16 684 läst ·
2 svar
17k läst
2 svar
Kakla bakom köksfläkt
Hej, i vilken ordning kaklar/sätter man upp köksfläkten? Vi ska kakla från bänkskivan ända upp till tak. Ska man kakla bakom fläkten? Ska man markera ut hålen innan man kaklar? Kaklar man först och sedan gör hål i kaklet? Fläkten är en Thermex med "skorsten". Tack
Det kan vara en idé att provmontera fläkten innan du kaklar så att du har koll på hur elen ska dras. De borrhålen kan med fördel återanvändas och då behöver du markera på något sätt så att du kan hitta dem sen. I mitt fall gjorde jag så att eftersom jag satte mosaik, så plockade jag helt enkelt bort en mosaikbit från nätet just där hålen i väggen satt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det beror lite på hur det kommer att se ut.
Om det är en hel vägg som kaklas skulle jag vilja påstå att du bör kakla först och sätta fläkten sen, eftersom det kanske finns en chans att kaklet kommer att överleva fläkten så att säga - nå är det bra att ha gjort detta så att väggen blir enhetlig. Byter du fläkt är det ju dumt om det inte finns kakel där det saknas fläkt
Om du bara kaklar ett mindre utrymme så kanske du ändå vil byta kakel innan det är dax att byta fläkt och då kan man ju fundera på det omvända, men om man skall vara på den säkra sidan så är det bättre att kakla allt!
Kakel går bra att borra genom om man köper ett kakelborr. De_går_ att borra med ett vanligt metallborr, men se till att täcka över med maskeringstejp samt förborra med ett litet borr som anvisning innan (för att undvika att det större borret kasar runt). Inte slagborrläge på borrmaskinen dock.... då kan du spräcka kakelplattan.
Hoppas detta var till någon hjälp...
Om det är en hel vägg som kaklas skulle jag vilja påstå att du bör kakla först och sätta fläkten sen, eftersom det kanske finns en chans att kaklet kommer att överleva fläkten så att säga - nå är det bra att ha gjort detta så att väggen blir enhetlig. Byter du fläkt är det ju dumt om det inte finns kakel där det saknas fläkt
Om du bara kaklar ett mindre utrymme så kanske du ändå vil byta kakel innan det är dax att byta fläkt och då kan man ju fundera på det omvända, men om man skall vara på den säkra sidan så är det bättre att kakla allt!
Kakel går bra att borra genom om man köper ett kakelborr. De_går_ att borra med ett vanligt metallborr, men se till att täcka över med maskeringstejp samt förborra med ett litet borr som anvisning innan (för att undvika att det större borret kasar runt). Inte slagborrläge på borrmaskinen dock.... då kan du spräcka kakelplattan.
Hoppas detta var till någon hjälp...
Klicka här för att svara