Kök
Henriettae: Ser ingen anledning till att inte ha fullhöjd, av de skäl som de ovan angivit.
Datorgumman: I Ikeaprogrammet välj : Arkiv - Spara som - Filformat: Bitmap filer(*.bmp)
Rogerio: Gjorde detta i mitt kök i höstas o mitt hus är från -37. Där det inte fanns rör utan det skulle dras ny el valde vi att fräsa nya spår sedan vräkte vi på med ett lager gips på detta. "1: Handlar det om att ta ner skåp och sådant som "sitter löst" och så fräser man spår för elen i de befintliga väggarna och spacklar igen hela härligheten?" Vet inte riktigt om jag förstår dig
Bigfoot: Singlade slant mellan "kök" och "inredning"... Var får man tag på en liten smidig mikro? Vi tänkte ställa den i ett hörnskåp. Whirlpool har en som är rundad baktill just för att passa i hörn, men den är för hög. Den får max vara 340 mm hög och måste antingen vara rundad baktill eller så pass liten att bredd + djup sammanlagt är max 730 mm. Gärna billig också då den främst
Boris: Vi har en AEG som har denna förhatliga list. Annars MYCKET nöjd! Vi blev övertalade att ta den med smutssamlande list för att risken var så stor att man kunde slå ur flisor från kanten.. vilket jag som lekman idag finner väldigt förvånande!!! Induktionsfunktionen är annars enormt lätt att jobba med! Min fru var häromdagen och hälsade på sin mor, och skulle hjälpa till med maten,
linusohman: Jag skulle använda Spax 6x70. De fungerar bättre än vanlig montageskruv. Du kan även skruva bänkskåpen med dem. Det blir garanterat bättre än att spika fast en planka.
Patte: Det beror ju på vilket hus du har. Har för mig att detta har diskuterats tidigare på forumet så prova att söka. Men om du tar kyl och frys och flyttar dem så att du får en öppnare planlösning så kan du ju göra köksön i mitten av köket (detta gäller typ Höner med öppenplanlösning som tillval).
Manderberg: Vi har låtit en ljussättare planera belysning i vårt kör. Hans rekomendationer är att köra 1 spot/m2 samt extra belysning på arbetsytor med ljusramer eller spottar. Spottarna är 35W Gissa om elektrikern blev glad ;D //Manderberg
Milla66: Har vitvaror i aluminium från AEG, de ser lika ut i nyans allihopa tycker jag. Är väldigt nöjda med dem och tycker aluminium-look är jättesnyggt! ;D Har en bild på vårt kök här om ni vill se: http://www.familjeliv.se/krypin/cjn/gallery/php2k0ncw.jpg
jojjje: Om plats finnes, spika ihop regelverket på golvet och res det sen! Det är mycket lättare att loda in väggen då, och så går det fort!.... tycker jag iallafall!
c-son: Finns det någon som har erfarenhet av italienska Arrital? Är det bra kvalitet? Vi är intresserade av vita laminatluckor som heter Fantasia. /Karin
zankan: He he...Å fördelen med det är att man får ytterligare en titel på visitkortet.... Undra om man kan få ett sånt där kniv block fast med en hund eller en kanin istället...Det skulle jag tycka va rätt najs....
Illunion: Som redan har nämnts ovan, fräs ur under skivan för skarvbeslag. Om möjligt, komplettera även skarven med ett par kex (Lameller) för att förhindra rörelse på "höjden". Tveka inte vad gäller lim, det nästan måste du ha.
Jonasc: Japp! Ska montera nu i veckan. Återkommer glad eller ledsen ;)
Fagerborn: Och inuti skåpen. Prickarna längst in är dels ett hål för en skruv som inte monterats och ett hål för el som inte heller dragits ännu.
