Hoppas någon kan tipsa mig om följande. Jag behöver en fritt hängande spiskåpa till en köksö. Kåpan ska vara i rostfritt och ha cirkulär bas som den här. Om det är glasskiva i botten eller något annat spelar inte så stor roll. Finns det andra än Thermex som har liknande modeller? Andra tillverkare tycks ha reklangulär bas på sina fläktkåpor.

Vi har 2,80m i takhöjd men det borde väl inte skapa problem. Det som är lite osäkert, är hur dragningen av vetilationskanalen till takfläkten ska ske. I mitt fall finns ett sovrum rakt ovanför köksön, så en vertikal vertilationskanal är inte möjlig. Kan man göra dragningen delvis horisontellt i bjälklaget eller undertaket?

Tacksam för alla tips.

Man kan i princip dra precis hur som helst, det enda som begränsar dragningarna är att för varje böj så avtar effekten med X%, och det blir ju givetvis värre med ju mindre kanaldimension du har. Detta skall du tänka på när du väljer fläktstorlek, själv valde jag en fläkt som teoretsikt klarar 280 l/s= 1000m3/h, vilket borde resultera i 800m3/h med alla kanalböjar.
Tänk också på att du någonstans måste få in en ljudfälla på vägen ( längd = 6-900mm )

välkommen jive till forumet.

hur ser en ljudfälla ut och hur monteras den?

Menar du ljuddämpare, lik de man har i övriga ventilationssystemet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.