Kök
MathiasS: Generellt tror jag man kan säga att externa fläktar görs kraftigare (bättre) oavsett om dom sitter på vinden eller uppe på taket. Och visst finns det kåpor avsedda för väggmontage som skall användas med extern fläkt - det tror jag "alla" tillverkare har. Fördelen med en extern fläkt är som jag ser det att den är tystare och kraftigare. Hur det är med just hörnfläktar vet jag
ByggPutte: Om man inte vill "kexa" ihop skivorna och limma dom, kan man dra ihop dom med ett järn under. Borrar ut nån cm djupa hål 2 st i vardera halva och fräser spår och drar ihop dom. Mvh Putte
HM: Amerikanska GRAM har ett liknande, Trilogy heter det. Vet inte om det är "originalet", men de verkar vara av bra kvalitet. Tyvärr vet jag inte något pris. De säljs bland annat av HTH.
Tessok: [citat] Emerald Pearl tror jag att den "svarta" stenen heter och kommer från Larvik, Norge Det är ungefär samma pris som Nero Assoluto som kommer från sydamerika Kika lite här [ch8594] http://www.marmidicarrara.com/ Det är intressant :D Impregneringen skall vara gjord av stenfirman och är en vätska som är framtagen att klara uppgiften, utan gifter som sitter kvar eller ger andra problem.
rummel: Jag har en gammal diskbänk i marmor (110*60cm) som är i mycket gott skick. Min undran är vad den kan vara värd då jag tänkte sälja den eftersom den bara står i ett hörn. Jag har letat på nätet länge men har inte hittat ett dugg om sådana gamla diskbänkar, någon här som kan ha en aning om värdet? Mitt hus byggdes -27 så den är väl från den tiden kan jag gissa.
trolltyg: Det jag genast tänkte på att det var för lite diskho. Vi har i vårat kök idag en stor och en liten diskho och det är fruktansvärt irriterrande. Det går inte en dag utan att jag svär över den, så min rekomendation är att ha två stora hoar.
Karate: Hej, I Malmö finns det en Återbyggdepå. Där kan man köpa och lämna gamla dörrar, fönster, handfat osvosv. Det är avfallsbolaget som har det. Bor du i Skåne kan du lämna där, eller kolla om det finns ngt liknande där du bor. Länk: http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=214
dasjo: Söker ett vitt ventilationsgaller som är 90 cm brett och typ 5-10 cm högt att ha ovan vår side-by-side-kyl. Några tips?
DME: Har en kompis som satt oregelbundna skifferplattor i sitt kök. Blev mycket snyggt! Köket är i mörk ek tror jag.
Illunion: Jag skulle tro att det enda som håller är riktig Epoxy eller någon form av Plastic Padding. Dock inte troligt att du kan hitta något liknande i exakt samma färg som bänkskivan. Jag lagade ett grovt märke i en laminatbänkskiva på jobbet. Grävde ur hålet lite extra, tepjade runt med maskeringstejp och lade slutligen i Kemisk Metall. Slipade ner med väldigt fint sandpapper (600 tror jag
Modig: Hej pappskallen, Tack för silgranit-input! Vi lutar också alltmer åt det, kul att höra att ddet funkar så bra som vi hoppas:-) Golvet är nylagt, så rördragningen blir ovan golv. Tack för tipset att kunna inspektera skarvarna, kan ja vara bra att se till att inte sätta dem bakom en skåpsvägg... Jodå, jag har röknat på växelkursen, det skilde 2000-3000 på de modeller vi kollade
Skogsbananen: Jag hade massiv ek brevid min gasspis i förra lyan. Inga problem med stänk på tre år! Se till att olja ordentligs så håller den för vad som helst. Min blev dock lite bränd i kanten(yttersta 2mm) då kag hade gasspis, men det var inget som syntes. Däremot vet jag inte om det är så bra att ha en diskbänk i ek! ;) men antagligen ska du ha en infällnadsho...
monikaw: Jag såg (i Borås tidning 13/10) att Tapwell har kran med dold rördragning dvs kran som man sätter på väggen.
