1 515 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Höjd på fläkten när den är inramad av väggskåp
Vi har nu satt upp köksfläkten temporärt i väntan på att vi ska bestämma vad vi ska ha för kakel. Vi har en 90 cm häll och även en 90 cm fläktkåpa http://www.siemens-hushall.com/prod...C6X971&parid=&prid=12322235141_520610. På varje sida om kåpan har vi ett väggskåp som är 1 m brett.
När fläkten kom på plats så känns det som den kom lite långt ner (den är i linje med skåpen, dvs på 50 cm höjd). När jag kollar på bilder på kök så ser jag ofta att kåpan sitter högre än skåpen, men hur tror ni det blir med tanke på att det bara är 5 cm luft på varje sida om fläkten? Är det någon som haft samma problem?
Sen har jag en fråga till, tror ni man kan ha en glasskiva stället för kakel om det ser ut så här, och hur blir det då mot fläkten? Om vi kaklar hade vi tänkt kakla ända upp, men det gör man väl knappast med glas.
Hela köket är vitt förresten och runt hällen ska vi ha en svart stenbänkskiva.
När fläkten kom på plats så känns det som den kom lite långt ner (den är i linje med skåpen, dvs på 50 cm höjd). När jag kollar på bilder på kök så ser jag ofta att kåpan sitter högre än skåpen, men hur tror ni det blir med tanke på att det bara är 5 cm luft på varje sida om fläkten? Är det någon som haft samma problem?
Sen har jag en fråga till, tror ni man kan ha en glasskiva stället för kakel om det ser ut så här, och hur blir det då mot fläkten? Om vi kaklar hade vi tänkt kakla ända upp, men det gör man väl knappast med glas.
Hela köket är vitt förresten och runt hällen ska vi ha en svart stenbänkskiva.
Fläkten måste sitta på MINIMUM 55cm över spisen om det är en elspis. REKOMMENDERAT mått är 65cm över spis,vilket också är ett krav om du har gasolspis. Dessa brandsäkerhetsmått är viktiga att följa, dels för att undvika olyckor men också för att få ersättning från försäkringsbolaget utifall olyckan är framme.
En variant hade varit att sätta hela skåpsraden en bit högre upp. Men eftersom skåpen redan är på plats så tycker jag att du skall höja fläkten och då gärna 10-15cm. Tror det blir snyggare med ett rejält avbrott än att fläkten sitter bara någon cm upp.
En variant hade varit att sätta hela skåpsraden en bit högre upp. Men eftersom skåpen redan är på plats så tycker jag att du skall höja fläkten och då gärna 10-15cm. Tror det blir snyggare med ett rejält avbrott än att fläkten sitter bara någon cm upp.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaren! Någon höjning av skåpen är inte aktuellt, jag är ganska kort och når redan nu inte upp till den översta hyllan.
Men det blir nog så att vi höjer fläkten 15 cm. Jag tror liksom Hemmakatten att det blir snyggare med en rejäl skillnad i höjd. Då ska vi bara bestämma kakel, ska formulera en ny fråga om det.
Kaifas: Blir det skarvar i glaset då eller kan de göra så stora skivor?
Men det blir nog så att vi höjer fläkten 15 cm. Jag tror liksom Hemmakatten att det blir snyggare med en rejäl skillnad i höjd. Då ska vi bara bestämma kakel, ska formulera en ny fråga om det.
Kaifas: Blir det skarvar i glaset då eller kan de göra så stora skivor?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden