Har beställt et kvik kök Bianco och är ute efter lite erfarenheter. Vad jag förstår så monteras det på en fast sockel. I vårt fall skall det vara i en gamal lgh så blir inte det inte svårt att få rakt. Skall man tex köpa ben från ikea?

Tacksam för tips kring montering av detta kök. Vi har beställt det med monterade stommar.

Jag hade samma fråga och ställde den till KVIK. De sade att det går bra att sätta deras kök med regel i bakkant och stödben i framkant (förutsatt att benen går att justera till rätt höjd förstås). Deras socklar har dock inga fästen för att snäppa fast i stödbenen men det finns lösa clips att köpa, t.ex. på COOP Forum, som man fäster i ovankant av sockeln.

Kvick har justerbara ben (12cm) att köpa (iallfall i barkaby) , köpte själv i helgen, slog på en regel på väggen , ben på fram kanten och vips så var köket uppe

För att få sockeln rak och jämn utan glipor mot golv lägger man upp den i båda ändarna så den ligger i våg och ritar sedan med mellanlägg som är lagom mot golvet så att det blir plant. Sedan hyvlar man bort detta. Tänk på att men på detta viset sänker bänken lite grann på vissa ställen och då får sätta bakkants regeln efter detta.

Lösningen med en regel och stöfben måste ju vara det bästa/enklaste sättet att få det bra om golvet inte är helt rakt. Skippade du då sockeln helt?

Jag skulle inte ge mig på att försöka hyvla till en sockel efteråt och få in mot benen om det är stora nivåskillnder. Tycker att det är lättare att kunna kolla på plats om det ser bra ut utan att ha skåp ivägen. ;)

Verkar som man kan välja själv om man vill ha det på sockel, enbart ben eller bara ben i framkant. Vi har lite konstig vägg bakom skåpen så hälften av skåpen kommer stå direkt mot väggen medans andra halvan kommer ha ca 6cm till vägg så lösningen blev att ställa allt på egna ben eftersom det inte fanns någon vägg att regla mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.