Vad tror ni?
Golvet kommer vara antingen i ek eller svart skiffer. Bänkskivan svart. Kakel valfritt, väggfärg ljus.
Huset är ett trähus från 30-talet, och därför hade vi tänkt det traditionellt först (se första ritningen, med kyl/frys). Sedan kom vi på att vi faktiskt kan bygga skafferi precis intill, och även hakyl/frys och sopsortering där, och då har vi helt plötsligt fått mer utrymme att göra roliga saker på. :)
Det hörnet som är helt fritt har en utgång, så det kan inte användas.
Anledningen till att vi har ugn/spis där den är, är helt enkelt för att utsuget är där.

Åsikter? Andra idéer?

• kokmedkyl.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser detta för naket ut? Funderar på att ha öppna hyllor över.

• kokutankyl.JPG
    Skapa konto
För modernt?

• ekkok.JPG
    Skapa konto
Tänker på bild två, där spis är skiljt från diskbänk - tycker du ska tänka över det en gång. Bäst är att ha dem på samma sida så du slipper gå med potatisvatten etc tvärs över köket. Tycker nog bäst om 1:an.

Titta gärna på min motsvarande frågeställning och tyck till!

/Ylva

Ylva - Tack för åsikten! :)
Har tänkt över det både en och två gånger, men då vi inte kan flytta spisen närmare (på grund av att fläkten ej kan sitta någon annanstans), eller diskbänken (på grund av att det är en dörr ivägen), så får det bli så här. :/ (Vilket det är på alla bilderna ovan.)

oops! såg inte förut att spisen stod där den gör - missade den väl eftersom ni inte har fläktkåpa utan vanlig fläkt där!

Mitt fel - hade inte ritat in hällen eftersom vi egentligen inte skall köpa vitvarorna från IKEA! :)

Jag tycker det ser snyggt ch luftigt ut på bild 2 och 3. Men... det där med kyl och frys... Har ni tänkt ha dem i ett intilliggande rum? (Eller har jag fattat helt fel?) En sådan lösning tror jag kan bli ett rejält irritationsmoment även om det ser bra ut rent estetiskt. Jag ser framför mig hur bökigt det blir att behöva gå in i ett annat rum, upp med kylskåpsdören, försöka balansera ut smör och två sorters pålägg samt mjölk på samma gång för att slippa gå fram och tillbaka mer än en gång... Eller att man behöver bara två matskedar persilja från frysen. In till frysen, ta ut persiljan till köket, mäta upp två matskedar, gå tillbaka in i skafferiet, öppna frysen, lägga tillbaka och så ut till stekpannan igen...Näe... Sådant man använder så pass ofta som kyl och frys måste nog vara så okrångligt placerat som möjligt, annars blir man galen. Däremot kan ju saker man använder mer sällan som ett lager konserver och torrvaror mycket väl finnas i ett anslutande skafferi, så den idén är ju bra ändå.

Carren - Kylen och frysen kommer vara "grovköket" precis intill (där även skafferiet är). Ligger exakt där man står och tittar på köket på ritningarna ovan (i det hörnet där det inte är inritat något). Det kommer alltså inte vara så långt emellan. Jag tenderar att laga mat på det sättet att jag tar fram allt på en gång, så förhoppningsis blir det inte så jobbigt. :) Men jag förstår din invändning och skall tänka på den!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.