carren: Hallå! Någon om kan något om avluftningen till köksavlopp? Gården tex att flytta på? Anledningen till att jag undrar är att vi har en avluftning med extremt knepig placering i vårt kök. Avluftningsröret går nämligen på INSIDAN av köksväggen och är inbyggd i gipsskivor. Den här puckade placeringen gör att det ju blir omöjligt att tex ändra placeringen på diskhon och det blir
elof: Det återstår dock ett alternativ! Begär en offert på endast hurtsen från kökstillverkaren och fixa sen skivan själv. Går du till ett snickeri så ligger ek-skiva på ~ 2 000 SEK / m², och då kan du få hjälp att såga till den i rätt storlek m.m. Låt oss säga att du får betala 4-6 000 för skivan, då har du 30.000 över till hurtsen :) /AB
hempularen: Nu beror det väl lite på vad man vill uppnå med sitt ekologiska byggande. Om det handlar om att ha så få suspekta kemikalier som möjligt i sitt hus, eller om det handlar om att ha ett globalt miljömedvetande. Om det handlar om oro för vilka effekter IKEA stomamrna kan tänkas ha på er så tror jag att dagens teknik för att göra spånskivor är OK. Man har tagit smällarna på 70 och 80
Micke_1: Ok det var ju nytt, det är ju märkligt, jag skulle lämnat tillbaks dessa om det hade blivit så för mig. Våran micro heter -EMS 2685X Och ugnen- EOB 5620X Ja det är inte samma på Ugn/Micro som kyl/frys för vi valde de med antifingerprint på kyl/frys dessa blir lite mörkare, men det finns nog med det "vanliga" rostfritt men med ungar i huset så blir man nog tokig på att putsa hela
nikasp: Jag testade nyss med spolglans och det blev inte riktigt bra. Man kan justera upp spolglansanvändning i maskinen men jag ska nog testa med salt också. Kan vara så att stekpannan och kastrullens beläggning börjar bli lite sämre. Märks väldigt tydligt att det blir massor med vit beläggning när jag t.ex. kokar pasta. Märkligt för jag har bara flyttat 5 minuter inom stan och tycker att
Testat_det_mesta: [citat] Jag tror på spottar som man placerar t.o.m. lite tätare än bilden visar. Med dimer så blir det kanon. Min elektriker håller stenhårt på spottar. Snyggt kök föresten ... :)
-Nicke-: Jag använder alltid vanliga molly(gipsankare) till spånväggar. Tycker inte skruva känns helt tillfredsställande. Beror lite på vad det är för stommar också.Kan man välja infästningspunkt kan det funka med skruv så man har möjlighet att hitta reglarna.
Wintermute: Kolla in Stalas EkoLine-sortiment (www.stala.com) med källsorteringslösningar. Finns i olika storlekar samt med möjlighet till dörrmekanism. Har en Stala Eko2-1 under diskbänken som jag köpte från Culimar (www.culimar.se) här i Sthml. // WM
spirp: Precis som Morsan skrev här ovan, så är en inbyggnadsugn en fritt placerbar ugn, medans en inbyggnadsspis (eller underbyggnadsugn) har styrelektronik och vred för en häll, och därför måste placerar inom rimligt avstånd från denna (vanligtvis i skåpet under hällen). I IKEAs katalog syns detta på de modeller som kallas OBU, då de har fyra extra vred, som är tänkta att styra hällen.
-Nicke-: Nu var det ett tag sen jag såg en Marbodalkarusell,men så vitt jag minns ska det väl gå att montera in den i en IKEA stomme förutsatt att den går in vill säga.. Värt dock att tänka på är att IKEAs karusell är fäst både uppe i ribban och nere i stommen medan Marbodals bara är skruvad nertill. Jag tycker personligen IKEAs stommar är lite kexigare så jag vet inte om jag skulle
morsan: Se där ja :) Och jag som letade så länge men inte hittade något :-[ Men det beror kanske på att det inte står i texten ;)
Fagerborn: [citat] Ja, visst var det elakt ::) Betala dyrt för att bli utskrattad i sitt eget hem :D Nu är diskbänken uppe och den sitter ända in till kanten. Den är lutad någon millimeter enligt alla konstens regler så vattnet ska rinna åt rätt håll. byggaren > varför gillar du inte kanten ?? den kommer att ha samma funktion som vattenstoppare även om kanten inte går rakt upp.
johan77: Jag tycker den vanliga vitlökspressen är rätt enkel att rengöra -- jag rensar den med fingret samtidigt som jag trycker med diskborstens strå från andra sidan. Men för det mesta finhackar jag snarare än river vitlöken. Min flickvän har ett minirivjärn för vitlök som hon gillar, just för att det är lätt att diska.