2 448 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
IKEA-kök kontra vitvaror
Har hört ett litet rykte om att IKEAs köksstommar inte är förberedda för inbyggnad av vitvaror. Stämmer detta? Tänker närmast på inbyggnad av Micro och Ugn. Hur är det med inbyggnadshäll, hur mycket utrymme kräver den nedåt och ska man isåfall ha en speciell skåpstomme under?
De flesta köksstommar är inte speciellt förberedda för vitvaror annat än standardmått. Man får sticksåga och pyssla lite 
Sentens/Marbodal ritar ut vart man bör såga (men det stämmer inte alltid så kolla själv först) och skickar med monterings-skenor m.m. till tex diskmaskin. Ofta följer det med vitvarorna vad som behövs för montering, iallafall gjorde det det med våra (Electrolux) prylar.
Sentens/Marbodal ritar ut vart man bör såga (men det stämmer inte alltid så kolla själv först) och skickar med monterings-skenor m.m. till tex diskmaskin. Ofta följer det med vitvarorna vad som behövs för montering, iallafall gjorde det det med våra (Electrolux) prylar.
Jag ska montera IKEA-kök + Electrolux vitvaror nu i dagarna och det kommer att bli lite kompromisser pga "fel" mått.
T.ex. så ska vi bygga in micron i ett 70 cm högt väggskåp;
IKEA's Whirlpool-micro är 35 cm hög.
Electrolux micro är 37 cm hög.
Eftersom IKEA bara har en lucka som är 35 cm hög så får man antigen kapa av en sådan eller ha öppna hyllor i resten av skåpet. Vi har valt det senare då jag tror att det är svårt att fixa luckan snyggt.
T.ex. så ska vi bygga in micron i ett 70 cm högt väggskåp;
IKEA's Whirlpool-micro är 35 cm hög.
Electrolux micro är 37 cm hög.
Eftersom IKEA bara har en lucka som är 35 cm hög så får man antigen kapa av en sådan eller ha öppna hyllor i resten av skåpet. Vi har valt det senare då jag tror att det är svårt att fixa luckan snyggt.
Acme, har du kollat om det finns någon lådfront eller fläktlucka som passar i storlek? Ibland kan man hitta andra typer av delar som passar, det kan löna sig att inte bara leta bland "luckorna". Dock får man ju då fixa hål för gångjärnen men det är ett mindre problem...ACME skrev:Jag ska montera IKEA-kök + Electrolux vitvaror nu i dagarna och det kommer att bli lite kompromisser pga "fel" mått.
T.ex. så ska vi bygga in micron i ett 70 cm högt väggskåp;
IKEA's Whirlpool-micro är 35 cm hög.
Electrolux micro är 37 cm hög.
Eftersom IKEA bara har en lucka som är 35 cm hög så får man antigen kapa av en sådan eller ha öppna hyllor i resten av skåpet. Vi har valt det senare då jag tror att det är svårt att fixa luckan snyggt.
I så fall har de gjort det på senare år, för jag köpte inbyggd diskmaskin från Whirlpool och inte via IKEA till mitt IKEA-kök för några år sedan. Anledningen till att jag gjorde så var att den var tystare och billigare än IKEA's egen. Den passade precis i IKEA-skåpet.
/pinebar
Klicka här för att svara