34 006 läst ·
19 svar
34k läst
19 svar
Vad kostade era köksrenoveringar?
1. Rev ut allt.
2. Förlängde en vägg med 25 cm
3. Nytt golv och tapeter
4. Nytt kök, IKEA Ädel björk
5. Ny diskmaskin.
Inkl. vitvaror (allt i Electrolux) som vi hade sedan innan (läs -03) slutade kalaset på ca 50 000 kr.
Tog ca 1 1/2 månad men det var värt varenda sekund.
2. Förlängde en vägg med 25 cm
3. Nytt golv och tapeter
4. Nytt kök, IKEA Ädel björk
5. Ny diskmaskin.
Inkl. vitvaror (allt i Electrolux) som vi hade sedan innan (läs -03) slutade kalaset på ca 50 000 kr.
Tog ca 1 1/2 månad men det var värt varenda sekund.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Stor ombyggnad, rev ner allt, inklusive en bärande innervägg, gästtoa. Ner till betong och ut i ytterväggarna. Ny isolering, nytt värmegolv på 20 av 35 kvm (övrigt befintligt marmorgolv). Cullimar kök (16 enheter , huvudsakligen med utdragslådor), ny kyl frys övriga vitvaror återanvänder vi.
Gjort allt utom en del el själv. Nästan klar.
Kostnad ca 150 000, varav köksinredning inkl bänkskivor (3,5m granit, ca 3m enstavs Ek) ca 80 000.
Det är de små sakerna som kostar, ex. kostade bara fästellementen för bjälkarna i betongbjälklaget ca 1500:-. Fönsterbänkar (måttbetällda i vit marmor ca 2000
. Detaljer man lätt glömmer vid planeringen.
Gjort allt utom en del el själv. Nästan klar.
Kostnad ca 150 000, varav köksinredning inkl bänkskivor (3,5m granit, ca 3m enstavs Ek) ca 80 000.
Det är de små sakerna som kostar, ex. kostade bara fästellementen för bjälkarna i betongbjälklaget ca 1500:-. Fönsterbänkar (måttbetällda i vit marmor ca 2000
När vi gjorde om i vårt lilla kök, c:a 9 kvm, gick det precis på 200 lakan. 35 loppor för elmontör, röris, plattnisse och snickare (rörisen var vit resten svarta). För resten fick maskinerna, klinker och mosaik, Ballingslövssnickerier och granitskiva. Jag rev ut vårt 50-talskök själv vilket var ett drygt jobb (många 5-tums klippspikar drogs ur tegelväggarna) men sedan gjorde annat folk (inkl min fru ;D som målade) resten vilket var skönt.
Vi hade ingen budget utan när vi gjorde om det så sade vi att vi ska ha det som vi vill ha det. Vi var då nyinflyttade och hade räknat med en totalrenovering av köket. Och fortfarande efter 5 år är vi så nöjda att vi emellanåt säger till oss själva "vilket snyggt kök vi har, det var värt varenda öre". Särskilt granitskivan, bättre kan man inte ha. Induktionshällen, dubbelt så dyr som en vanlig på den tiden, har givit stort mervärde.
Vi hade ingen budget utan när vi gjorde om det så sade vi att vi ska ha det som vi vill ha det. Vi var då nyinflyttade och hade räknat med en totalrenovering av köket. Och fortfarande efter 5 år är vi så nöjda att vi emellanåt säger till oss själva "vilket snyggt kök vi har, det var värt varenda öre". Särskilt granitskivan, bättre kan man inte ha. Induktionshällen, dubbelt så dyr som en vanlig på den tiden, har givit stort mervärde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
