skåp kommer att se ut som skit om 20. Om du räknar in livslängden (vilket du självklart måste göra om man skall tänka ekologiskt) så vinner träköket stort även i pris. Det är så du måste jämföra.

Att IKEA:s produkter uppfyller EU:s "hårda" miljökrav är väl ganska självklart, annars skulle de ju inte få sälja dem i EU. Däremot är de förmodligen så långt ifrån ekologiska man kan komma utan att bryta mot någon regel, och kvalificerar sig knappast för t.ex. svanenmärkning.

Nu beror det väl lite på vad man vill uppnå med sitt ekologiska byggande.

Om det handlar om att ha så få suspekta kemikalier som möjligt i sitt hus, eller om det handlar om att ha ett globalt miljömedvetande.

Om det handlar om oro för vilka effekter IKEA stomamrna kan tänkas ha på er så tror jag att dagens teknik för att göra spånskivor är OK. Man har tagit smällarna på 70 och 80 talet med de ohälsosamt stora emissioner. Idag finns ett annat medvetande om problemet.

Handlar det om ett globalt perspektiv så är antagligen inte IKEA produkterna optimala, men det är inte självklart att den lokala snickaren är så mycket bätttre. En storskalig industriproduktion som IKEA har är ofta optimerad för att utnyttja råvaror och energi så optimalt som möjligt. Och det är sannolikt så att det lim och lack som den lokala snickare använder är totalt mer milöpåverkande än det som används industriellt (mer spill i den lokala småskaliga produktionen). Vidare så blir det nästan säkert mycket mer spill av träråvara vid småskalig produktion än vid industriell produktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.