Martin_Blomberg: Om allt i nya köket skall stå på exakt samma plats som i det förra är det bara att sätta i gång att riva. Om du i din planering har kommit fram till att du t.ex vill ha en inbyggnadsugn och häll på separata platser krävs plötsligt att det finns el draget dit. Om du skall ha en side by side kylskåp krävs plötsligt vatten draget till kylskåpet. Finns det diskmaskin i dag hos dig? Om
j-enson: Hej Dadde. Jag har själv ett stort förtroende för Bosch, vår diskmaskin lämnade just in efter drygt 17 år, spisen 18 år gammal börjar också takta av, bytte en platta får något år sedan. Vi har nu sattsat på Bosch när det gäller nya köket. Inte alla vitvaror men diskmaskin, häll och ugn blir Bosch. Sen när det gäller priser, ställ de lokala vitvarohandlarna mot varandra genom
armswett: Jag får inte skicka pm förrän jag postat 10 inlägg. En köksö i granit 1,6 x 1,2m + 1st urtag kostar från ca 10 - 12000kr inkl emb och moms frakt tillkommer. vågar inte göra reklam här men jag kan lämna tel och fax. ::) tel 0525 22170 fax 0525 22080
PeterF: Många brukar sätta en ventilation iform av plast eller trä i sockeln eller takanslutningen.
jimmy1976: Highstream: Japp, stockholm Savett: ska försöka kolla ikväll om vi har burken kvar på vinden :-)
dasjo: [citat] Att över huvudtaget ha ugn och bänkskiva separerade är inget vidare ur barnsäkerhetssynpunkt (tänk när man ska lyfta varma saker ur ugnen till bänken och har småttingar springande runt sig. Vi har uttagen i ön för att kunna dammsuga, eller använda stavmixer mm.
Illunion: Bygg lådor ovanför skåpen, så det inte blir mellanrum mellan dem och taket. Låt denna låda sträcka sig över fläkten så hela alltet blir lite inramat.
Martin_Blomberg: [citat] Golvet är av betong så en franskskruv är inte helt rätt. Gasen till köksön kommer från en 2kilos gasbehållare som står i ett av skåpen i köksön. Större än så får man inte ha inomhus i flerbostadshus. Elen till köksön kommer från nydragna pexrör på ena väggen. Från väggen till köksön går elen i pexrör som har blivit dolda i en sockel.
JonasHolm: Det med att vaxet smälter har jag inte tänkt på... :-/ För mig är ju en av fördelarna med betong att den tål en varm kastrull utan underlägg, men det faller ju lite då. Kanske funkar bättre med tvålflingor eller olja.
06: Är själv sugen på ett svart kök och såg ett väldigt snyggt från epoq som dem byggde i tv programmet från koja till slott. Före och efter bilder finns att se här http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8267&Itemid=477
pjeta: Har tyvär ingen bra bild och håller ännu på att bygga så just nu är golvet täckt så jag kan inte ta några nya. Detta är bild från när jag höll på att lägga det.http://hem.bredband.net/pjeta/IMG_0910.JPG Även utan sockel och alla luckor på plats kanske man ser brytningen. Är ingen som tyckt att det varit för mycket ek i köket.
fredwel: Hej! Undrar vilka ikea-produkter som passar i Ballingslövs kökslådor (för de ska de göra har jag förstått) Jag undrar också om det finns något billigare alternativ till inredning i garderober än Ballingslövs originalinredning (Garderoberna ingick i husköpet, vill komplettera med mer lådor mm) MVH Fredrik
wahlström: läckert! ett stort plus för de släta köksluckorna, blir mycket mer lättstädat... älskar den snygga tapeten från midbec!
Skogsbananen: Jag brukar inte prima. Behövs inte i de flesta lägen.