Hej

Jag har hört att MDF-luckor kan ta åt sig vatten genom färgen när man torkar rent. Detta kan göra att MDF-en sväller och färgen spricker.

Jag undrar om detta stämmer?

Det instinktiva svaret är väl att det beror väl på färgen...

Men jag har råkat ut för något likande i vårt förra hus. Luckan till diskbänkens underskåp - utsatt för mycket rinnande vatten tack vare många småbarn med tillhörande slabb - svällde i nederkant och färgen sprack litet. Jag är inte säker på hur fukten kom in: Antingen från en färgskada en dm längre upp, där färgen på kanten av en fräst profil antagligen var tunn från början och sedan nöttes bort - eller så från droppar som ofta blev hängande under luckans nedre kant. Möjligen var färgen på luckans kanter så pass mycket tunnare att lagret inte blev tätt.

Vad jag inte kan svära på var att luckan var av MDF, jag har inte svart på vitt på det. Men en målad profilfräst lucka från 1999, vad skulle den annars vara av?

Ett par kökssäljare som jag har frågat har kategoriskt förnekat att detta kan hända med målad MDF.

Jag har tillverkat ett antal MDF kök.
Med dagens MDF och dagens färg verkar det konstigt att detta händer.
Men man måste vara noga med vatten mot allt.
Där kvittar det om det är MDF/PVC MDF/målat eller massiv trä.
Vatten är vatten. Skadar ju allt i sin väg om man inte är försiktig.

Om färgen är heltäckande så skall det inte vara något problem. Ofta kan kanter vara skarpa och det är en väldigt känslig punkt. Det räcker med en liten stöt så är MDF exponerad, dvs den suger vatten om det kommer rinnande.

Med en bra färg och bra strykningar ser jag inte att det skall vara ett problem, men som sagt; hörn, kanter och annat vasst...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.