Hej!

Vi står i begrepp att borra för våra handtag till köksskåpen (225 resp. 160 mm långa är själva handtagen; har inte cc-måttet mellan skruvhålen här och nu..) Någon som har några tips på hur man smidigast utför detta arbete? Kan man göra någon slags mall?

*Ursäkta en dum fråga*

För att alla handtagen skall komma exakt på samma ställe bör (ska) du göra en borrmall. Denna kan lätt tillverkas själv genom att ta en tunn träskiva, skruva/spika el limma fast två lister på en kort resp en långsida. Markera och borra för borrhålen som passar era handtag och dess placering. Sedan är det bara att hålla mallen mot luckan och borra hålen.

eller så köper du en mall på Ikea för 9:- som klarar de flesta cc-mått och avstånd från kant.

f_h skrev:
eller så köper du en mall på Ikea för 9:- som klarar de flesta cc-mått och avstånd från kant.
I fin orange plast!

n0ir skrev:
[quote author=f_h link=1146053616/0#2 date=1146054882]eller så köper du en mall på Ikea för 9:- som klarar de flesta cc-mått och avstånd från kant.
I fin orange plast![/quote]

hmm så fin vet jag inte, men funkar bra  ;D och billig :)

Kvik har en jättebra mall för ca 100 kr, den är grå och snygg.

Dansk design är bäst!

Och använd mallen i plast/trä för att markera hålen och ta bort mallen innan du borrar. Annars kommer hålen snart att vara ovala och det blir snett.

Blaggan79 skrev:
Kvik har en jättebra mall för ca 100 kr, den är grå och snygg.

Dansk design är bäst!
vad man nu ska ha en snygg 100 kronors mall till??? :-?

Fr.f.a. när man kan få en fin orange (jag gillar faktiskt färgen, fruktansvärt gräll och lätt att hita)! :)

n0ir skrev:
Fr.f.a. när man kan få en fin orange (jag gillar faktiskt färgen, fruktansvärt gräll och lätt att hita)! :)
väldigt lätt att hitta.....o mycket bra att jobba med tycker jag.... o rätt pris, helt klart värt 9:- o slippa göra en egen...denna klarar ju flera format.

Tack för tipsen! :)

Vad heter mallen från Ikea, var dit och frågade och det fanns då ingen att köpa sa de?!

Ja den har jag köpt nu EFTER att ha mätt och borrat 70 jääääädrans hål i vårt nyrenoverade kök. Vad var det för pucko som inte kunde erbjuda den någon månad tidigare???? >:(

Om någon undrar varför jag köpte den efteråt tänkte jag att den kan ju vara bra att ha till något annat. IKEAs prylar har ju en viss förmåga att vara mångsidiga....

Eller ensidiga...........och då passar den ju om nå´t år oxå ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.