Kök
RenoVera: Hallå hallå, :D Finns det några som har bilder på sina kök. ;) Gärna med överskåpsraden monterad lite högre än dessa standard 50cm, men även andra höjder är intressanta. Har så gräsligt svårt att bestämma mig för hur vi ska göra, eftersom jag inte alls kan tänka mig hur det kommer att bli. :-/ Behöver INSPIRATION. // Fia
miis: Hej igen! Nu har vi i allafall fått BRF godkännande att riva vägg + en genomgång i vad som vi väntar oss innanför väggen. Sen om vi gör det eller ej får vi se. En pensionerad inredningsarkitekt sitter i styrelsen och så vi fick lite tips o råd från henne med. En granne hade tydligen gjort det (väggen) med lyckat resultat och med tanke på att man ändå får 40cm mer så lutar vi
sigpl: Primer. Har du stora plattor behöver du inte göra mer. Ska du sätta mosaik, så bör du spackla upp fogarna mellan gipsskivorna.
Fagerborn: Tack för tipset. Det jag hittade var fästkuddar, jag tror de fungerar på samma sätt ?? Det gick att pilla bort spårlöst efteråt :D
mikkat: Ett tillägg att pratar vi en traditionell spis eller vanlig häll så kan själva kastrull botten vara så varm som 350 grader, detta torde den inte vara på ex en iduktionshäll. /M
Hubbe: Hej! Undrar om det finns någon som har erfarenhet av Gysingeköket i Gävle? Se http://goto.glocalnet.net/gysingekok/ /Hubbe
tommyand: Någon som kan hjälpa oss med belysningen i vårat kök (se ritning) och vardagsrum, det är ryggåstak längs väggen i mitten, väggarna går ända upp i tak, c:a 4 meter ,skall man ha spottar eller ej eller nåt mjukare längs sidorna ?, och hur gör man vid matplatsen, ser det snyggt ut med en lampa ovanför bordet. Tacksam för förslag
Fagerborn: jag håller med om att kungens kurva har allt, och barkarby-'annexet' är väl mest till för att ikea ska vara hyggligt representerade på norra sidan. men efter senaste utbyggnaden i kungens kurva drabbades jag av klaustrofobi (första gången i mitt liv) när jag gick i zick-zack-labyrinten för att komma fram till kassorna. jag var tvungen att be personal leda mig ut fortast möjligt. det
Drogen: Har precis avlutat kakelsättningen i köket. Golv i Alm (lite som ek fast "gråare"), luckor i björk med rostfria handtag, mörk grå bänkskiva, rostfria vitvaror. För att inte blanda för mycket har vi valt 10x30-plattor där skiften ligger om lott med en halv platta. Om man bara ser kaklet uppfattas de nog som vitt men mot en riktigt vit platta ser man att kaklet är aningen cremefärgat. ,
andahl: Hej! Planerar att renovera köket i min fritidsstuga från 1946. Tanken är att skapa ett traditonellt lantkök med "nordiskt ljus". Köket är litet till ytan (10 kvm) och på golvet ligger det ett trägolv i furu. Vad föreslår ni för färg på skåpsluckor/kakel? Färg på skåpsluckor som jag funderar på är vit, vanilj eller cappuccino (ljus grå). Tacksam för ideér! //Anders
gitolars: Jag tycker att jag inte får någon bra träff när vi söker, men efter att studerat dessa kök så visst finns det skillnad på kvaliten mellan köken. Frågan är nu, är det värt så mycket mer, 31000:- är rätt mycket pengar. // Git o Lars
Saxpy: Hej, detta är vanligt i USA också, iallafall i kalifornien där jag bodde med kaklad bänk i nästan tre år. Jag skulle aldrig få för mig att skaffa det. Det är grymt opraktiskt. Inte nog med att fogen blir missfärgad(tydligen kan man behandla den för att slippa det problemet), det är ojämt som i tidigare inlägg. Dessutom är det inte så lätt att torka av en sån yta, brödsmulor och
hustomten123: Epoq har en diskmedelspump. Har däremot ingen aning om hur kvaliteten är på denna. http://www.epoq.se/2_3_5.aspx?senderId=m2&undersenderId=u3&id=1
Sweli: Så här blev till slut vårt val av kakel till Ballingslöv Meny med herrgårdstillbehör [bild] Spansk kakel i gammal stil och en del av väggen med tegel. Här är några kakel i gammal stil som kan passa [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
cpalm: Skall lägga plastmatta under bänkskåpen som läckageskydd. Var tusan hittar man plastmatta i lämplig bredd? Känns ju trist att skära bort och kasta 75% av materialet... :( Är det lämpligt att lägga denna på en tunn masonitskiva, eller t.o.m löst på golvet? Har ingen större lust att limma fast en matta på en 80 år gammal fin stavparkett... Det är inte någon i stockholmstrakten som
carren: En fråga, förresten: Upplever du att det är bökigt att öppna lådan för att slänga skräp? Jag tänker tex på att man ju ofta står och tar upp tex potatisskal ur vasken och slänger dem i kompostpåsen. Vi har kompostpåsebehållaren uppskruvad på insidan av diskbänksskåpet så då kommer man ju åt att öppna och kasta utan problem. Men hur är det när man ska dra ut en hel 80 cm
lastkaj: Jag letar efter ett kylskåp som är 90cm brett i ställt för standrad 60cm. Är det någon som känner till det? Jag vet att det finns side-by-side som är 90cm, men jag är endast ute efter kyl - inte frys. Det gör inget om det inte är lika djupt som standardkylar utan får gärna vara lite "grundare".
