Hej!

Är det någon som har koll på vilka handikappsnormerna är?

Fundera på att göra en fast köksö med 3 sittplatser på en totalyta av 22 m2 i kök/matplats. Vill gärna ha L-format kök men osäker på om detta tillåter en fastköksö.
Tips någon.................?

Väntar på svar från alla e rkompetenta på detta form!
Mvh

På våran köks ö blir det 1,20m mellan kyl/frys och köksön Sen blir det 1,50m mellan diskbänk och köksön. Vårat kök blir som ett U nästan. Du kan kolla våra hemsida och ritningar så ser du hur det ser ut. Jag vet att det är godkännt i alla fall.
http://juslin.holseng.se
Men vart normerna går har jag ingen aning om. Ett annat tipps kan vara att gå till någon som kan rita upp ditt kök. Tex vita huset, electrolux, tibrokök mfl dom vet normer och vad du får och inte få. ;)

Handikappanpassning skiljer väl sig åt beroende på vilket handikapp det gäller? Dessutom är det väl mest själva anpassningen av arbetsmöjligheterna som är viktiga, typ höjd på arbetsytor och åtkomst i skåp och lådor?

Om du undrar över mått för rullstolar så har jag för mig att det mått som krävs för att rullstolar ska kunna användas är minst 1 m i dörrmått och 130 cm golvyta och svängradie för att rullstolen ska kunna vändas.

En bostadsanpassning görs efter vad handikappet ifråga kräver. Det kan vara allt ifrån att nå upp till köksbänken sittandes i rullstol, kanske behöver man fritt utrymme för benen för att lättare kunna nå upp med armarna. Kan behöva höj- o sänkbara arbetsytor för att dessa ska kunna användas av olika personer. Dörrar breddar man efter hur mycket som behövs, beroende på hur brett hjälpmedlet är.

Är det så att ni vill bygga bra för ev framtida funktionsnedsättningar/hjälpmedel eller är ni i behov av det redan idag? Behöver ni redan idag ha bostaden handikappanpassad råder jag er till att ta kontakt med kommunens arbetsterapeuter som ev kan svara på era frågor.

Själv tänkte jag mycket på framtiden o vad som kanske komma skall. Tex valde vi därför ett enplanshus (slippa trappor), låga trösklar o hög toalettstol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.