Blev tipsad av en gas-kille att jag skulle ha 12mm prisolrör mellan gasolflaskan och gashällen. Jag köpte rör och borrade hål i ytterväggen. Nu verkar det dock som att alla gaskopplingar görs med 8mm, vilket gör det otroligt svårt att hitta kopplingar för 12mm mellan rör och slang.

Någon som vet var jag hittar sånt?
Och, kanske ännu viktigare, är jag helt fel ute med 12mm prisol till gasolen!?
 
Det är ju alldeles utmärkt. Du får ju lägre genomströmningshastighet och mindre tryckfall, alt. rejält med utrymme för gasen om du har många brännare.Jag har 14 meter 12mm glödgat kopparrör i en pansarslang. Gasinstallatören sa att 8mm troligen hade räckt även till en 9kW-spis, men röret var ju gratis så varför inte använda det.
Kopplingarna är ju in princip vanliga Vatette med lite gaspackningslim. Inga konstigheter med det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.