Murare_i_15: Hej Jag hade fäst den med kakelfix som tar granit. Mvh Muraren :D
Fifflan: Vi har precis monterat vårt kök från ikea och jag kompletterade i efterhand med diverse saker från just Blum. Bland annat bytte jag ut det nedre gångjärnet i varje skåpsdörr, mot ett gångjärn som har ett fyrkantigt hål istället för ett ovalt, som gjorde det möjligt att montera luckdämpare i själva gångjärnet. Alternativet är att borra hål i stommen och trycka i en dämpare.
Betong: Bågfilsblad! Det är väl det som ger minst skador. Lyft i ena hörnet och såga. Kila och fortsätt på nästa stomme. Är ni två så blir det lättare. Kaklet är väl förhoppningsvis satt några millimeter ovanför skivan. Skär bort fogen först.
MatildaSofia: Brorsans kök är uppe, han valde efter min guidning i köksdjungeln också Falerum, enkel ramspegelucka helt i ek! Blir jättefint. Snickarna som satte upp det sa att de aldrig sett ett så gediget kök. Bra kvalitet! Trevlig helg. :)
hen_rik79: Hej! Nu har jag inhandlat 5 st spottar + trafo. Tyvärr var den ej dimmningsbar, men det gör inget för ljusutbytet är inte så jättestort. Jag testade att sätta 3 st spottar på samma yta som lysröret satt på, och om man jämför så ger spottarna ifrån sig ett ganska "fjuttigt" ljus... tveksamt om det går att arbeta i det. Hur ska man tänka när man ljussätter i kök med spotligts?
Kicki_S: Hej, Har fått in några prisofferter på kök. Vill gärna även jämföra mot vad det blir för prisskillndad och kvalité av att anlita en snickare. Någon som känner till en duktig snickare på köksinredning och luckor i Sundsvallstrakten?? Har hört att det ska finnas en bra i Ånge, men har inte fått tag i vem. mvh Kicki
Mikael68: Hej Har börjat kolla på bänkskiva till vårt nya kök. Vi har tänkt oss det klassiska mönstret "virrvarr" i laminat och behöver en 460 cm lång skiva. Enligt lg-collection och marbodal kan den bara tillverkas i lite drygt tre meters längder och skulle alltså behöva skarvas. Det har jag dock ingen lust med, och undrar om någon känner till en leverantör som kan skaka fram en HEL
Fagerborn: Man kanske kan förstärka kortänden på bänkskivan med vinkeljärn som stöds av en bräda inne i bänkskåpet. Kanske 3 vinkeljärn som håller bänkskivans kortsida i schack. Åtminstone en 4 centimeter måste man nog in från sidan.
Viktoria: Någon som vet om det går att få Ballingslövs meny med herrgårdstakanslutningen ända upp till taket om man har 2,70 i takhöjd?
NUB: Hej Har ett riktigt snickarbyggt kök från början av 1970-talet som nu skall ut. Luckorna är av furu och här är inget massonitskivor utan riktigt hantarbete. Skåpen är ramskåp med ytterligare en spel inuti. Bänkskiva brun laminat. Köket är rel stor. Det handlar om två fullhöga skåp, 4 väggskåp och 6 golvskå varav ett är ett hörnskåp (men allt står i ett litet kök på ung 14
Honey_: Har valt ek kök, kommer nog att ändra till fullhöjd. Rostfria vitvaror och ekgolv. Kommer att sätta in något vitrinskåp. Vad fägr färg på klinkersen och bänkskivan? Har tänkt tegel ovanför och längs med kåpan, men någon som vet var jag kan hitta snyggt tegelkakel? HJÄLP! och sen har jag tänkt svart/grå granitskiva (se ut som granit iaf :D ) Sen ljusa tapeter samt spotlights, vad