Vi har bestämt oss. Det blir induktion. Men vilken?

Vilka speciella krav skall man ställa på hällen och finns det några specifikationer man bör titta efter?

Vill jag också veta. Jag har valt miele i de andra vitvarorna men tvekar på deras induktion främst med tanke på priset, det dubbla.
Siemens har jag hört andra varit missnöjda med. Husqvarnas ska vara prisvärd.

Det jag skulle rekomendera, efter att haft två induktionshällar i olika hus, är att välja en utan en list runt om, dvs en plan glasskiva bara.

Varför? Jo, det samlas med tiden smuts vid denna kant som ser tråkigt ut och är svårt att få bort.

Vi har just nu Husqvarnas Profinett. Den valde vi just med hänsyn till det jag skriver ovan och att den är bredare än standard vilket ser bättre ut under vår frihängande fläkt. Den hällen har en alu-list i framkant, mellan "plattorna" och "knapparna" men den sitter på magneter och tas lätt bort vid rengöring.

Det finns de som säger att kanten runt om är bra när det kokar över men det problemet finns inte tycker jag, dels slutar det ju koka direkt på en induktionshäll om du sänker värmen eller stänger av och hur ofta kokar saker över!?

Ja, det var mina tips och erfarenheter av induktionshäll under de ca 5 år vi haft det.

/Lisa

Bra Lisa! Håller med!
Det är dessutom fult när hällen ligger uppe på bänkskivan.
Jag vill att den ska vara helt nedsänkt, inga kanter! >:(

Där håller jag dock inte med, då vår ligger uppepå!!!

Ber om ursäkt att den är lite smutsig....

• Spis_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Electrolux blir det för vår del. Det ni kan titta på är placering av knappar och plattor som skiljer sig mellan tillverkarna. Sedan är frågan vad för slags kant ni ska ha.

Bor du i Stockholm med omnejd så är den här väldigt prisvärd http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=2010 . Kostar 5.990:- vid avhämtning men nästan det dubbla 10.610:- på tretti.se (som ju brukar vara väldigt billiga).

Snygg är den också (även om den har list) och borde matcha nästan alla andra märken (så länge det är RF).

Gorenje då? Vet med mig att de har någon modell med fasad svart kant. Mycket snygg, men är Gorenje ett bra märke på en häll?

Gorenje blev det för oss, men vi har inte börjat använda den än så jag vet inte hur bra den egentligen är.

Någon annan som har Gorenje??

Vi kör på Siemens 80cm induktion med facett design. Hur nöjda som helst. Vi ville inte ha en häll med massa mönster och skit, utan så ren som möjligt. Kan rekommendera Siemens iaf, vi har deras sortiment rett och slett på alla vitvaror.

Som gammal vitvarusäljare så betraktar jag Gorenje som ett prisvärt alternativ inriktat mer mot design än mot massor av finesser. Kvalitets och prestandamässigt placerat någonstans i mitten av alla varumärken. Helt ok.

Sylvester skrev:
Som gammal vitvarusäljare så betraktar jag Gorenje som ett prisvärt alternativ inriktat mer mot design än mot massor av finesser. Kvalitets och prestandamässigt placerat någonstans i mitten av alla varumärken. Helt ok.
Vore spännande hur du som "ex-professionell" skulle lista Whirlpool, Siemens och Bosch?

Vi har också valt Siemens! Snygg, ren och enkla linjer. Ovan denna har vi en 90 cm Gorenje fläkt!

//Manderberg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.