Kök
elof: Det rostfria överlåter jag till någon annan, men valnöten har jag ett bra tips till :) Eftersom du bodde i sthlm så tycker jag du skall höra med pondus snickeri på kungsholmen, mycket bra utbud och väldigt bra service. Hittar du inte vad du söker på hemsidan så hör med dem, de fixar det mesta. Länk: http://www.pondussnickeri.a.se/index.html Direktlänk till bänkskivor:
Henriettae: Som redan sagts: eftersom ståt inte är helt vit utan med dragning mot gult måste man helt klart ha täckskivor. Sedan är det en helt annan diskussion om man köper ett kök som faktiskt är helt vitt. ;)
BWF: Någon som vet om det finns ett fristående kylskåp, rostfritt utförande som är mindre än/lika med 50 cm djupt ? Märke spelar mindre roll. Ska stå i badrum/relaxavdelning om någon undrar varför djupet har betydelse..
Testat_det_mesta: [citat] Kanon! Ska försöka med Ballingslöv, Myresjökök, Marbodal och ett snickeri. Fick ett tips alldeles nyss om ett snickeri. SKa följa upp det och återkomma.[/quote] Jag har nu fått ett anbud från ett snickeri vilket är ca 23' billigare och vi får vad vi vill ha. Återkommer med mer info
moken: [citat] Har också köpt ett Zambokök som jag inte monterat ännu och är lite nyfiken på hur du löste ditt problem? Lägga gärna upp en bild på hur det ser ut också.[/quote] Har inte löst biffen ännu, har bara skruvat fast högskåpet ännu så länge. Det fick man med några plåtvinklar smo man satte inv och skruvade igenom. Andra överskåpen får man nog dra genom masoniten, iaf var
HenricM: Söker man på inox här på forumet så är det nån som skrev att det är el-förzinkat? vet inte vad det innebär men... :-? Hoppas att det inte blir några problem iaf. Skiljer trots allt 4000kr mellan Inox-skåpet och det "riktiga" rostfria.
Severus: [citat] På Intema i Orminge, som är återförsäljare av bl a Ballingslöv. Pratade personligen med en säljare på plats.
Con: Vi blev varnade för detta av samtliga köksleverantörer, Tibro, Mobalpa, Ballingslöv, privat firma som levererar Länghemskök så nog tror jag problemet är väl känt sedan tidigare.
Wilmer: Om jag inte är helt fel på det så finns det 13A säkringar som man får köra på 1,5mm2. och 13A 230V ger nästan 3,0kW.
pinebar: Hej! Jag har också 9 års bra erfarenhet av Grams kyl/frys. De är stora inuti relativt andra märken och har ett bra koncept med skivor på framsidan som man kan byta för att matcha sitt kök. :) Ulrica
lbg: [citat] Nu har jag fått köksritningen! Det är några småsaker jag fortfarande vill ändra, men här kommer i alla fall priset på stenskivan som är 40 mm hög: 2.30x0.60 + 0.60x0.60 + 1.30x0.70 = 23 400 kr. Då inkluderar det ett hål för hällen och två rundade kanter.
Linjemontoren: Ett tips om du ska ha tag i billig sten.. hörde en arbetskompis dotter hade fått tag i nån gravstenstillverkare i finland som hade huggit ut nån enorm bänkskiva åt dom för en hyfsad slant.. hördes som enda sättet att få ut skivan från huset igen var att knäcka den i delar :)
AndWig: Jag tycker inte heller om att bli pressad till beslut. Detta gjorde jag väldigt klart för säljaren, och sa att jag inte ville stressa fram ett beslut utifrån deras kampanj. Vi hade troligtvis valt deras uplägg ändå. men jag kan förstå vad du menar med "stående" kampanjer.
triumph: Fräsa ur, det var en bra ide´!! Åtminstonde på överskåpen. Tackar !
gaia: hade inbyggd ugn och separat häll köpta 92. Då var det hög kvalitet och med bekväma och praktiska tekniska lösningar jämfört med andra märken. Något dyrare var det också. Som fex sänkbara reglervred som lyste när dom var på och kunde trykas in under användning = barnsäkert, städvänligt. Mycket enkel/ användarvänlig digital reglage för ugnen och inbyggd ugnstermometer som
A.Nygren: http://www.tretti.se har ruskigt bra priser på det mesta. Ta en titt där, vi kommer nog köpa alla våra vitvaror från dem. Det är tydligen inte helt omöjligt att pruta med dem heller.
Ellax: Vi beställde vår diskbänk hos Västbo Plåt (www.vastboplat.se). Eftersom de endast säljer till företag fick vi beställa via ombud (arkitekten).
grellan: Är det någon son har köksö i sitt oden eller mimer???
mikkat: Tror inte de är mång centimeter då de är gjorda för att hällen skall sitta ovanför ugnen. Enklaste är nog att fråga i en vitvaru affär. Säker på att du vill ha hällreglagen vid sidan av hällen ? /M
cpalm: Vad är dyrt? Svårt att komma med tips om man inte vet var smärtgränsen går... Det finns ju massvis med snickerier som tillverkar köksinredning på beställning. Sök på snickeri i köksdelen på forumet så lär du få en massa bra tips. Det är dock inte heller direkt billigt.
Rambo: Hej, vi använde stämjärn för att göra spår i täckskivan för att dölja kablarna. Det var inga problem alls.
JohanNilsson: Hej Det finns olika klimatklasser på frysar. SN 10-32 C N 16-32 C ST 18-38C T 18-43 C Kompressorn jobbar inte som den ska under 10 C. Mvh Johan Nilsson
Jaol: Tack för era svar :) . Får nog ta mig en tur i helgen.Bor ju i ett ganska litet samhälle. Någonstans borde det ju gå att få tag i ;). Har ni fler tips så mottages de gärna ;D
Haagbard: Bra lösningar :) Då slipper man ha kryddhylla över hällspisen........och minimerar risken att råka tappa kryddburkar på hällen :)
Ankipanki: Jag tycker det var jättesnyggt med dom små skåpen! *avundsjuk på ert kök*
Trivia: Jag har haft samma tankegångar som du men löste det genom att sätta nytt kakel ovanpå det gamla. Om nedre raden kakel förstörs vid borttagandet av diskbänken så är det lättast att lägga i en bit rot gips 6mm tjock. Tror du klarar det alldeles utmärkt.
Johan47: Tack Lillbjörn för ditt svar. Om man sätter igen väggen mellan köket och lekrummet så får man en hel vägg även till vänster. Där kan man kanske sätta vitrinskåp på golvet? Altandörren och fönstret mot baksidan är flyttbara då dom ändå skall bytas ut. Jag bifogar en snabbskiss över en tänkbar lösning, som vi funderade fram igår, på hur köket kanske skulle kunna se ut.