Har beställt mitt nya tibrokök nu och är i väntans tider! Hoppas jag får det till semestern! Nu till frågorna!

En "bättre vetande" bekant säger att alla kök har samma stommar och man kan således köpa billiga stommar på Ikea och komplettera dessa med exklusiva luckor och lådor från Tibro, Lidhult, Ballingslöv ja vad man vill rakt av! Stämmer detta verkligen?

Beställde även en sk. underlimmad diskho som många pratar väl om. Samma bekant säger att de inte är ett skit bättre än diskho monterad ovanifrån. Vilka erfarenheter har ni?

Vad gäller stommarna så har han fel. Just IKEA använder (åtminstonde för något år sedan) 18 mm spånskiva i sina stommar, i princip alla andra använder 16mm spånskiva. De millimetrar som skiljer gör att gångärnsfästen inte skall sitta på riktigt samma plats på en IKEA dörr som på en Tibro eller vad du nu väljer. Även annan inredning som skenor för lådor etc påverkas av den lilla skillnaden.

Sedan har det sagta mig att det varierar ganska mycket påp vilken kvalitet på spånskiva som används i stommarna. Spånskiva av olika kvailtet har ett eller flera skikt med olika täthet. Ofta har man en kärna med ganska porös spånskiva. Och sedan tättare och tätare material ju längre ut man kommer. Det finns tydligen skivor som limmats 5 gånger (5 olika skikt). Ju tätare skivan är desto mer formstabil är den och desto bättre håller hål som gångärn och diverse inredning sitter fast i. Tydligen kan det även ge bättre ytfinish på mellaminskivan eller vad man nu har på utsidan.

Hur stor skillnaden blir i kvalitet för oss användare vågar jag inte ha någon uppfattning om. Men där finns en kvalitetsskillnad i materialen. IKEA använder spånskiva med bara poröst material rakt igenom. Om det sedan i verkligehetn ger en skillnad i livslängd eller så är nog tveksamt.

När det gäller inredning som lådor, skenor, gångjärn etc. Så finns det i princip bara ett företag som levererar till alla kökstillverkare i hela världen, det är Blum i Tyskland. Så vad gäller mekanisk kvalitet mellan olika kök så är skillnaden marginell. Blum tillverkar dock ett antal olika serier med olika kvalitet och finnessrikedom.

Min lilla erfarenhet av de billigare köken mot de andra är att jobbet med att skruva ihop stommar kostar så mycke i tid om det ska bli lika bra som fabriksmonterat att det i slutänden går på ett ut.
Och ang underlimmat så tycker jag att det är det som gäller om man inte vill ha de nu så populära hela rostfria bänkarna. Bara lättheten att kunna dra ner allt vatten och skräp rakt ner i hon utan att komma fram till en kant som en massa skit fastnar i säger allt. Har nu en underlimmad ho i laminat som har suttit i 5 år och inga tendenser till släpp i kanter. Om det däremot är vettigt med underlimmat i träskiva som då får öppet ändträ vet jag inte men själv skulle jag nog köra med det då ändträt är ju öppet och torkar ur lätt och kan lätt kontroleras.

Håller på att sätta upp ett Lidhultskök. Skåpen kommer klara, ihopmonterade och med dörrar på...
Stommarna är 19mm, och det ser ju gediget ut!

Jonas

Har underlimmad diskho i laminatskiva. Har suttit i två åt nu och det finns inga tendenser till fukt eller andra deformeringar. Håller sedan med om att det är guld värt att kunna torka diskbänk och bänkskiva utan att det finns någon kant där all skit fastnar. KÖP.

hempularen skrev:
När det gäller inredning som lådor, skenor, gångjärn etc. Så finns det i princip bara ett företag som levererar till alla kökstillverkare i hela världen, det är Blum i Tyskland.
De var de dummaste jag hört någon gång.
Bara för att du bor i Sverige där just blum är störst kan du inte säga att dom är typ är de ända i världen.
Där skulle jag säga att Mepla http://www.mepla-alfit.com/ är ett av de kanska största företagen som levererar gångjärn utanför Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.